به گزارش عصر توریسم، موزه خودرو های تاریخی ایران استانداردترین ساختمان موزه ای است که در آن بیشتر از ۶۰ خودرو از گران ترین، خاص ترین و منحصر به فردترین خودرو های جهان نگهداری و محافظت می شود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ موزه خودرو های تاریخی یکی از موزه های استاندارد در ایران است که برای موزه شدن ساخته شد. این ساختمان که در ورودی جاده مخصوص کرج واقع شده، دارای خاص ترین و عجیب ترین و منحصربه فردترین خودرو های جهان است.
نمونه هایی که در این موزه نمایش داده شده در جهان وجود ندارد چون به سفارش ایران ساخته شده بودند. همچون خودرویی که مرسدس بنز پیشنهاد کرده بود آنرا به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کند اما ایران آنرا نفروخت تا موزه مرسدس بنز برای همیشه جای خالی این خودرو را حس کند.
خودروهای دیگر هم همینطور هستند، خواستار زیادی دارند چون تشریفاتی بوده و برای سفرهای خاص طراحی شده اند. در این موزه که پر از خودرو ها و موتورهای خاص و زیباست؛ بازدیدکنندگان با تاریخچه ساخت خودرو و ورود خودرو به ایران هم آشنا می شوند.

اولین بار مظفرالدین شاه بود که خودرو را وارد ایران کرد دو دستگاه از فرانسه و دو دستگاه هم از بلژیک خریداری و به ایران آورد. پس از آن درباریان سوار خودرو می شدند و در دوره های بعد خودرو های دیگر وارد کشور شد. آن خودرو های قدیمی دیگر نیستند اما یکی از آنها که احمدشاه سال ۱۹۱۹ آنرا در سفرش به انگلستان خرید، در موزه هنوز موجود است.
خودروی رویلز رویس سیلور گوست با اتاق چوبی، سوئیچ نداشته و هندلی کار ی کرده است ولی با این وجود ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است. نکته جالب این خودرو آن است که برف پاک کن ندارد، بلکه شیشه جلوی ماشین، سه تکه است و دو تکه بالا حرکت می کرده تا راننده بتواند دید داشته باشد.
وقتی این خودرو ساخته شده بود، مؤسسان رولز رویس زنده بودند بنابراین آرم این خودرو قرمز رنگ است ولی در خودرو های تولیدی در زمانیکه این مؤسسان فوت کرده بودند، آرم خودرو برای همیشه به رنگ مشکی تولید می شده است.
خیلی ها نام BMW را شنیده اند، اما جالب است که این کمپانی پیش از این خودرویی به نام EMW تولید می کرده که نمونه آن در مخزن موزه نگهداری می شود.
سال ۱۳۰۹ گران ترین خودروی جهان توسط شاه ایران خریداری شد و روزنامه نیویورکر آمریکا گزارش داد که این خودرو به مبلغ ۳۰ هزار دلار خریداری شد وقتی که بودجه مملکت ۲۴۰ هزار دلار بوده است.
«پیرس_ارو» مدل A همان خودرویی است که ۶ کیلو روکش طلا در بخشهای مختلف آن به کار رفته است و جنس صندلی های آن هم پوست بوفالوست که با نخ ابریشم روی آن طرح برگ زیتون کار شده است.

بخش دیگری از خودرو های موجود در این موزه به سوپر اسپرت ها اختصاص دارد که از آن میان میتوان به لامبورگینی میورا و کانتاش، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی، چند مدل پورشه مانند پورشه مدل ۳۵۶، پورشه ۹۱۱ توربو و … اشاره نمود.
علاوه براین مدلهای مختلفی هم از تولیدات کارخانجات امریکایی وجود دارد، همچون کرایسلر ۳۰۰ (با امکانات جانبی خاص همچون یخچال، مینی گرامافون … و داشبورد آب طلاکاری شده)، کادیلاک فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین.
خودروهای موزه هر کدام به صورت ویژه نگهداری می شوند. راهنمایان موزه تلاش می کنند اطلاعات جذابی از این خودرو ها به بازدیدکنندگان ارائه نمایند تا فقط عشق ماشین ها مخاطب آنها نباشند بنابراین وقتی همه اعضای یک خانواده از موزه بیرون می آیند اطلاعات زیادی در رابطه با خودرو ها کسب کرده اند و با خودرو های آن آشنا شده اند.
این خودرو ها در سالن های مختلف موزه خودرو های تاریخی ایران به معرض نمایش گذاشته شده اند، اکسسوری ها و تاریخچه هر کدام از کمپانی ها هم به صورت مفصل توضیح داده شده است. بعضی از این خودرو ها رنگ های عجیبی دارند که نمی توان به آسانی رنگشان را نام برد بلکه باید به صورت تخصصی از رنگ آنها حرف زد.
بیشتر این خودرو ها تشریفاتی هستند و بنابراین خراب یا گرفتار فرسودگی نشده اند تا احتیاج به مرمت های اساسی داشته باشند. اما نگهداری از آنها به صورت خشک در این موزه صورت می گیرد. روشی که در آن تمام مایعات داخل خودرو خالی می شود تا صدمه ای به آن نرسد در این صورت اگر سال ها بدون حرکت هم بماند اتفاقی برای آن نمی افتد.

در این موزه حدود ۶۰ حدود به معرض نمایش گذاشته شده و سه برابر آن هم در مخزن های این موزه قرار دارد. مخزنی که به قول غلامی رئیس موزه، مقرر است تا سال آینده برای بازدید عموم مردم باز شود و به صورت گروههای محدود امکان بازدید از مخزن برای نخستین بار فراهم گردد. شاید به این دلیل که مخزن موزه خودرو های تاریخی یکی از مرتب ترین مخازن است.
این تنها اتفاق موزه ای که دارای استانداردهای بازدید حتی برای سالمندان معلولان است نیست. بلکه در این موزه ایوان کالسکه هم افتتاح می گردد تا تاریخچه چرخ خودرو و تعدادی کالسکه قدیمی همچون کالسکه معروف ناصرالدین شاه هم در آن به معرض نمایش گذاشته شود.
بازدید از این موزه که دارای سالن اجتماعات ۱۶۰ نفری هم هست، برای هر نفر ۶۴ هزار تومان هزینه دارد. بازدیدکنندگان هر روز به جز شنبه ها می توانند تا ساعت ۱۷ از آن بازدید نمایند.
درهای این موزه برای همه گروههای سنی همیشه باز است و هر فردی را به خودرو علاقه مند خواهد نمود. تنها محدودیتی که برای بازدیدکنندگان وجود دارد اینست که نباید به هیچیک از خودرو ها دست بزنند همینطور نمی توانند درخواست کنند که در خودرو ها بنشینند و عکس یادگاری بگیرند!

منبع:

دسته‌ها: توریسم