به گزارش عصر توریسم، البرز معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به این که طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت پل خاتون کرج لازم است، اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار در بازه زمانی کوتاهی به پایان برسد و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را به صورت کامل مرمت نماییم.

شهباز محمودی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به آخرین وضعیت مرمت پل تاریخی خاتون اظهار نمود: پیش از سال ۹۹، یک مرتبه دیگر هم شاهد ریزش بخشی از عرشه پل و ایجاد سوراخی در آن بودیم.

وی افزود: هرچند در همان سال ها اقداماتی برای مرمت آن صورت گرفت ولی سال ۹۹، این سازه تاریخی باردیگر از همان بخشی که قبلا صدمه دیده بود، ریزش کرد.

وی افزود: با ریزش مجدد این پل، میراث فرهنگی تصمیم گرفت این دفعه فرآیند مرمت را بگونه ای پیش ببرد که ایمن سازی اصولی پل صورت گیرد تا دیگر چنین حادثه ای تکرار نشود.

این مسئول تصریح کرد: بر مبنای سال قبل پیمانکاری برای مرمت این پل به کارگیری شد که بعد از بررسی متوجه شدیم که ترک های عمیقی بر روی عرشه و ستون های پل بوجود آمده و وضعیت این سازه اصلا مناسب نمی باشد.

محمودی تصریح کرد: همین سبب شد سطح بیشتری از پل را بازگشایی و تخریب نماییم تا بتوانیم عملیات مرمت را اصولی پیش ببریم.

وی توضیح داد: متاسفانه طی سالهای گذشته بارگذاری های نامناسبی برای مرمت این اثر انجام شده بود که سطح پل با استفاده از مصالح نامرغوب پایین آمده بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه سال قبل پیمانکار حدود ۸۰ سرویس نخاله از این پل خارج کرد، اضافه کرد: برای مرمت این پل با یکی از قدرترین پیمانکاران کشور در این عرصه همکاری می نماییم و با نظرسنجی با کارشناسان متبحر، بنا شد ابتدا سازه نگهبانی برای حفظ مابقی پل راه اندازی شود.

وی افزود: دراین راستا، سال قبل ۹۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد و در نهایت سازه نگهبان تکمیل شد.

این مسئول ضمن اشاره به این که طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت این پل لازم است، اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار دربازه زمانی کوتاهی به پایان برسد و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را به صورت کامل مرمت نماییم.

محمودی افزود: این امکان وجود داشت که سال ۹۹ سوراخ بوجود آمده در پل را در نهایت با ۳۰۰ میلیون تومان پرکنیم ولی مطمئنا باز هم این سازه ریزش می کرد و صدمه بیشتری به آن وارد می شد.

وی ابراز کرد: آثار تاریخی بخشی از هویت، تاریخ و شناسنامه فرهنگی ماست بنابراین باید به بهترین شکل از آنها حفاظت نماییم.

وی اظهار داشت: با ارسال نامه ای به استاندار، درخواستی در خصوص تخصیص اعتبار برای تأمین بخشی از هزینه مرمت این پل عرضه شده که امیدواریم موافقت شود.

وی افزود: در بازدید معاون وزارت میراث فرهنگی از این پل قول هایی در خصوص تخصیص دو میلیارد تومان برای مرمت این سازه داده شده که تا کنون یک میلیارد آن محقق شده است.

وی اظهار داشت: ما به دنبال انعقاد قرارداد جامع و کاملی با پیمانکار هستیم بنابراین نیاز است اعتبار مورد نیاز هر چه سریعتر تخصیص یابد.

محمودی ابراز کرد: امیدواریم در نهایت در اوایل بهمن قرارداد نهایی مرمت پل منعقد شود و این منوط به تأمین اعتبار است.