صنایع دستی یکی از ارکان مهم صادرات فرهنگی است

صنایع دستی یکی از ارکان مهم صادرات فرهنگی است

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، در جریان برگزاری بیست وپنجمین جلسه شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تشریح نقش گردشگری در بهبود تصویر جهانی ایران، آنرا یکی از مؤثرترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی کشور دانست. وی اظهار نمود: حفظ و تقویت تصویر اولیه اهمیت دارد، اما حقیقت این است که هر فرد بعد از تجربه سفر به ایران، برداشت تازه و متفاوتی از کشور پیدا می کند. گردشگری ماموریت مشترک ما برای پیشرفت تصویر ایران در جهان است و باید همه ظرفیت ها برای افزایش گردشگران ورودی به کار گرفته شود. ایمانی پور با تکیه بر این که در عرصه میراث فرهنگی «عمل مقدم بر علم» است، اعلام نمود: تجربه عینی، مؤثرترین شکل روایت فرهنگی است و یکی از علل اصلی تأثیرگذاری سفر گردشگران به ایران هم همین مورد است. وی موافقت نامه های فرهنگی را اساس همکاریهای بین دولتی توصیف کرد و اظهار داشت: این اسناد چهار حوزه فرهنگ، ورزش، علم و گردشگری را شامل می شود و بخش توریسم در صدر محورهای مشترک قرار دارد. به نقل از ایشان، روابط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با معاونت های وزارت میراث فرهنگی در سطح مناسبی قرار گرفته و الان دوره ای مناسب برای توسعه همکاری هاست. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تقویت همکاریهای استانی میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت میراث فرهنگی اصرار کرد و صنایع دستی را یکی از ارکان مهم «صادرات فرهنگی» دانست. وی ادامه داد: هرچند اقدامات قابل توجهی انجام شده، اما برخی موانع قانونی در سطح دولت و مجلس باید با همفکری نهادهای مسئول برطرف شود. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابتکار برگزاری نشست مشترک نوروز با کشورهای حوزه نوروز را اقدامی ضروری و دیرهنگام دانست و اضافه کرد: کشورها علاقه مندند دراین خصوص نقش آفرینی کنند و «پرچم خودرا بالا نگه دارند». ایمانی پور ضمن اشاره به گستره تمدنی ایران خاطرنشان کرد: پرچمداری ایران در نوروز کاملا طبیعی است؛ چونکه جغرافیای فرهنگی ایران بمراتب فراتر از مرزهای سیاسی کنونی است. وی تصریح کرد: ایران ظرفیت و مسئولیت تاریخی خودرا در معرفی نوروز به عنوان میراث مشترک ملت های منطقه بر عهده خواهد گرفت.

منبع: