عصر توریسم: اصفهان یک عتیقه شناس از تخریب لایه های تاریخی در پروژه همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین اصفهان آگاهی داد.

در حالی که دو روز قبل و در تاریخ ۳۰ دی و در بازدید شهردار اصفهان از روند عملیات عمرانی راه اندازی گذر کمر زرین، مدیر منطقه سه این شهرداری این طور بیان کرده بود که «یکی از پروژه های مهم این منطقه، همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان است که سبب معضل رفت وآمد و نیز ترافیک در این محل شده است.» اما یک عتیقه شناس تاکید کرد که نقض قوانین مصوب مجلس توسط شهرداری در این اقدام مشهود است.

عقیل عقیلی دراین باره به ایسنا اظهار داشت: این محل به سبب مجاورت با پشته ای که مسجد جامع اصفهان روی آن قرار گرفته است، از نظر دیرینه شناسی در شهر اصفهان بسیار حائز اهمیت می باشد.

این عتیقه شناس اضافه کرد: محل این پروژه در فاصله‌ی کمتر از ۳۰۰ متری شمال شرق مسجد جامع عتیق اصفهان و روبه روی آرامگاه پیر پینه دوز واقع شده است.

او در این زمینه توضیح داد: طبق قانون، هرگونه عملیات عمرانی در نقاط باستانی باید با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صورت گیرد و در صورت برخورد با لایه ها و نهشت های باستانی، پروژه تا روشن شدن ابعاد قضیه متوقف شود. بر این اساس و در ارتباط با اقدام اخیر شهرداری، قانون بطور مشخص نقض شده است.

این عتیقه شناس با حضور در محل این پروژه و بررسی لایه های تخریب شده، از وجود آثار استخوانی به جامانده از تدفین انسانی، اشیای تاریخی تخریب شده مانند آجرهایی در ابعاد مختلف، انواع ظروف سفالی منقوش، ظروف ساده، لعاب دار، تنبوشه های سفالی متعلق به دوران اسلامی و حتی آثاری مشکوک از دوران قبل از اسلام آگاهی داده است.

عقیلی در ادامه این طور بیان کرد: با نگاه مختصری به آثار مورخینی مانند حافظ ابونعیم، می توان دریافت که دیرینگی راه اندازی مسجد جامع اصفهان به اواسط قرن دوم هجری می رسد.

او اظهار داشت: قبل تر کاوش ها و پژوهش هایی از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ میلادی توسط پروفسور گالدیری از گروه دیرینه شناسی موسسه ایزمئو در محل مسجد جامع اصفهان انجام شده بود. بعد از آن فعالیت ها و از سال ۱۳۷۷ شمسی، بار دیگر هیأت دیرینه شناسی ایتالیایی به ریاست پروفسور برونو جنیتو، فصل جدید مطالعات خود در مسجد عتیق را شروع کردند.

این عتیقه شناس اضافه کرد: برمبنای صحبت های پروفسور برونو جنیتو به احتمال فراوان، آثاری قبل از اسلام در محل تپه درست در زیر محل قرارگیری مسجد جامع فعلی، قبل از ساخت آن وجود داشته است.

عقیلی افزود: در ادامه، بررسی های مربوط به سال ۱۳۸۴ شمسی توسط دکتر محسن جاوری در اطراف محل مسجد جامع اصفهان صورت گرفت که نتیجه این گمانه زنی ها از دیرینگیِ محلات اطراف مسجد حکایت داشت. محسن جاوری در سال ۱۳۸۴ در اطراف مسجد جامع و خیابان مجلسی گمانه هایی حفر کرده که نتیجه این ترانشه ها و لایه نگاری آنها، کشف نهشت هایی از اعصار صدر اسلام بود.

او با اشاره به یافته هایی که در محل پروژه همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین به دست آمده است، اضافه کرد: این دفعه اما کمی دورتر و جایی در محل خیابان کمر زرین و در مقابل آرامگاه پیر پینه دوز واقع در شمال شرقی مسجد جامع اصفهان و پشته باستانی که مسجد روی آن واقع شده، آثاری باارزش شامل آثار استخوانی، سفالی و تأسیسات به چشم می خورد.

او تاکید کرد: بی شک شروع فصل جدید یک بررسی نظام مند، گمانه زنی و کاوش دقیق دیرینه شناسی در این محل قادر به پاسخگویی سؤالات گوناگون باستان شناسان در ارتباط با پیشینه تاریخی و استقرارهایی کهن تر در شهر اصفهان خواهد بود.

عقیلی اظهار داشت: اقدام اخیر شهرداری اصفهان بدون رعایت موازین قانونی، رفتاری لطمه رسان بوده و موجب امحای لایه های باستانی شده است. ادامه این اقدامات ضد قانون موجب نابودی هویت تاریخی اصفهان شده و آنرا از شهری با سابقه‌ی کهن به شهری بی هویت تبدیل می کند.

منبع: