به گزارش عصر توریسم هرچند مسئولان گلستانی جشنواره اقوام را اقدامی موفق درجذب توریست می داننداما كارشناسان این گفته را ردكرده و معتقدند باگذشت ۱۲ دوره از جشنواره، آمارگردشگران به استان افزایشی نداشته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: جشنواره اقوام سال ۸۴ با هدف نمایش آئین، رسوم و فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان كلید خورد، در ابتدا نفس برگزاری جشنواره معرفی آداب، رسوم و فرهنگ اقوام جای جای كشور در این برنامه بود كه به قول كارشناسان بعدها این جشنواره كاركرد اصلی خودرا از دست داده و تبدیل به نمایشگاه و فروشگاهی از صنایع دستی و سوغات استان های مختلف شد.
به باور این كارشناسان با گذشت دوازده دوره از برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام، این برنامه خروجی ملموسی مانند افزایش تعداد توریست داخلی و خارجی در استان نداشته است.
به اعتقاد این صاحب نظران جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با پشت سرگذاشتن ۱۲ دوره، هنوز كاركرد گردشگری ندارد و آماری كه مسئولان از آن یاد می كنند صرف نمایش عملكرد است و واقعی نیست.

تبدیل جشنواره اقوام به فروشگاه و نمایشگاه
رئیس انجمن حامیان بافت ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان كه معتقد می باشد جشنواره اقوام قابلیت جذب توریست داخلی و خارجی را دارد، علت عملی نشدن این مهم را نگرش سطحی مدیران به این جشنواره اعلام می كند و می افزاید: متاسفانه این برنامه فرهنگی تبدیل به فروشگاه مواد غذایی و صنایع دستی شده است.
علی رغم صرف هزینه بالا برای جشنواره اقوام، هنوز این رویداد فرهنگی قادر به جذب توریست نبوده استفاتح میرفندرسكی با بیان این كه جشنواره باید بستری برای آشنایی اقوام مختلف با آداب و رسوم این استان باشد، می افزاید: هر ساله این جشنواره به سمت فروشگاهی برای نمایش محصولات غذایی و صنایع دستی پیش می رود.
این فعال حوزه گردشگری ادامه می دهد: در قسمت روستایی، به جز دو الی سه غرفه كه رقص های بومی و محلی برگزار می شد، بقیه غرفه ها به فروش آش و نان محدود شده بودند همین طور در سالن صنایع دستی هم قریب به ۸۰ درصد غرفه ها مربوط به استان گلستان بود.
به اعتقاد میرفندرسكی، به رغم صرف هزینه بالا برای این جشنواره، هنوز این رویداد فرهنگی در استان قادر به جذب توریست در هنگام برگزاری جشنواره نبوده است.
وی ادامه می دهد: در جشنواره رنگ ها یا جشن بهاره در هند و جشنواره گوجه فرنگی در اسپانیا در می یابیم كه این رویدادها سالانه میلیون ها توریست را به این كشورها سرازیر می كند درحالی كه جشنواره فرهنگ اقوام سپس ۱۲ دوره هنوز به چنین خروجی منجر نشده است.

اقدامات جشنواره جزو بدلیجات گردشگری است
ضعف جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در حوزه جذب توریست به استان گلستان، موضوعی است كه یك كارشناس ارشد گردشگری هم آنرا تائید می كند و می گوید: اقداماتی كه حالا در جشنواره انجام می شود، جزو بدلیجات گردشگری می باشد.
مهدی سقایی در گفتگو با خبرنگار مهر، می افزاید: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با پشت سرگذاشتن بیشتر از ۱۱ دوره، هنوز كاركرد گردشگری ندارد و آماری كه مسئولان از آن یاد می كنند صِرف نمایش عملكرد است و واقعی نیست.
این مدرس دانشگاه یكی از نقاط ضعف جشنواره را دولتی بودن آن می داند و معتقد است: دولت هیچ وقت كارفرمای خوبی نیست چراكه نهادها تنها برگزاری این جشنواره ها را منوط به نمایش گزارش عملكرد می دانند به همین خاطر جشنواره فرهنگ اقوام از اهداف اصلی خودش مانند جذب توریست دور می ماند.
وی پائین بودن مشاركت ملی را یكی دیگر از ضعف های جشنواره اقوام می داند و می گوید: افزایش مشاركت ملی نیازمند تعامل و تبادل بین استانی است؛ اقدامی كه مسئولان استان باید برای آن قدم بردارند.
این كارشناس ارشد گردشگری ادامه می دهد: اگر نفس برگزاری جشنواره اقوام عبور از گسست های قومی است باید مشاركت اقوام مختلف كشور را در این برنامه به خوبی نشان داده شود.
به گفته او، به رغم اعلام آمار و ارقام واقعیت این است كه باز هم گلستان نتوانسته جایگاه واقعی خود در گردشگری كشور به دست بیاورد.
دولت هیچ وقت كارفرما خوبی نبوده چراكه نهادها تنها برگزاری این جشنواره ها را منوط به نمایش گزارش عملكرد می دانند سقایی معتقد است: ضرورت رسیدن استان به جایگاه واقعی گردشگردی در كشور نیازمند یك بازبینی ساختاری و كاركردی است به همین خاطر باید از محدودیت استانی خارج شویم.
این مدرس دانشگاه در بخشی دیگر از سخنانش ضمن انتقاد از تبدیل جشنواره اقوام به فروشگاه سوغات و صنایع دستی، اضافه می كند: از آنجایی كه هدف اصلی جشنواره فرهنگ اقوام برقراری تعاملات فرهنگی برای جذب توریست است باید در این برنامه آداب، فرهنگ و سنن اقوام مانند لالایی ها، اشعار، نواها و بازی های بومی و محلی به نمایش گذاشته شود كه در جشنواره كمتر دیده میگردد.

گلستان در جذب توریست موفق بوده است
علی رغم اظهارات كارشناسان در خصوص توریست پذیر نبودن استان و بی حاصل ماندن جشنواره فرهنگ اقوام در حوزه جذب مسافر و تبادلات فرهنگی مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان معتقد می باشد استان ظرف سه پارسال در جذب توریست بسیار موفق بوده است.
به گفته ابراهیم كریمی، استمرار در برپایی جشنواره اقوام سبب ارتقا صنعت گردشگری استان شده تا جایی كه اقامت ۳۰۴ هزار نفری استان در سال ۹۴ را به یك میلیون و ۷۰۰ هزار توریست امسال رسانده است.
با توجه به اختلاف نظر كارشناسان و مدیران استانی انتظار می رود تا مسئولان از ظرفیت متخصصین این حوزه بهره برده و برای جشنواره اقوام در سال های آینده پذیرای نقد و نمایش راهكارهای متخصصین حوزه گردشگری باشند تا شاهد رونق صنعت گردشگری كه كمك شایانی به چرخه اقتصادی استان می كند، در سال های آتی باشیم.