نماینده ولی فقیه در امور حج نسبت به افزایش بی رویه و ناپایدار هزینه های حج شدیداً معترض شد و رئیس سازمان حج و زیارت هم از ارسال نامه اعتراض آمیز ایران و دیگر کشورها به عربستان اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، حج سال جاری بعد از دو سال وقفه تحت تأثیر کرونا درحالی با حضور زائرین خارجی برگزار می گردد که میانگین هزینه هر زائر ۴۵۰۰ دلار است که با عنایت به تثبیت نرخ ارز برای زائرین ایرانی از سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۹ هزار تومان، میانگین هزینه این سفر برای هر زائر حدود ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است. رئیس سازمان حج و زیارت گفته که اگر این مبلغ با نرخ امروز ارز محاسبه می شد قیمت حج سال جاری به حدود ۱۳۰ میلیون تومان می رسید. افزایش نرخ همینطور سبب شده است بعضی از کشورهای آفریقایی از حضور در حج سال جاری انصراف دهند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید هم شرایط حج سال جاری را سخت و بی سابقه توصیف کرد و اعتراض شدید خویش را نسبت به افزایش بی رویه قیمت ها در کشور عربستان و همکاری نکردن شرکتهای خدماتی این کشور با زائرین اعلام نمود.
او اظهار داشت: در گذشته وقتی قراردادی با شرکتهای خدماتی عربستان بسته می شد از ابتدا تا آخر موسم حج، شرایط و هزینه های آن تغییری پیدا نمی کرد و یکسان بود، اما هم اکنون قیمت ها برای یک هفته تفاهم می شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و ریارت اضافه کرد: باآنکه سال جاری شرایط برای زائرین نسبت به سالهای گذشته بخصوص به خاطر قیمت ها سخت تر شده است، اما زائرین کشورمان نگران اعمال و مناسک خود نباشند. ما هم امیدواریم حج سال جاری در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار گردد.

بی محلی عربستان به اعتراض کشورها
سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت که از راه ارتباط تلفنی در گردهمایی نمایندگان مراجع عظام حضور داشت، از قیمت های حج سال جاری و رایزنی هایی که برای عرضه تخفیف از جانب شرکتهای عربستانی انجام گرفته است، گزارشی داد و اظهار داشت: در این حوزه با وزارت حج عربستان مکاتبه انجام شده و کشورهای دیگر هم اعتراض خویش را اعلام نموده اند که متأسفانه جوابی عرضه نشده است.
رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: باآنکه به زائرین وعده داده بودیم قیمت تمام شده حج سال جاری ۳۵ میلیون تومان باشد، اما مجبوریم علیرغم میل باطنی مبلغ ۷ میلیون تومان دیگر از زائرین دریافت نماییم.
او افزود: در کنار افزایش قیمت شرکتهای خدماتی، قیمت مواد پروتئینی هم در کشور عربستان بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.
حسینی با بیان اینکه تزریق واکسیناسیون کرونا، فلج اطفال و مننژیت که از شروط حضور زایران در حج سال جاری اعلام شده برای بیشتر زائرین با کمک وزارت بهداشت انجام شده و در این حوزه دغدغه ای وجود ندارد، بیان نمود: امیدوارم سال جاری شاهد برگزاری حجی خوب و آرام باشیم.

منبع:

دسته‌ها: توریسم