عصر توریسم: خراسان رضوی نایب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان خراسان رضوی اظهار داشت: هم اکنون در روستای کنگ شهرستان بینالود ۲۰ اقامتگاه بوم گردی غیرمجاز مشغول به فعالیت هستند.

محمدحسن حسین پور در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به بعضی از اقامتگاه ها مجوزی با عنوان اقامتگاه بوم گردی داده است. هم اکنون ۱۴۰ اقامتگاه بوم گردی در استان و ۱۶ اقامتگاه در شهرستان بینالود فعال می باشند.

وی افزود: روستای کنگ یکی از روستاهای شهرستان بینالود و روستای نمونه گردشگری می باشد که ۲۰ اقامتگاه بوم گردی بدون مجوز در آن فعال می باشند و تنها حدود ۵ اقامتگاه دارای مجوز هم اکنون در این روستا وجود دارند. البته در دیگر روستاها هم این مشکل کاملا قابل رویت است.

نایب رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان خراسان رضوی با تکیه بر این که عدم برخورد مناسب سبب افزایش اقامتگاه های غیر مجاز می شود، افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مقابل درخواست برخورد با این اقامتگاه ها واکنشی نشان نمی دهد. این رفتار سبب می شود افراد به سمت دریافت مجوز نروند و افرادی که برای گرفتن مجوز یک سال تلاش و هزینه کرده بودند، کارشان بیهوده شود. سوال اینجاست که چرا افراد باید با این شرایط به سمت ثبت نام در سامانه، ایجاد شرایط دریافت مجوز، پرداخت مالیات و حق بیمه بروند؟

حسین پور بیان نمود: هر اقامتگاه بوم گردی برای دریافت مجوز باید مدارکی مانند عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و مدارک دیگری را تهیه و بارگذاری کند. اقامتگاه های غیر مجاز هیچ کدام از این مدارک را تهیه نکردند. همینطور از نظر امنیت، دوربین مداربسته، موارد بهداشتی، موادغذایی و طبخ آن و ورود و خروج میهمان کنترل نمی شوند. از جایی که مجوز ندارند اداره اماکن هم نمی تواند در صورت وجود مشکل به مباحث ورود کرده و برخورد قانونی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: از جایی که هیچ چهارچوبی برای پذیرش میهمان در این خانه ها نیست و نکات امنیتی رعایت نمی گردد، مشکلات زیادی امکان دارد ایجاد شود و این اتفاقات امکان دارد سبب بدنام شدن یک روستا شود که این موارد برای یک روستای گردشگری خوشایند نیست.

نایب رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان خراسان رضوی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی تاکید دارد که تمام اقامتگاه ها باید مجوز بگیرند اما با وجود چنین شرایطی که اداره کل نظارتی بر مجوزها به صورت خاص ندارد و برخوردی با خانه هایی که هم اکنون بدون مجوز درحال فعالیت هستند، نمی کنند برای دریافت مجوز اقدامی نخواهند کرد.

گفتنی است که این اقامتگاه های غیر مجاز بنرهای تبلیغاتی خویش را به سادگی در سطح شهر پخش کرده اند و بر سردر آنها تابلوهایی با عنوان مجتمع اقامتی نصب شده است. این در شرایطی است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی واکنشی نسبت به این مورد نشان نمی دهد و منتظر است این اقامتگاه ها خود برای دریافت مجوز اقدام نمایند.

منبع: