عصر توریسم: کرمان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بر لزوم توجه جدی به معیشت روستاییان همجوار با محوطه های تاریخی اصرار کرد که نباید تحت تاثیر تعیین حریم و عرصه قرار بگیرند.
مصطفی ده پهلوان، امروز ۱۵ بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در جیرفت از وجود ابنیه تاریخی در استان کرمان به نیکی یاد کرد که عرصه و حریم آنها باید طوری تعیین شود که به معیشت روستاییان همجوار خدشه ای وارد نکند.
وی اظهار داشت: استان کرمان دارای تنوع و شگفتی های خاصی در بحث برخورداری از ابنیه تاریخی است که کویر لوت نمونه بارز این مهم شمرده می شود و از سویی یک سرمایه ای در دل استان کرمان است که متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
ده پهلوان بیان کرد: برای رونق گردشگری باید زمینه حضور گردشگران را برای آشنایی و معرفی هر چه بیشتر این محوطه ها فراهم نماییم که مساعدت مسئولان استان را می طلبد، برای اینکه میراث کشاورزی با قدمت ۵۰۰۰ سال مغفول مانده و کمتر به این زیرساخت مهم توجه شده است.
وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت ابنیه تاریخی در شرق استان کرمان اضافه کرد: تصویب نشدن عرصه و حریم ها در شهرستان نرماشیر مشکلاتی را به وجود آورده که قابل تامل است پس ساماندهی این دست از محوطه ها باید به گونه ای صورت گیرد تا در صورت تجاوز احتمالی، میراث فرهنگی قدرت دفاع داشته باشد.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام کاوش در ارگ بم را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست که متاسفانه بر زمین مانده و پژوهشگاه دراین زمینه کمک خواهدنمود.
وی اظهار امیدواری کرد که مشکلات جستجوهای قبلی در کنارصندل جیرفت به حداقل برسند تا این که بتوانیم بر مدار پژوهش علمی کار را پیش ببریم و از تخریب بیش از محوطه های با ارزش جلوگیری نماییم.
چرایی مغفول ماندن جاذبه های تاریخی کهنوج و قلعه گنج
به گزارش ایسنا، در ادامه سیدسجاد علی بیگی رییس پژوهشکده دیرینه شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جنوب کرمان را سرزمین حاصلخیز با تنوع آب و هوایی منحصر به فرد دانست که نگاه ویژه ای را می طلبد و اظهار داشت: جاذبه های طبیعی تاریخی در جیرفت باعت شد که به شهرستان های کهنوج و رودبار جنوب کمتر توجه گردد پس باید برای معرفی داشته هایمان در این دو منطقه همت نماییم.
وی با ابراز نگرانی از عدم توانایی میراث فرهنگی نسبت به نگهداری و صیانت از ابنیه طبیعی و تاریخی اظهار داشت: نگهداری از این همه تنوع و شگفتی همت همگان را می طلبد و علاوه بر همکاری مردم حمایت سایر نهادها را از میراث فرهنگی انتظار داریم برای اینکه با اعتبارات و نیروی انسانی محدود تحقق این اهداف مقدور نخواهد بود و این میراثی را که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته اند باید برای نسل های آینده نگهداری نماییم.
علی بیگی مساعدت مسئولان استانی و محلی را در تعیین تکلیف عرصه و حریم محوطه های باستانی خواهان شد که باید با همدلی از جستجوهای انجام شده محافظت گردد برای اینکه اقتصاد برمبنای گردشگری برابر است با توسعه پایدار که برای شهر جیرفت نوعی سرمایه گذاری شمرده می شود و باتوجه به تغییر اقلیم و ناپایداری اقتصاد و درآمدهای بخش کشاورزی باید رونق گردشگری را بصورت جدی دنبال نماییم و بهره برداری از یک کویر با بازدید سالیانه حدود ۲۰۰ هزار نفر توریست نمونه بارز تکیه بر اقتصاد پایدار با هزینه کمتر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان هم در این جلسه اظهار داشت: اعتبارات سال ۱۴۰۲ استان در عرصه گردشگری ۱۰۰ میلیاردریال بودهکه ۵۰ میلیاردریال به کنارصندل اختصاص یافته است.
سعید شاهرخی تلویحا از کمبود اعتبارات گله کرد و با ذکر نمونه هایی از اختصاص اعتبارات حداقلی به روستای گردشگری دلفارد با ۵۰ میلیاردریال و خانه های خلاق صنایع دستی جیرفت و عنبرآباد ۲۰ میلیاردریال، مساعدت همه ادارات و دستگاه های اجرائی را خواهان شد.
وی همین طور از مشکلات مالی فراروی جستجوهای اخیر در محوطه باستانی کنارصندل جیرفت نام برد که کار به سختی پیش رفته و این که مسئولان در اختصاص اعتبارات باید نسبت به میراث فرهنگی بصورت ویژه تر نگاه کنند.

منبع: