عصر توریسم: یزد یک پژوهشگر و فعال حوزه صنایع دستی استان یزد مطالبات فعالان این حوزه در چهار سطح پژوهش، آموزش، تولید و بازاریابی و تبلیغات از نمایندکان منتخب مردم در مجلس آینده را تشریح نمود.
امروزه اهمیت صنایع دستی که یکی از هزاران شاخه هنر و حامل فرهنگ و سنت یک قوم و بوم است، بر همگان مشهود و قابل درک است.
شهر یزد نیز به دلیل غنای فرهنگی و هنری خود از صنایع دستی بسیاری همچون ترمه، زیلو، ظروف سفالی، کاشی کاری و غیره بهره مند است که در روزهای فعلی نیز افرادی به آن مشغول و در کوشش برای چلوگیری از فراموشی آنها هستند.
اما با کمال تاسف این حوزه بسیار مهم و حیاتی که نقش به سزایی در انتقال و پابرجایی فرهنگ و اصالت یک قومیت و تاریخ آنها دارد، گرفتار مشکلات و کمبودهایی است که پرداختن به آن در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی خالی از لطف نیست.
به همین بهانه به سراغ یک کارشناس، پژوهشگر و فعال در عرصه دستبافته های سنتی رفتیم تا از خواسته های فعالین این حوزه از نمایندگان منتخب شان در آینده آگاه شویم.
صنایع دستی؛ عینیت قسمتی از ذهنیت فرهنگ
«محمد مظفری زاده یزدی» پژوهشگر و فعال حوزه صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: صنایع دستی تولید محصولی از مصالح بومی است که بخش عمده آن توسط دست انجام می گیرد و دارای هویت فرهنگی بوده و خانواده صنایع دستی شامل جامعه عشایری، روستایی و شهری می شود.
این پژوهشگر ضمن اشاره به اینکه صنایع دستی بیان بُعد جهان بینی دانش بومی در تصاویر است، عنوان کرد: نظام تصاویر صنایع دستی، ساختار و نقشه ذهنی است که شیوه بودن و شدن جهانی و پدیده های آنرا نشان میدهد.
وی صنایع دستی را عینیت یافتن قسمتی از ذهنیت فرهنگ خواند و ضمن اشاره به اینکه صنایع دستی جنبه ملموس به ابعاد فکری و معنوی اعضای جامعه می دهد، اشاره کرد: صنایع دستی به مفهوم دقیق کلمه، فرهنگ مادی و تجسم عینی فرهنگ معنوی است.
ایجاد اندیشکده ها و پژوهشکده های صنایع دستی
این پژوهشگر ضمن بیان اینکه تولید و ادامه صنایع دستی منجر به انتقال میراث اجتماع است، اظهار داشت: این میراث دربرگیرنده دانش ها، ارزش ها و بطور کلی جهان بینی است که در طول نسل های متوالی بر روی هم انباشته شده و از مهم ترین دست آوردهای اجتماع به حساب می آید.
مظفری زاده یزدی در ادامه ضمن اشاره به اینکه مشکلات و نیازهای حوزه صنایع دستی در چهار سطح پژوهش، آموزش، تولید و بازاریابی و تبلیغات قابل بررسی است به شرح و بسط آنها پرداخت.
وی اظهار داشت: تشکیل کارگروه پژوهشی در قالب اندیشکده و پژوهشکده جهت بررسی وضع موجود، پتانسیل ها، ضعفها و قوت ها همچون نیازهای حوزه پژوهش است که باید مورد توجه قرار گیرد.
این پژوهشگر به مطالبات فعالان این حوزه از نمایندگان آینده خانه ملت اشاره و درباب نیازهای حوزه آموزش با تکیه بر لزوم تاسیس هنرستان تخصصی شامل فنی حرفه ای و کار و دانش، اظهار داشت: پذیرش دانشجویان در رشته های تخصصی دانشگاهی در دانشکده ها و آموزش عالی نیز اقدامی است که گسترش و توسعه صنایع دستی را بدنبال دارد.
جریان بخشی به صنایع دستی با تعامل خواهرخوانده ها
مظفری زاده یزدی برگزاری جشنواره ها، ایونت ها و رویدادها را یکی دیگر از عوامل گسترش صنایع دستی دانست و اظهار داشت: انجام اقداماتی همچون تولید محتوای آموزشی، تاسیس موزه های تخصصی صنایع دستی، انتشار مجله تخصصی صنایع دستی و مبادلات فرهنگی بین یزد و خواهر خوانده های آن نیز موجب جریان بخشی به صنایع دستی و استواری بخشی آن در سطح جامعه می شود.
وی درباب نیازهای موجود در سطح تولید نیز اظهار داشت: انجام اقداماتی نظیر اختصاص شهرک های صنایع دستی، ایجاد کارگاه ها و کارخانه های تامین مواد اولیه و تشکیل کارگروه های تخصصی با مسئولیت اختصاص تسهیلات نیروی کار و مواد اولیه می تواند نتایج چشم گیری در پیشرفت حوزه صنایع دستی به دنبال داشته باشد.
لزوم تشکیل بازارچه های تخصصی صنایع دستی
مظفری زاده یزدی ضمن اشاره به اهمیت مبحث بازاریابی و تبلیغات، تشکیل بازارچه های تخصصی صنایع دستی را اقدامی موثر دانست و اظهار داشت: اختصاص بیلبوردهای شهری برای تبلیغات صنایع دستی، تاسیس گالری هنرهای سنتی، تهیه فیلم های مستند و مجله تخصصی صنایع دستی یزد و تاسیس خانه های خالق صنایع دستی نیز در بهبود وضعیت بازاریابی این حوزه نتیجه بخش خواهد شد.
این پژوهشگر در آخر نیز تاسیس فروشگاه های جامع صنایع دستی در شهرها و شهرستان های استان و همین طور تشکیل کارگروه صادراتی صنایع دستی به کمک سازمان صنعت معدن و تجارت را از دیگر خواسته های حوزه صنایع دستی دانست و برای حل این مشکلات در مجلس آینده اظهار امیدواری کرد.