عصر توریسم: مدیر كل حقوقی سازمان میراث فرهنگی اعلام نمود: شكایتِ میراث فرهنگی از ساخت وساز پشت كاخ گلستان، سرانجام به اعلام نظر كارشناس رسمی دادگستری در خصوص تخلف صدور مجوز در ارتفاع ۱۰ و نیم متر رسید، اگر دادیار این نظر را تایید كند، مجتمع تجاری در حال ساخت باید دو متر دیگر كاهش ارتفاع داشته باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، ساختِ مجتمع تجاری هم نام با بلندقدترین ساختمان قدیمی تهران در دوره ی ناصری، در عرصه ی كاخ جهانی گلستان، بیشتر از سه ماه است كه این محوطه ی تاریخی تهران را سر زبان ها انداخته، هر چند از آغاز تخریب كباب سرایی كه جایش را به مجتمع تجاری «شمس العماره» داده تا امروز، اولین حرف ها از توقف كار ساختمانی در این عرصه ی جهانی بوده، اما هنوز هیچ كدام نتوانسته اند این حرف را عملی كنند و پیمانكار همچنان بر سر حرف خود جلو می رود!

هر چند در زمان صدور مجوزِ اشتباه شورای فنی میراث فرهنگی تهران، مجوز ساختمان دوه و نیم متر داده شده بود، اما پیمانكار ساخت، خودش چند متری هم به خود امتیاز داده و قد اسكلت های فلزی را تا بیشتر از ۱۱ متر بالا برده بود، تا با حضور معاون رئیس جمهور سرِ این كارگاه ساختمانی، این دفعه دور تندتری برای اتفاقات، راه افتاد، به اندازه ای كه دو شكایت یكی از جانب میراث فرهنگی تهران و دیگری از جانب سازمان میراث فرهنگی عنوان شد و اولین نتیجه اش، ۲۴ دی از جانب بخش حقوقی میراث تهران اعلام گردید.

این یعنی ارتفاع سازه ی اسكلتی پشت كاخ گلستان برپایه نظر دادگاه باید به ده و نیم كاهش می یافت، هر چند آن اتفاق هم تا همان روز اعلام نتیجه ی سرپرست حقوقی میراث تهران به ایسنا هنوز عملی نشده بود، اما این دفعه به نظر می آید مقرر است حكم محكم تری برای كاهش قد این اسكلت ها مُهر بخورد.

با نظر كارشناس میراثی دادگستری ارتفاع باید تا هفت ونیم متر كاهش پیدا كند

ابراهیم شقاقی – مدیر كل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – به ایسنا می گوید: پرونده ی شكایت سازمان میراث فرهنگی از ساخت وسازِ در دست انجام پشت كاخ گلستان در مرحله ی دادسراست، بازجو پرونده با انتخابِ دو كاشناسِ یك متخصصِ میراث و دیگری متخصص حوزه ی ثبت، آنها را موظف به پیگیری مجوزِ ساخت وساز و بررسی موقعیت مكانی زمین قرار گرفته در پروژه كرده است كه هر دو بعد ازپیگیری و بازدیدها، نظرات خویش را به بازجو اعلام نموده اند.

او با تاكید بر این كه بازجو پرونده برپایه نظریه ی كارشناس میراثی، یك لایحه ی تكمیلی را خواست كه مشخصا اعلام نماید تخلفی در مجوزِ صادر شده اتفاق افتاده یا مجوز برپایه ضوابط بوده است، اظهار می كند: خوشبختانه برپایه نظر كارشناسِ میراثی تخلف در حریم كاخ ثبت جهانی گلستان اتفاق افتاده، بر این اساس باید حداكثر ارتفاع در این ساخت وساز هفت و نیم متر باشد. با این اعلام نظر باید منتظر نظر بازجو برای تصمیم گیری نهایی باشیم.

نظر كارشناس ثبتی دادگستری بر نبود تداخل در زمین های كاخ گلستان است!

وی همینطور درباره ی نظر كارشناس ثبت درباره ی تداخل ساخت وساز در حال انجام در بخشی از زمینِ متعلق به كاخ گلستان، می گوید: برپایه نظرِ كارشناس متخصص ثبت، تداخلی اتفاق نیفتاده است، كه میراث فرهنگی به این رأی اعتراض كرده است تا كارشناس دیگری در این زمینه ورود كند.

او با بیان این كه میراث فرهنگی مدارك و آرائی در اختیار دارد كه تداخل در ساخت وساز در زمینِ كاخ گلستان را ثابت می كند، ادامه می دهد: این مدارك را به بازجو عرضه داده ایم، تا در رای اثرگذار باشد.

شقاقی با اشاره به حق اعتراض طرفین پس از اعلام نظر كارشناس های رسمی دادگستری، اظهار می كند: با ابلاغ شدن آراء و نظرات كارشناسی به طرفین، آنها در مدتی مشخص حقِ اعتراض به نظر كارشناسی را دارند كه در آن صورت با صلاح دیدِ بازجو هیات كارشناسی تشكیل می شود و اگر هیچ اعتراضی به آراء نباشد بازجو نظر خویش را برپایه آراء ابلاغ می كند.

وی می افزاید: حالا هم منتظر هستیم تا موارد قانونی تمام شود و نظرات كارشناس به طرفین اعلام گردد، تا كارها روند خویش را بگیرند، میراث فرهنگی تا امروز به نظر كارشناسِ ثبتی معترض است و نظر كارشناس میراثی را قبول دارد.

مدیر كل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی با تائید ادامه دار بودن كار پیمانكار پروژه در عرصه كاخ گلستان، اظهار می كند: متاسفانه شهرداری هنوز از كار جلوگیری نكرده است، معاون میراث فرهنگی باید با آقای شهردار تعامل كند.

وی همینطور درباره ی قولی كه مونسان در 24 آذر در كنار كارگاه ساختمانی به خبرنگاران داد تا در صحبت با دولت ابادی – دادستان تهران – درخواست توقف این ساخت وسازرا داشته باشد، هم می گوید: در این زمینه اطلاعی ندارم. اما انتظار داریم شهرداری با عنایت به توان خود، شكایت كند و كار را متوقف نماید.

شقاقی راه اندازی پلیس اجرائیات در حوزه ی میراث فرهنگی را یكی از اقداماتی می داند كه سازمان میراث فرهنگی با استفاده از ان می تواند موفق تر عمل كند و می گوید: این پلیس در كشورهای اروپایی مانند ایتالیا در این حوزه فعالیت می نمایند و امكان پیشگیری از هر نوع جرمی را دارند، البته وظایف این پلیس، با وظایف یگان حفاظت میراث فرهنگی متفاوت می باشد.