عصر توریسم: عصر توریسم: ارامنه ارتودوکس مراسم سال نو مسیحی را شش روز بعد از شروع سال جدید میلادی جشن می گیرند. به باور برخی ارامنه، ششم ژانویه روز مولود و غسل تعمید عیسی مسیح است که جشن آنرا «خاج شویان» می نامند و اغلب ارامنه ایران، این روز را آغازی برای سال نو میلادی می دانند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد عیسی مسیح در ۲۵ دسامبر شروع شده و تا جشن «خاج شویان» در روز ششم ژانویه ادامه پیدا می کند. مسیحیان غربی، در ششم ژانویه دیدار سه مغ شرقی را از مسیح نوزاد جشن می گیرند و مسیحیان شرقی فراخور جشن خودرا غسل تعمید عیسی در رود اردن می دانند. به باور مسیحیان، ریشه جشن در این روز به مناسبت پدیدار شدن روح خداوند در قالب انسان (تولد عیسی مسیح) است.
در بعضی متون تاریخی آمده است: تمام کلیساها تا اواسط قرن چهارم میلادی روز ششم ژانویه را به عنوان روز میلاد عیسی مسیح جشن می گرفتند، اما در اواخر قرن چهارم میلادی مشاهده شد که جشن باستانی تولد ایزد خورشید (میترا) در روز ۲۵ دسامبر برگزار می گردد و مردم در مراسم های مختلف بزرگداشت این ایزد باستانی شرکت می کردند. در آن زمان، اسقف روم برای خنثی کردن آداب تولد میترا، زادروز عیسی مسیح را به ۲۵ دسامبر منتقل و جشن غسل تعمید عیسی مسیح را در روز ششم ژانویه ابقا کرد و به تدریج تمام کلیساها از این امر پیروی کردند.
درباره ی چرایی روز کریسمس از ششم ژانویه به ۲۵ دسامبر، آرداک مانوکیان، اسقف فقید اعظم ارامنه تهران در کتاب جشن های کلیسای ارمنی نیز نوشته است: «پس از سده چهار میلادی بود که به تصویب کلیسای کاتولیک روم، میلاد عیسی مسیح را در ۲۵ دسامبر و تعمید را در ششم ژانویه جشن گرفتند. تا قبل از آن همگی ششم ژانویه را به عنوان میلاد عیسی مسیح (و تعمید) گرامی می داشتند… مقامات کلیسای روم برای آن که به برگزاری جشن های میترا در ۲۵ دسامبر پایان دهند، قرار گذاشتند تا در همان تاریخ بجای برگزاری جشن میلاد ایزد خورشید، روز میلاد مسیح را به عنوان روز میلاد خورشید عدالت، جشن بگیرند. بدین سان کلیسای روم در سال ۴۵۱ میلادی برای پایان دادن به برگزاری جشن ایزد خورشید، روز ۲۵ دسامبر را روز میلاد حضرت عیسی اعلام نمود. بعد از گذشت مدتی سرانجام تمام جهان مسیحی آن تاریخ را پذیرفت. اما ارمنیان به رسم کهن پای بند ماندند و جشن میلاد و تعمید را همچنان در همان ششم ژانویه برگزار می کنند.»
در گفت وگویی که ایسنا قبل تر از «سیبوه سرکیسیان» ـ پیشوای دینی ارامنه تهران و شمال کشور ـ منتشر نموده بود، آمده است: «در باور مسیحیت، میلاد عیسی مسیح به مفهوم شادمانی روحانی و پالایش روحی است. جشن میلاد مسیح به منزله پذیرفتن عیسی در درون ماست و ما را از مظاهر جسمانی و نیازهای مادی مصون می دارد. برگزاری جشن میلاد مسیح در روز ششم ژانویه از طرف کلیسای حواری ارمنی، نوعی اعلام هویت ملی ارمنیان است.»
غسل تعمید یکی از آیین های دین مسیحیت است که برای بخشش از گناهان و پیوند با این دین به انجام می رسد. مارنرسای بنیامین در کتاب «مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه» در باره آیین تعمید نوشته است: «تعمید یافتن بی شک راه ورود به مسیحیت است. در قرون اولیه هر که به عیسی مسیح ایمان می آورد، تعمید می یافت و بعد از آن عضوی از کلیسای مسیحیت به شمار می آمد. امروزه نیز بعد از گذشت قرون و سالیان متمادی از آن زمان، نوزادان همچنان در کلسیا و توسط کشیش و گاهی توسط اسقف تعمید می یابند. مراسم باشکوه تعمید پس از گذشت چهل روز از تولد نوزادان در داخل کلیسا و در اتاق تعمید به انجام می رسد.
آب، روغن زیتون، روغن مسیحیت، روبان قرمز و سفید و صلیب هر کدام در راه اجرای مراسم تعمید بجای خود مورد استفاده قرار می گیرند. همان گونه که گفته شد این مراسم توسط روحانی کلیسا و با کمک شماسان کلیسا (کشیش یار) طبق آیینی خاص با قرائت کتب تعمید به انجام می رسد. انجیل مقدس مورد استفاده در این مراسم انجیل یوحنا فصل سوم و همین طور فصل دهم رساله اول پولس رسول به قُرِنتیان است.
اجرای قسمتی از مراسم غسل تعمید توسط کشیش،
عکس از کتاب «مراسم آیینی کلیساهای شرق آشوری ارومیه»

منبع:

دسته‌ها: توریسم