به گزارش عصر توریسم، سرپرست آموزش و برنامه ریزی گردشگری اظهار داشت: رساله ها، رساله ها و طرح های کابردی دانشجویان و جامعه علمی کشور در زمینه هوش مصنوعی، حمایت و زمینه اجرایی شدن آنها تسهیل می شود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابوطالب قاسمی در کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم که بمناسبت هفته پژوهش و فناوری با همکاری معاونت گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هم دانشگاه علامه طباطبایی در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان رشته گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این رویداد تخصصی با محوریت هوش مصنوعی فرصتی برای ارتباط دو سویه و تعامل میان جامعه پژوهشی حوزه گردشگری و بخش سیاست گذار و عملیاتی است که این ارتباط می تواند زمینه تکامل برنامه ریزی ها و اقدامات حوزه گردشگری را به همراه داشته باشد.
قاسمی با اعلان اینکه هدایت پژوهش ها، رساله ها و تحقیقات دانشجویی به سمت مباحث کاربردی و مورد نیاز میدان عملیاتی صنعت توریسم کشور یکی از نگاههای اصلی دفتر مطالعات، گردشگری و برنامه ریزی به شمار می آید، اضافه کرد: فراهم آوردن امکان عرضه طرح های کاربردی دانشجویان در حوزه گردشگری بخصوص موضوعات روز همچون هوش مصنوعی که قابلیت اجرا داشته باشند و پشتیبانی از پژوهش های آنها و اساتید مربوطه هم در دستور کار قرار دارد.
سرپرست دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری همینطور با تکیه بر این که در طراحی اپ های گردشگری و هم رویکرد پروژه های پیشنهادی جامعه علمی کشور در حوزه گردشگری نیاز است رویکرد حل چالش ها لحاظ شود، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال مدیریت گردشگری انبوه و هدایت سفر به سمت استان ها و شهرستان های کم تردد و به عبارتی توزیع زمانی و مکانی سفر از راه هوش مصنوعی قابلیت اجرا داشته و این چالش تا حدود زیادی قابل مدیریت است.
همکاری میان علم و عمل درحوزه گردشگری
در این نشست لطیفه پورمحمد باقر عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و مدیر مرکز یادگیری الکترونیک دانشگاه علامه طباطبایی با تخصص هوش مصنوعی هم ضمن حضور در کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم، ضمن عرضه آخرین پژوهش های این حوزه به دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: ضمن تشکر از برگزاری کارگاه آموزشی مشترک، برگزاری چنین رویدادهایی می تواند سبب هم افزایی و ایجاد زبان مشترک میان جامعه علمی و بخش های عملیاتی شود.
همچنین آغاز همکاری و ارتباط میان علم و عمل در حوزه هوش مصنوعی و گردشگری هم بخشی از تأکیدات ایشان بعنوان دستاوردهای رویداد مذکور بود.
او در ادامه در رابطه با تشریح نکات استخراج شده از برگزاری کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم اضافه کرد: این رویداد منتج به نکات چندگانه ای شده است. یکی از آنها اینست که نیاز ما به نقشه راه جامع بیشتر از پیش نمایان شده است، به جهت اینکه مسیر راه برای مدیران و افرادی متخصص میانی هموار شود.
پورمحمد باقر افزود: احتیاج به همکاری بین بخشی در دانشگاه و هم همکاری برون دانشگاهی هم یکی دیگر از نکات استخراج شده از این رویداد بود که به شکلی آغاز همکاریهای دو سویه میان علم و عمل به شمار می آید.
او در انتها ابراز امیدواری کرد که امیدوارم که ادامه و پشتیبانی از این همکاری در رأس همکاری ها قرار گیرد.
تمرکز بر کاربری گردشگری در نشست های مشترک
همچنین در این جلسه اکبر پورفرج عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم بعنوان یکی از اساتید حاضر در این رویداد در ارزیابی دستاوردهای حاصل اظهار داشت: ما در کلاس های درس تمرکز بر مباحث تئوریک داریم اما تکنولوژی های مرتبط و نحوه عملیاتی و کاربردی شدن آنها تدریس نمی گردد. چون نه ما تخصص این موضوعات را داریم و نه در سرفصل های آموزشی لحاظ شده است. ازاین رو این نوع جلسات و کارگاه ها در واقع لابراتوار کلاس های ما هستند.
او اضافه کرد: بعنوان مثال ما مبحث محتوانویسی را تشریح کرده ایم اما نحوه کاربری آن هوش مصنوعی است که در این رویداد تشریح و مورد بحث و بررسی دانشجویان و اساتید مربوطه قرار گرفت.
پورفرج خاطرنشان کرد: درصورتیکه مشابه رویداد کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم که با همکاری معاونت گردشگری و دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفته است، افزوده شود ما می توانیم امیدوار باشیم که مبحث کلیشه ای نظریه و عمل در حوزه گردشگری که همواره از هم منفصل و دارای چالش است مرتفع شود و وارد حوزه عملیاتی شود.
موضوعاتی همچون استفاده از ربات ها در اماکن گردشگری برای راهنمایی یا پذیرایی گرشگران، توضیح در رابطه با اپلیکیشن های راهنمای هوشمند گشت های شهری، برنامه ریزی خودکار سفر، استفاده از چت بات ها و دستیارهای صوتی هوشمند و سامانه های IVR تلفنی برای رزرو بلیت، هتل، رستوران ها و غیره، خصوصیت و مزایای چت بات ها با محوریت دسترسی و پاسخگویی سریع و هم شخصی سازی، پیشنهاد مقصد، پرواز، هتل، رستوران، خدمت رسانی و پشتیبانی مشتری از راه سامانه های سفارش گر هوشمند توریست و هم استفاده از حقیقت مجازی و حقیقت افزوده در صنعت توریسم هم بخشی از سرفصل های کارگاه آموزشی مذکور بود.

منبع: