به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: موزه خودرو های تاریخی مورد استقبال توریستهای خارجی قرار می گیرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا از میراث آریا، سید عزت الله ضرغامی در آیین افتتاح موزه خودرو های تاریخی ایران که به همت بنیاد مستضعفان در جاده مخصوص تهران – کرج به راه افتاده است، با اشاره به این که برگزاری موزه خودرو های تاریخی اقدامی جالب، عالمانه و هنرمندانه است، افزود: در کنار تمام اقدامات خوبی که بنیاد انجام داده، برگزاری این نمایشگاه هم کار بسیار عالی و فرهنگی است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به خودرو های دارای پلاک تاریخی اظهار داشت: برای خودرو های مردم که متقاضی دریافت پلاک تاریخی هستند سازوکاری تعریف می نماییم که درخواست شان اجابت شود.
او افزود: من تاسف می خورم که وقتی می خواهیم به حل مشکلات مردم فکر نماییم، در کنار حفظ همه ارزش ها، میراث فرهنگی، تقویت و صیانت از آنها عده ای به دوقطبی سازی عادت کرده اند و فکر می کنند منافع مردم در تعارض با میراث فرهنگی است. ان شاء الله من این مساله را حل خواهم کرد. یکی از جاهایی که باید زیر میز زد و یک سری از تفکرات را عوض کرد و با تمام قوت میراث فرهنگی را حفظ کرد و در عین حال مردم هم جایگاه شان حفظ شود همینجاست. برخی ها که دایه دلسوزتر از مادر هستند ممکنست جیغ بنفش بکشند اما مهم نیست. مهم این است که ببینیم این کارها چقدر به نفع مردم است.
ضرغامی اشاره کرد: وقتی ما کاخ شاهان را نشان می دهیم، قسمتی از این آثار، معماری ایرانیان است و نشان دهنده تمدن ما است و باید به خوبی نشان داده شود. اما در عین حال این را می توان همزمان زندگی غیر مردمی شاهان را با صراحت نقد کرد. امروز جنگ روایت هاست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در همین موزه خودرو های تاریخی، این خودرو ها متعلق به مردم در آن دوران نبود، بلکه در اختیار خاندان سلطنت بود. از پول ملت خریداری می شد و امتیازهای بزرگی از ایران در ازای این خودرو ها گرفته می شد.
ضرغامی افزود: امروز بنیاد مستضعفان موزه ای را راه اندازی کرده است که باارزش است. این خودرو ها به لحاظ تاریخ صنعت اهمیت دارد. طراحی سالن و موزه نیز بسیار عالی انجام شده و ورودی خوبی نیز دارد، بی شک باتوجه به اقدامات خوبی که در این نمایشگاه انجام شده است، این موزه مورد توجه توریستهای خارجی که به تهران سفر خواهند کرد قرار می گیرد.
او در آخر صحبت های خود اشاره کرد: «من از آقای فتاح درخواست دارم که اینگونه کارها ادامه داشته باشد. راهبرد وزارت میراث فرهنگی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، دولتی و عمومی برای حفظ، مرمت و حتی مدیریت موزه ها و ابنیه تاریخی است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، این موزه که با هزینه ای معادل ۱۲۰ میلیارد تومان توسط موسسه موزه های بنیاد مستضعفان راه اندازی شده، در فضایی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع، خودرو های تاریخی را در چهار سالن به نمایش عمومی می گذارد.

از با اهمیت ترین خودرو های به نمایش درآمده در این موزه ارزشمند، نمایش تنها خودروی مرسدس بنز k۵۰۰ با اتوبان کوریر در جهان است که در کنار نمایش نخستین مدل خودروی تولیدی کارخانه رولزرویس تحت عنوان «سیلور گوست» متعلق به احمد شاه قاجار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همچنین بزرگترین گنجینه رولزرویس دنیا با ۲۱ دستگاه خودرو از مدلهای سیلورگوست، فانتوم های ۳، ۴، و ۵، سیلوکلاود، سیلور رایت، سیلور شادو و کورنیش و همین طور بزرگترین گنجینه مرسدس بنز ۶۰۰ در دنیا در کنار تنها نمونه خودروی تولید شده در جهان با همکاری شرکت های بنز، پورشه و فولکس واگن در این موزه به نمایش درآمده است.

نمایش کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار نیز از دیگر خاصیت های این مجموعه بی نظیر است.
موزه خودرو های تاریخی ایران از سال ۱۳۸۲ با نمایش مجموعه ای غنی از خودرو های تاریخی که تا قبل از سال ۱۳۵۷ وارد ایران شده است، راه اندازی شده بود، اما ساختمان آن در سال ۹۹ بازسازی و مدرن سازی شد.

منبع: