به گزارش عصر توریسم، معاون گردشگری از برگزاری هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه اطلاع داد. مقرر است این نمایشگاه با حضور دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد و نمایندگان ۱۲ کشور، که ایران با بیشتر آنها اخیرا لغو روادید کرده است، افتتاح شود. اولین روز این نمایشگاه ویژهٔ متخصصان و فعالان گردشگری خواهد بود و ۳ روز بعدی به بازدید مردمی و عمومی اختصاص دارد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، علی اصغر شالبافیان در نشست خبری که سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بمناسبت فرارسیدن زمان برگزاری این نمایشگاه برگزار شد، اظهار نمود: این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه های گردشگری از منظر استقبال فعالان گردشگری و مختص فعالان گردشگری می باشد. هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران سال جاری مقرر است در ۲۰ سالن و در فضایی به وسعت ۶۰ هزار مترمربع برگزار شود، که در نصف این فضا بیشتر از ۹۰۰ غرفه برگزار می شود.
او افزود: از این ۲۰ سالن، ۹ سالن به فعالان گردشگری استان ها، ۹ سالن به دانش بنیان ها، یک سالن به مشارکت کنندگان خارجی و یک سالن به گردشگری سلامت اختصاص یافته است. بخش توریسم سلامت هم با مشارکت بیمارستان های دارای IPD است.
معاون گردشگری اضافه کرد: برای استان ها، تم و مبحث های مشخصی درنظر گرفته شده است. تاکید جدی نمایشگاه هم روی همکاریهای منطقه ای و استانهای زاگرس نشین، محور غرب، استانهای شمال غرب و محور شرق است.
شالبافیان، حضور گروههای آئینی و خوراک را از جذابیت های نمایشگاه سال جاری معرفی نمود و اظهار داشت: در سه سالن نمایشگاه ظرفیتهای حوزه خوراک به معرض نمایش گذاشته می شود.
او افزود: یکی از جلوه های نمایشگاه سال جاری، سرمایه گذاری است و بیش از ۶۰۰ بسته سرمایه گذاری هم در نمایشگاه سال جاری عرضه می شود.
به قول معاون گردشگری، روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، ونزوئلا، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمباوه، تانزانیا و سریلانکا همچون کشورهای حاضر در نمایشگاه سال جاری هستند، که افزون بر این ها گروه ها و شرکتهای گردشگری از شهر های مسکو، کازان و سن پترزبورگ و از کشورهای مالزی، تاجیکستان اندونزی، تایلند، عراق، تونس و ازبکستان بعنوان بازدیدکننده حضور خواهند داشت.
دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاریهای آسیایی ACD، نمایندگان گروه D۸، اکو و سازمان همکاریهای اسلامی و رئیس کمیته گردشگری ازبکستان، همچون مقام های حاضر در این نمایشگاه خواهند بود که شالبافیان به حضور آنها اشاره نمود.
وی همینطور به برخی رویدادهای جانبی این نمایشگاه، همچون نشست با معاونان عمرانی، شهرداران و مذاکراتی که در حاشیه نمایشگاه ها برای عقد برخی از تفاهمنامه ها برگزار می شود، اشاره نمود و جشنواره کاراکترهای گردشگری، گردشگری خوراک، همایش گردشگری سلامت، پیش نشست همایش بین المللی صنعت توریسم، سمپوزیوم گردشگری سبز و نشست سفرای مجمع کشورهای آسیایی را از دیگر رویدادهای حاشیه ای این نمایشگاه برشمرد.
شالبافیان همینطور اظهار داشت: در هفدهمین نمایشگاه گردشگری بالغ بر ۵۰۰ متر فضا به اقامتگاه های بومگردی اختصاص یافته است.
سپس هاشمی، دبیر علمی همایش گردشگری سبز در رابطه با این رویداد که مقرر است در اولین روز نمایشگاه گردشگری (دوشنبه ۲۳ بهمن ماه) برگزار شود، توضیحاتی داد. نیما آذری ـ رئیس انجمن مؤسسه های آموزشی گردشگری ـ در ادامه این نشست خاطرنشان کرد که کارگاه های آموزشی سال جاری بیشتر روی گردشگری سبز، کشاورزی، کودک و هوش مصنوعی متمرکز است و در کنار آن به تجربه های گردشگری ریلی، عشایری و خانواده محور پرداخته می شود.
نیک بین، دبیر همایش گردشگری سلامت در ادامه اظهار داشت که این همایش از ۲۵ تا ۲۷ بهمن برگزار می شود. ۵۰ مقاله به این همایش رسیده و شش پنل در جریان آن برگزار می گردد.
پیله وری، دبیر دومین نمایشگاه گردشگری خوراک هم اظهار داشت که این دوره، نمایشگاه گردشگری خوراک با تمرکز بر رستوران ها و گردشگری خوراک در سالن های ۱۱، ۱۰، ۶، ۵ برگزار می گردد.
نادر زینالی ـ مدیرکل امور استان ها و تشکل های مردم نهاد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم اظهار داشت: ۹ سالن به استان ها اختصاص یافته که بیشتر از ۴۶۰ شرکت در آن حضور دارند. استان ها مقرر است آئین های بومی خویش را به نمایش بگذارند و هر استان با تم خاصی حضور دارد، مثلاً آذربایجان غربی با تم کندوان، ایلام با تم طبیعت گردی ماجراجویانه، البرز با تم گردشگری کشاورزی، اصفهان با گردشگری دیجیتال و هنری، تهران با گردشگری سبز و شهر فرهنگ، خوزستان با گردشگری دسترس پذیر، زنجان با تم معدن و ژئوتوریسم، سیستان و بلوچستان با تم گردشگری از مزرعه تا سفره و قزوین با تم کاروانسرای سعدالسلطنه حضور خواهند داشت.

مسلم شجاعی ـ مدیرکل توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در پاسخ به پرسشی در رابطه با درباره غیبت برخی کشورها در سالهای گذشته با وجود آنکه نام آنها بعنوان شرکت کننده آورده شده بود و اقدام این وزارت خانه برای تقویت حضور پرفایده دیگر کشورها در این نمایشگاه، اظهار نمود: حال و هوای نمایشگاه تهران برای شرکتهای خارجی که انگیزه جذب مسافر دارند، جذاب است، اما با عنایت به لغو روادید ایران با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن ماه سال جاری بخشی از رویکرد ما برای حضور کشورهای خارجی، تقویت جذب گردشگران از این کشورهاست که لغو روادید شده اند.
مصطفی فاطمی ـ مدیرکل توسعه گردشگری داخلی ـ نیز در رابطه با ساماندهی فضای نمایشگاه با عنایت به مزاحمت های که سالهای گذشته از جانب فروشندگان غذا و گروههای موسیقی وجود داشت، اظهار داشت: معمولاً برپایه بررسی ها و صدمه شناسی های نمایشگاه های سال گذشته، تم نمایشگاه سال بعد مشخص می شود. پس از اتفاق سال ۹۸ که بخش زیادی از فضای باز نمایشگاه به خوراک اختصاص یافت و اعتراض هایی را به دنبال داشت، به این نتیجه رسیدیم این بخش را از فضای آزاد حذف نماییم و به این تصمیم رسیدیم یک فضای تخصصی به تجهیزات رستورانی و خوراک اختصاص دهیم.
او اضافه کرد: سال جاری ۲۶ گروه آئینی و موسیقی محلی حضور دارند که روی یک سِن در فضای باز نمایشگاه اجرا دارند. عمده مشکل در رابطه با حضور گروههای موسیقی در سالن ها، به خاطر برودت هوا است که امیدواریم سال جاری این مشکل را نداشته باشیم.
فاطمی اظهار داشت: سال جاری تلاش کردیم بخشی از مشکلات را بپوشانیم. بر این اساس هم تصمیم گرفته شد روز اول نمایشگاه (۲۳ بهمن ماه) به متخصصان اختصاص پیدا کند. بقیه روزها بازدید برای عموم آزاد خواهد بود.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به سوالی در رابطه با منطبق نبودن تم هر استان در هر سال با شرایطی که دارد، مثلاً خوزستان که روی گردشگری دسترس پذیر متمرکز شده است و یا تهران که با تم گردشگری سبز و شهر فرهنگ حضور دارد، این توضیح را داد که استان ها تم را برپایه رویکرد سال آینده خود برگزیده اند.
شالبافیان، معاون گردشگری هم در پاسخ به درخواستی در رابطه با ورود مجانی به این نمایشگاه برای فعالان گردشگری همچون راهنماها، اظهار داشت: تلاش می شود اهالی گردشگری با حداکثر تسهیلات حضور یابند.
او در رابطه با چگونگی انتخاب مجری نمایشگاه و نامشخص بودن ارزیابی دوره های پیشین هم اظهار نمود: اگر قول دادم نشست ارزیابی با حضور خبرنگاران برگزار گردد و نشده است عذرخواهی می کنم، ولی ما نشست ارزیابی را در معاونت گردشگری برگزار کردیم. در رابطه با فرآیند انتخاب مجری هم از نظر قانون، شرکت بین المللی نمایشگاه ها و سازمان توسعه تجارت، برگزارکننده نمایشگاه های داخلی است و مجری نمایشگاه گردشگری هم مثل صدها نمایشگاهی که سازمان توسعه تجارت برگزار می نماید و تقویم آن در سایت این سازمان در دسترس می باشد، با آن شرکت است.
معاون گردشگری همینطور در رابطه با هزینه ای که این نمایشگاه برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می پردازد، به عدد مشخصی اشاره نکرد، اما اظهار داشت: ۹ سالن از این نمایشگاه به استان ها اختصاص دارد، که وزارت خانه هزینه مستقیمی در این بخش ندارد و کمک هزینه ای به استان ها اختصاص می دهد و فضایی هم به شرکتهای خصوصی اختصاص یافته است که هیچ هزینه ای نمی کند.
مازندرانی، مجری برگزاری این نمایشگاه نیز در توضیحاتی ضمن اشاره به این که روی هزینه زمین نمایشگاه که متری ۷۱۲ هزار تومان بوده، تخفیفی درنظر گرفته شده است، در رابطه با خالی بودن برخی غرفه های سالهای گذشته از جانب کشورهای خارجی، اظهار داشت: این مورد را رد می کنم، چون خالی بودن غرفه به منزله ضرر مالی برای شرکت ماست و ما برای هر متر باید ۱۸۰ یورو بپردازیم.
در ادامه این نشست در رابطه با دلیل حضور نداشتن عربستان و دیگر کشورهای عربی سوالی عنوان شد که شجاعی، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی ـ اظهار داشت: از وزیر گردشگری عربستان دعوت شده است. برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری را هم تهیه کردیم و به عربستان رسیده است، ولی از سوی عربستان هنوز تاییدی نیامده است.
او در رابطه با تأثیر لغو روادید بر گردشگری ایران هم اظهار داشت: لغو روادید با ۲۸ کشور که دو روز گذشته اتفاق افتاده است، اما ایران قبلا دو تجربه با چین و عمان داشت که بررسی آمارها نشان دهنده رشد بوده است. سفر از چین تا قبل از لغو روادید به صفر رسیده بود، اما بمحض لغو روادید در یک ماه حجم سفرها ۳۳ درصد رشد داشت، عمان هم با رشد ۳۰ تا ۴۰ درصد مواجه گردید. البته این سوال مطرح است که لغو روادید تضمین کننده گردشگری است؟ خیر. لغو روادید یک شوک دهنده به بازار گردشگری می باشد.
شالبافیان، معاون گردشگری هم در توضیحات تکمیلی اظهار نمود: از منظر ما تسهیل در تردد گردشگران یکی از سیاست هاست و لغو روادید فقط یکی از ابزارهاست و نشانه ای برای عزم آن کشور به منظور توسعه گردشگری می باشد و در ادامه اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.
معاون گردشگری همینطور از حضور ۲۰ اینفلوئنسر از برزیل، لبنان، چین، ترکیه و پاکستان همزمان با برگزاری این نمایشگاه در ایران خبر داد و ادامه اظهار داشت: برای لغو روادید، تولید و توزیع محتوای خوبی صورت گرفته که در نمایشگاه رونمایی می شود.
در این نشست خبرنگار یکی از رسانه های ترکیه هم در رابطه با آمار سفر ترک ها به ایران سوال پرسید، که شالبافیان پاسخ داد: در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲۵ هزار و ۱۸۶ نفر از ترکیه به ایران سفر کرده اند و در ۱۰ ماه نخست سال جاری تعداد مسافران و گردشگران ورودی به ایران بیشتر از ۵ میلیون و ۴۰۹ هزار نفر ثبت شده است.
هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از دوشنبه تا پنجشنبه هفته آینده (۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه) در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و از ساعت ۸ بامداد تا ۱۷ عصر امکان بازدید دارد. اولین روز این نمایشگاه به فعالان و متخصصان گردشگری اختصاص یافته و از روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه بازدید عمومی و مردمی صورت می گیرد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم