به گزارش عصر توریسم، فارس پروژه فاز ۲ خط مترو که از ۵۰۰ متری آرامگاه حافظیه می گذرد دغدغه خیلی از دوستداران میراث فرهنگی شده است؛ اداره میراث فرهنگی فارس از پیشروی این پروژه موقتاً جلوگیری کرده است، اما هنوز به شکل قطعی مشخص نشده است که آیا فاز ۲ خط مترو از نزدیکی ادامه پیدا می کند یا خیر.
پروژه خط ۲ قطار شهری شیراز به طول تقریبی ۱۶ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز شروع شده و بعد از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین(ع) و آزادی می رود و از آن جا در امتداد غرب به شرق شیراز بعد از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان و فضیلت ختم خواهد شد.
ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶ هزار نفر بر ساعت است که با ۲۲ رام قطار، ۵ واگن با فاصله ۳ دقیقه ای برای اعزام قطارها در نظر گرفته شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، پیش روی خط دو مترو تا ۵۰۰ متری حافظیه و خطرات ناشی از آن برای آرامگاه حافظ، این بنای تاریخی و فرهنگی، همینطور آب انبار تاریخی و گورستان باستانی موجود در راه حفر تونل، خبری است که اینروزها ذهن خیلی از افراد بخصوص دغدغه مندان میراث فرهنگی را درگیر کرده است.
بر همین مبنا به سراغ مسؤلان مرتبط رفتیم و نظر آنها را در مورد این پروژه جویا شدیم.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار ایسنا در مورد این مورد بیان نمود: از تاریخ ۲۶ آذر سال ۱۴۰۱ مشخص شد که حفاری مترو از کنار محدوده حافظیه گذر می کند و در شورایعالی ترافیک کشور این مسیر مصوب و به ضابطه ۷۷۷ ارجاع شد و تمام پیوست های این ضابطه انجام شده است. در این راستا استعلاماتی را از مجموعه میراث فرهنگی گرفتیم و دعوت نامه هایی هم ارسال کردیم.
علی کلانتری مزرعه نو خاطرنشان کرد: در جلسه آخری که در تاریخ ۱۰ مهر ماه با یکی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی داشتم تمهیداتی در این حوزه عنوان شد و این مسئول به روی این پروژه و فضای فعالیت صحه گذاشت.
وی با تاکید بر این که این فضا، کاملا یک فضای ایمن، با عمق ۲۶ متری و فاصله عرضی ۱۲۰ متری از آرامگاه حافظ و ۸۶ متری از رواق موصوم به رواق ۲۰ ستون است، بیان نمود: چندی قبل در یک برنامه رادیویی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس صراحتا تأیید کردند که آب انبار معروف به حافظیه در ذیل این خیابان نیست و در همان قسمت رواق است و صراحتا در این برنامه اشاره شد که اصلاً آب انباری در آن قسمت موجود نیست. در واقع برای حل این مورد نزدیک ۱.۵ میلیارد تومان هزینه کردیم و تعداد ۸ پروفیل ۸۰۰ متری را در عملیات ژئوفیزیک و ژئو رادار تا عمق ۴۵ متری انجام دادیم و هیچ گونه عارضه ای بر مبنای این که آن جا قنات یا محدوده ای که ناشی از ساخت دست بشر باشد وجود خارجی نداشت.
کلانتری با اشاره به اینکه عملیات حفاری از قسمت جلو حافظیه تمام شده است و بابت این مورد هیچ گونه نگرانی برا فعالان میراث فرهنگی وجود ندارد، اظهار داشت: مبحث میراث فرهنگی و طبیعی برای شهرداری از اهمیت بالایی برخوردار است، بعنوان مثال برای یک تعلق اجتماعی مثل المان اطلسی که یک آبنما و چند درخت موجود در میدان بود، ایستگاه را زیرزمینی کردیم و میلیاردها تومان افزایش هزینه داشتیم، همینطور در پارک آزادی برای نگه داشت ۶ درخت افرا، ۴۰ متر ایستگاه را به شکل زیرزمینی درآوردیم. اساسا برای شهرداری میراث فرهنگی و طبیعی خیلی مهم است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: بعنوان شهروندان شیراز و هم کسانی که این میراث گرانبها برایشان مهم می باشد، برای حفظ آنها تلاش خواهیم کرد و البته برای حفاری مترو تمام تمهیدات دیده شده و هیچ نگرانی وجود ندارد و ایستگاه معروف به حافظیه، جلو مقر حافظیه نیست و با یک فاصله تقریبا ۲۸۰ تا ۳۰۰ متری از حافظیه، در چهارراه ادبیات قرار گرفته است که البته یک دسترسی برای آرامگاه حافظ پیشبینی شده است.
وی تمام سنگ اندازی ها و بحث های رسانه ای را شیطنت سیاسی دانست و بیان نمود: پروژه فاز ۲ مترو، سابقه کار اول ما نیست، قبلاً در تبریز ایستگاه میدان ساعت را کار کردیم. در شیراز هم مترو از کنار خیابان زندیه عبور کرده در صورتیکه مجموعه ارگ کریم خان را داشتیم و هیچ نگرانی بابت این مورد به وجود نیامد.
وی افزود: فاصله عرضی تا ارگ کریم خان که یک سازه قدیمی است، ۳۵ متر است، در حالی این فاصله با آرامگاه حافظ ۱۲۰ متر است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه متأسفانه عده ای می خواهند کار عمرانی صورت نگیرد، اظهار داشت: در تمام دنیا بافت های مختلف شهری و نزدیک بافت فرسوده با تمهیدات مهندسی کار می شود و البته قبلا هم در شیراز کار شده است و جای نگرانی وجود ندارد.
رضا محمدیان افزود: خط ۱ مترو قبلاً از چهارراه زند، کنار بازار وکیل و میدان ولیعصر با بافت مرکزی ۲۴ کیلومتر رسم شد و با کارهای مهندسی انجام شده است و هیچ مشکلی پیش نیامد.
وی خاطرنشان کرد: فاز ۲ مترو با فاصله بیشتر از ۵۰۰ متر از حافظیه رد می شود و به محله سعدی می رسد. این طرح مصوب شده و مشاور قوی به روی آن کار کرده است. از دستگاه حفاری تونل (TBM) برای حفاری تونل ها استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از یک سطح مقطع مدور فورا تونل رو اجرا می کند و مانند روش های دیگه زمان بر نیست.
محمدیان، ایستگاه وکیل الرعایا را یک اتفاق خارق العاده مهندسی دانست و بیان نمود: برای پروژه ایستگاه زند هم عده ای معتقد بودند که این کار نشدنی است، اما امروز تبدیل به یک ایستگاه موثر بر مبحث گردشگری شیراز شده است. عده ای نسبت به کارهای توسعه عمرانی شهر کم لطفی می کنند که زیبنده شهر شیراز نیست.
شهردار شیراز هم پیش از این در جلسه علنی شورای شهر شیراز در جواب به بعضی از انتقادها راجع به خط ۲ مترو، بیان نمود: زمانیکه شهرداری اقدامات عمرانی انجام می دهد بعضی از افراد که در زمان مسئولیت خود ترک فعل داشتند، شهرداری را متهم می کنند که چرا مبادرت به راه اندازی تونل ملل و اجرای فاز دوم خط ۲ مترو در محور حافظیه کرده است.
محمد حسن اسدی خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز برای اجرای اقدامات عمرانی، تمام مباحث کارشناسی خویش را در مقابل پرسشگری مسؤلان استان عرضه کرده است.
وی اظهار نمود: انتقاد از راه اندازی تونل مترو در محور حافظیه در حالی صورت می گیرد که راه اندازی تونل در خط یک مترو در بولوار زند انجام شده است، محوری که دارای آثار مختلف میراثی و تاریخی است، اما حالا بعضی از افراد در مقابل راه اندازی خط ۲ مترو در فاز ۲ با واکنش های منفی و مخرب تلاش در کارشکنی شهرداری دارند.
در همین زمینه به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم رفتیم و صحبت های این مسئول را در مورد این پروژه شنیدیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، بیان نمود: در ایام اخیر اطلاع رسانی بر مبنای اجرای خط ۲ مترو شیراز که در راه میدان اطلسی تا چهارراه ادبیات که در نهایت به آرامگاه سعدی می رسد، شنیده می شود که میراث فرهنگی بمحض اطلاع از مبحث از ادامه کار فاز ۲ مترو جلوگیری کرده و الان پروژه متوقف شده است.
محمد ثابت اقلیدی بیان نمود: امروز، ۲۱ مهر ماه یک گروه کارشناس حرفه ای از پژوهشگاه میراث فرهنگی جهت بررسی جوانب کار اعزام می شوند و به اتفاق همکاران ما در حوزه میراث فرهنگی اداره کل از پروژه بازدید میدانی خواهند داشت و مطالعات و بررسی خواهند کرد و چنان چه مطالعات همکاران ما به این نتیجه برسد که این فعالیت عمرانی باعث صدمه و تهدید برای مجمع حافظیه و قبرستان قدیم خواهد بود، اساسا میراث فرهنگی از مجاری قانونی از ادامه پروژه جلوگیری خواهد نمود.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری اعلام نموده است که این پروژه در عمق ۲۶ متری زمین کار شده است و تجهیزات مورد استفاده فاقد لرزه بوده و صدمه رسان نیستند. اگر این مورد اثبات شود و کارشناسان ما نظریه دهند که تهدیدی متوجه حافظیه نخواهد شد، اساسا می توانیم مترو را بعنوان یکی از مؤلفه های تسهیل دسترسی به اماکن داشته باشیم و اگر کوچک ترین صدمه ای متوجه این آثار باشد خط قرمز میراث فرهنگی است و به هیچ عنوان اجازه ادامه کار داده نمی شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، میراث فرهنگی و گردشگری هر کشور اصالت و هویت یک کشور است، شهر شیراز با سابقه درخشان، گذشته ای پربار با آثار باستانی و مناطق گردشگری بسیار، همواره مورد توجه مردم دنیا بوده است. در این راستا فعالیتهای عمرانی شهرداری ها سبب رونق یک شهر می شود و ظرفیت توریست پذیر بودن آن شهر را بالا می برد، ازاین رو برای رونق گردشگری باید فعالیت عمرانی انجام داد که البته ادامه این فعالیتها نباید به میراث گرانبهای شهر صدمه ای وارد کند.
پیشرفت علم و فناوری اطلاعات خیلی از مشکلات را حل خواهد نمود و امروز با همکاری و هم افزایی دستگاههای اجرایی استان فارس می توانیم روزبه روز شاهد پیشرفت این استان باشیم.

