عصر توریسم: معاون رئیس جمهور از كشورهای عضو پرونده جهانی نوروز دعوت كرد تا با برنامه ریزی برای همكاریهای مشترك و تعریف رویدادهای بین المللی مانند نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی با محوریت نوروز، حقِ جهانی این میراث ثمین و آئین های جذاب آنرا به جا آورند و نشان نوروز را در عرصه صنعت گردشگری شكوفا كنند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان در آئین “جهان نوروز” كه پنج شنبه ۹ اسفند در سالن همایش های برج میلاد و با حضور وزیر امورخارجه و سفرای كشورهای شریك در پرونده جهانی نوروز برگزار شد، اشاره كرد: معتقدیم این جشن بزرگ باستانی ظرفیت بالقوه عظیمی برای جلب و جذب گردشگران سراسر جهان و رونق صنعت گردشگری در كشورهای عضو پرونده نوروز دارد.

به پرونده های آئینی ایران در یونسكو بپیوندید
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت جهانی نوروز با همراهی و همدلی ۱۲ كشور همسایه، اظهار داشت: آئین های دیگری مانند یلدا، عود، عروسك های بدون صورت، نقره كاری و سوزن دوزی را باز به اشتراك و فراخوان گذاشته ایم تا سایر كشورها به ما بپیوندند، چون باور ما این است كه هیچ چیز مانند آئین های مشترك و امیدآفرین نمی تواند ضامن صلح و دوستی میان ملل و دعوت به گفتمان میان جهانیان باشد.
وی بیان كرد: در تاریخ امت ها و اقوام مختلف آمده، جوامع انسانی به‏ تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود هر یك، روز خاصی در سال را برای یادآوری و تجدید خاطره نسبت ‏به موضوعات ویژه ای كه در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی‏ داشته، مشخص كرده و هر سال مراسم ویژه‏ ای به آن مناسبت ‏برگزار می كرده است‬ و آداب و رسوم خاصی را انجام می داده‏‬ اند.
مونسان افزود: در قرآن كریم وقتی یاران حضرت عیسی (ع) سفره‏ای آسمانی را آرزو كرده و به‏‬ عنوان آیه و نشانه الهی می طلبند، حضرت عیسی (ع) از خداوند می خواهد تا منتی بر آنها گذاشته و روزی آسمانی به آنها بدهد تا آن روز را عید امت قرار دهند. علامه طباطبایی (ره) باز جمله ای نزدیك دارد كه گفته بود «خصوصیت عید این است كه زمینه وحدت كلمه و تجدید حیات اجتماعی و نشاط و سرزندگی می آفریند و هر بار كه فرا می رسد عظمت دین را تجدید می كند.»
معاون رئیس جمهور افزود: اگر بتوان ‏قواعد نجومی را نشانه های دقیقی برای حوادث طبیعی شمرد و سرآغاز فصل بهار را روزی شمرد كه سیر اعتباری آفتاب در بُرج اعتباری حمل قرار می گیرد، ‏می ‬ ‏توان اظهار داشت كه عید نوروز باز جزو اعیادی است كه سالیانه تجدید می شود و سنتی‏ تاریخی برای یك حادثه متجدد و متناسب با تجدید حیات طبیعت است.
او با اشاره به از بین رفتن قسمتی از آئین ها و رسومی كه نتوانستند در آزمون های زمان باقی بمانند، اضافه كرد: نوروز یكی از كهن ترین آئین های بشری است كه هیچ آئینی و اهریمنی نتوانسته آنرا نابود یا كم رنگ كند. آئینی كه دین اسلام باز در همزیستی و همدلی با آن برآمد و گره مبنایی و مستحكم بین آنها زده شد.
وی با تاكید بر این كه نوروز همدلی و هم گرایی نوع بشر را می طلبد و آرزو می كند بانگ صلح در دنیا باشد، اظهار نمود: از خاور اروپا تا بحر مدیترانه، از آسیای میانه تا خاور دور، از كردها و ازبك ها تا عراق و شام، از غرب چین تا آناتولی، از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین النهرین در غرب و از سین كیانگ و آسیای مركزی در شمال شرق تا دامنه های شمالی قفقاز بزرگ در شمال و آسیای صغیر در شمال غربی، تاریخ بلند خودرا در نوروز زنده نگه داشته اند و الان ثمره همگرایی ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبكستان، قزاقستان، پاكستان و تركیه شده است.

رونق اقتصادی نوروز همگام با رونق فرهنگی آن است
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ابعاد فرهنگی نوروز، اشاره كرد: نوروز در جنبه های اقتصادی و تجاری اش باز رونق و تحرك دارد. در بازاری كه دست كم جمعیتی ۴۰۰ میلیون نفری از آن ارتزاق می كنند، از حمل و نقل و جوانب آن گرفته تا نساجی و پوشاك، از صنایع دستی و مایحتاج زندگی تا صنایع شیرینی سازی و تنقلات، از صنعت هتلداری و رستوران تا تجارت و كشت گل همه اینها یعنی رونق گردشگری میان كشورهایی كه نوروز را می ستایند.
مونسان اشتراكات نوروز را عاملی برای همگرایی ملت ها دانست و اظهار داشت: از این وجه مشترك می توان بعنوان یك عامل فرهنگی- سیاسی برای برقراری گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در امتداد همگرایی های منطقه ای بهره گرفت.