به گزارش عصر توریسم با و جود فراز و فرودهای بسیار پیش روی سفر ایرانیان به گرجستان به علت لغو روادید برای سفر به این كشور هنوز ایرانی ها بسیاری به این سفر توجه ویژه دارند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، روابط گردشگری دو كشور ایران و گرجستان در سالهای اخیر نزدیك تر از قبل شده است به خصوص از زمانی كه مبحث لغو روادید بین دو كشور اجرا و قرار شد كه گردشگری دو كشور رونق پیدا كند پیرو این مورد گردشگران زیادی از ایران برای دیدن تفلیس علاقه نشان دادند.
در ۱۲ تیرماه سال ۹۲ دولت گرجستان اعلام نمود به صورت یكجانبه، مبادرت به لغو قراردادی كرده كه سه سال پیش برای سفر اتباع دو كشور بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود.
آنها اعلام نمودند به واسطه نگرانی از اینكه امكان دارد تهران از روابط تجاری با این كشور جهت دور زدن تحریم های غرب ضد خود استفاده نماید، مبادرت به بازبینی در قرارداد سفر بدون نیاز به ویزا میان دو كشور كرده است. در آن زمان ایرانی ها هنگام ورود در ازای ۳۵ دلار روادید دریافت می كردند.
نزدیك به سه سال بعد یعنی در بهمن ماه سال ۹۴ دوباره دولت گرجستان اعلام نمود برنامه لغو ویزا با ایران كه از یك جولای ۲۰۱۳ به حالت تعلیق درآمده بود، از ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ بار دیگر به صورت كامل اجرایی می شود.
با این اقدام شهروندان ایرانی می توانستند بدون دریافت ویزا تا ۴۵ روز در كشور گرجستان اقامت داشته باشند. در سال ۹۴ نرخ تورهای گردشگری برای سه شب تفلیس و سه شب باتومی و اقامت در هتلهای چهارستاره یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نرخ داشت.
باز هم در این مدت روابط دو كشور دستخوش تغییراتی به واسطه حضور ایرانیان در گرجستان شد. دولت گرجستان چراغ سبزی را به ایرانیان نشان داد و آنها هم درصدد سرمایه گذاری و خرید خانه در گرجستان افتادند. میزان پروازها به این كشور هم افزایش پیدا كرد و ایرانی های زیادی به علت سفرشان به این كشور، صنعت گردشگری آنرا متحول كردند. بر مبنای اخبار آژانس گردشگری گرجستان تعداد گردشگران ایرانی در سال ۹۵ نسبت به دو سال پیش ۴۳۵ درصد افزایش یافته است.
توهین به زنان ایرانی در فرودگاه
این رابطه تجاری ادامه داشت تا اینكه خبر رسید به برخی از شهروندان و زنان ایرانی در فرودگاه توهین شده است. این مورد توسط وزارت خارجه و سفیر كشورمان در تفلیس مورد بررسی قرار گرفت و چند روز بعد فراموش شد. تا اینكه این اتفاق برای دومین بار تكرار شد و قوام شهیدی سفیر ایران در تفلیس درباره انتقادها در مورد بی احترامی به گردشگران زن ایرانی در فرودگاه های گرجستان اظهار داشت: تعمدی در كار نبوده است با عنایت به رویه جاری در گرجستان و مبادی خروجی آكه وجود دارد آنها به رویه سابق عمل می كردند ولی چون در گذشته ورود گردشگران محجبه به این كشور كمتر بوده، قصد داشتند به همان شیوه سابق در مبادی ورودی عمل كنند.

او افزود: به علت اینكه ما ارزش های خویش را داریم و گرجی ها از آنها اطلاعی نداشته اند این اشتباه در مرزها اتفاق افتاده است كه چندین مورد تذكر به وزارت امور خارجه گرجستان و مقامات ذیربط آنها داده شده و یادداشت رسمی داده شده است كه به تدریج كم شده ولی از ببن نرفت تا نهایتا در ملاقات هایی كه بدین منظور برگزار گردید اتاقی را برای این منظور در نظر گرفتند.
بعد از بی احترامی هایی كه كشور گرجستان به گردشگران ایرانی در بدو ورود به این كشور داشت و جنجالی كه پیرو آن به پا شد دولت گرجستان در اقدامی دیگر آذرماه امسال از ورود تعداد زیادی از گردشگران ایرانی به كشورش خوددرای و آنها را دیپورت كرد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فراخوانده شدن سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه از انتقال نگرانی های تهران نسبت به برخورد با اتباعش با استفاده از سفیر گرجستان به مسئولان این كشور خبرداد و تاكید كرد كه علت دیپورت شدن اتباع كشورمان هر چه كه بوده توجیهی بر انجام رفتارهای غیرمعمول و نامتعارف نیست و وزارت خارجه نسبت به برخورد نامناسب با اتباع كشورمان و دیپورت افراد از گرجستان با جدیت پیگیر بوده و امیدوار است كه دولت گرجستان ظرف چند روز آینده علل چنین رفتارهایی را ارائه نماید.
بازنگری در لغو روادید
چند روز بعد سخنگوی وزارت خارجه دوباره اعلام نمود: این مورد علل مختلفی دارد و گویی بعضی از این افراد از داشتن مدارك اولیه برای ورود به این كشور محروم بوده اند و تصور می كنم بعضی از آژانس های مسافربری كه صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام نموده اند، ولی با عنایت به این كه مدارك لازم را نداشته اند این شهروندان گرفتار مشكل شده اند. ما به شهروندان ایرانی سفارش می نماییم كه برای سفر به این كشور دقت لازم را داشته باشند و از تمام مدارك لازم برخوردار باشند و مراقب باشند كه فریب بعضی از آژانس هایی كه صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.
این برخوردها باعث شد تا بعضی از افراد بگویند كه باید در زمینه لغو روادید میان دو كشور بازبینی شود بدین منظور در جریان سفر هیات كنسولی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی اصغر محمدی مدیر كل كنسولی وزارت امور خارجه و ملاقات با الكساندر خوتیسیاشویلی معاون وزارت خارجه گرجستان، طرفین در مورد روابط كنسولی و تحولات اخیر بحث و تبادل نظر كردند و بر اهمیت مناسبات دوستانه و تداوم توافقنامه موجود در مورد لغو روادید بین دو كشور تاكید نمودند.
این مبحث هم فراموش شد تا اینكه نیمه دوم دی ماه امسال منابع رسمی گرجستان تأیید كردند كه تابحال ۱۴ نفر در این كشور بر اثر مبتلا شدن به آنفلوانزای خوكی جان خویش را از دست داده اند. وزارت آموزش و پرورش گرجستان از برخی دانشگاههای این كشور خواست تا ۲۱ ژاویه تعطیل شوند.
وزارت امورخارجه كشورمان هم در اطلاعیه ای اعلام نمود: با عنایت به اخبار مربوط به شیوع آنفولانزای خوكی در كشور گرجستان، به هم وطنان عزیزی كه قصد سفر به این كشور را دارند، سفارش می شود جز در موارد ضروری تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان اجتناب كنند.
آنفولانزای خوكی بحران جدید برای ایرانی های مسافر تفلیس
هر چند كه بعضی از افراد در وزارت بهداشت ایران اعلام نمودند كه آنفولانزای شایع شده در گرجستان خوكی نیست بلكه هم اكنون در این فصل در گرجستان ویروسN1H1 شیوع بیشتری پیدا كرده و امكان دارد در ماه های دیگر نوع ویروس در آنجا تغییر كند؛ با این وجود اما به قول حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هنوز هیچ اعلام رسمی به دفاتر خدمات مسافرتی در خصوص منع سفر به گرجستان نشده است.
در این باره، رفیعی به خبرنگار مهر اظهار داشت: آژانسها حالا با هتلهای گرجستان و شركتهای هواپیمایی قرارداد دارند و اگر بابت آنفولانزا نباید مسافر ببرند باید یك مرجع یا متولی به آنها اعلام رسمی كند. وقتی بحرانی در كشوری وجود دارد كه از دید ما مهم شده است باید یكی از اعضای دولت این حالت بحرانی را اعلام نماید. یا اینكه از جانب دولت گرجستان این مورد اعلام فوق العاده شود. دولت ها هم تعهد دارند كه قراردادهای كاری بین دو طرف مانند قرارداد هتلها را كنسل كنند و ضرر احتمالی را جبران كنند. وزارت خارجه تنها اعلام نموده كه در اماكن عمومی مردم حاضر نشوند. ما هم در انجمن صنفی دفاتر مسافرتی بخش نامه ای به دفاتر نوشته ایم كه طبق آن به مسافران درباره شرایط سفر به گرجستان اطلاعات لازم داده شود.

وی اظهار داشت: چه كسی باید جلوی سفر ایرانیان را در این شرایط كه می گویند آنفولانزای خوكی در گرجستان وجود دارد، بگیرد؟ من بعنوان آژانس دارد و یا دولت؟ ما این درخواست را از دولت داریم اتفاقا استقبال هم می نماییم. كار درستی هست كه بگویند تا اطلاع ثانوی برای پیشگیری از انتقال آنفولانزا به این كشور نروید. اما باید وزارت خارجه اعلام بحران كرده و به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ كند و آنها هم به ما بخش نامه بزنند. تا ما به دفاتر مسافرتی بگوییم تا مدتی تور برای گرجستان برگزار نكنند.
با وجود همه این اتفاقات كه در حوزه گردشگری میان دو كشور ایران و گرجستان رخ داده است، تنها ایرانیان بودند كه صنعت گردشگری گرجستان را با سفرهایشان و سرمایه گذاری هایی كه انجام دادند رونق بخشیدند و در مقابل سفر چشم گیری از جانب گرجیها به ایران انجام نشد.
در حال حاضر هم ایرانیان با وجود بی احترامی های متنوعی كه از جانب دولت این كشور دیدند و باز هم به سفرهایشان به گرجستان ادامه می دهند حتی با وجود آنفولانزای خوكی شایع شده در این كشور.
در حال حاضر تورهای مسافرتی گرجستان باآنكه در فصل زمستان به علت سردی هوا كمتر شده است اما همچنان تورهای سه شب اقامت در هتلهای تفلیس با قیمت دو میلیون تومان كه آژانسها تبلیغ می كنند، متقاضی دارد.