به گزارش عصر توریسم رئیس كمیته ملی موزه های ایران از عضویت سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در نهاد جهانی ایكوم بعنوان اتفاقی نوین در موزه داری ایران اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، احمد محیط طباطبایی – رئیس كمیته ملی موزه های ایران (ایكوم) – با بیان این خبر اظهار نمود: بنا بر تعریف جدید موزه از منظر و دیدگاه شورای بین المللی موزه ها، موزه به نهادهای غیرانتفاعی كه به شناخت، حفاظت و معرفی بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و هنری بشر می پردازند و ورود و خروج به این اماكن آزاد بوده و افراد و مردم می توانند از این آثار بازدید و استفاده كنند، اطلاق می شود.
او اضافه كرد: با عنایت به این تعاریف، كتابخانه های ملی، آرشیوهای ملی و…. موزه تلقی می شوند. براین اساس با حمایت اشرف بروجردی – مشاور رئیس جمهور و ریاست سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران -، مجموعه «سازمان اسناد و كتابخانه ملی» بعنوان یك موزه به عضویت كمیته ملی موزه های ایران درآمده و در كنار سایر فعالیت خود از این منظر هم برای انتقال فرهنگ از نسلی به نسلی دیگر می پردازد.
محیط طباطبایی افزود: آغاز رسمی عضویت سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در كمیته ملی موزه ها، با برگزاری نمایشگاه «نور در اماكن مقدس اصفهان» صورت می پذیرد، كه توسط نیكولتا زاگورا – نماینده ایكوم رومانی – طراحی و با همكاری ایكوم ایران اجرا می شود.
او خاطرنشان كرد: همینطور قابل توجه است كه عضویت كتابخانه ملی ایران در كمیته ملی موزه ها برای اولین بار است كه اتفاق می افتد، چونكه درگذشته این تصور بود كه كتابخانه ملی ایران بخشی از فضای خویش را اختصاص به گالری موزه ای می دهد، درحالی كه همه ماهیت سازمان اسناد و كتابخانه ملی یك موزه است و این اتفاق در حوزه موزه داری در ایران بسیار جدید است.
در نمایشگاه «نور در اماكن مقدس اصفهان» ۳۰ اثر نقاشی از ۱۰ هنرمند ایرانی و اروپایی همچون پنج نقاش از كشورهای رومانی، اوكراین، جمهوری چك، كرواسی و استونی، و همینطور نقاشان ایرانی همچون ابوسعید اسدی، حامد نوروزی، بارانا سعادت، زهرا شفیع و اوژن شیراوژن نمایش داده می شود.
نقاشی های این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز در اصفهان كار شده است، كه شامل تصاویر اماكنی همچون چهل ستون، میدان نقش جهان، مسجد جامع و مكان های مقدس اصفهان است.
این نمایشگاه كه به پیشنهاد نیكولتا زاگورا – نماینده ایكوم رومانی – طراحی شده است، با همكاری ایكوم ایران، سفارتخانه رومانی و سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران بعنوان عضو جدید ایكوم در روز سه شنبه ۲۸ خرداد ساعت ۱۶ افتتاح می شود.