به گزارش عصر توریسم جستجوهای باستان شناسان در تپه « اولزو» واقع در استان « آماسیه» به كشف بقایای یك پستخانه ۲۵۰۰ ساله ایرانی منجر گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از حریت دیلی نیوز، سیزدهمین دوره از جستجوهای باستان شناسان در تپه « اولزو» از بیست و چهارم ماه جولای امسال شروع شد. تابحال حدود ۱۰ بنا درجریان كاوش در این تپه كشف شده است.
«سوكت دونمز» استاد دپارتمان دیرینه شناسی دانشگاه استانبول، كه سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد بیان كرد، این تیم دیرینه شناسی بقایای بنایی را كه حدود ۱۲۰ متر مربع را در برمی گیرد و به نظر می آید در گذشته بعنوان یك پستخانه مورد استفاده قرار می گرفته است، كشف كردند. به قول سرپرست این تیم باستان شناسی، این بنای ۲۵۰۰ ساله به دوران حكومت ایرانی ها در این منطقه متعلق می باشد.
«دونمز» بیان كرد: «هر ساله شاهد اكتشافات مهمی در این منطقه هستیم. این منطقه از لحاظ دیرینه شناسی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از سال ۲۰۱۰ تابحال آثار و بقایای كشف شده در این منطقه، با معماری و سبك ایرانی مرتبط بوده اند. اهمیت این منطقه به ورود ایرانیان به این مكان و ساخت بناهایی با استفاده از سبك معماری ایرانی است. آنها یك آتشكده در این منطقه بنا كردند و سپس شهر خویش را اطراف آن توسعه دادند. یك عبادتگاه جاده های سنگی و تالارهای ستون دار هم در نزدیكی این آتشكده وجود دارد. این سالن ستون دار، نخستین بنای متعلق به دوران حكومت ایرانیان بوده كه در منطقه آناتولی كشف شد. تالارهای ستون دار دیگری كه متعلق به عصرهای دیگر باشند قبل از این كشف شده اند اما این تالار كه قدمت آن به قرن پنجم می رسد بسیار حائز اهمیت می باشد. اینكه این تالار درست مقابل آتشكده قرار دارد این فرضیه را به وجود می آورد كه این تالار بعنوان مكانی برای گردهمایی مورد استفاده قرار می گرفته است.»

«دونمز» در مصاحبه با «دیلی صاباح» بیان كرد: «ایرانیان نخستین تمدنی بودند كه سیستم پستی را به منطقه آناتولی آورند. آنان امپراطوری گسترده ای داشتند كه از یونان تا آسیای مركزی و مصر را در برمی گرفت. این مناطق توسط حكمرانان اداره می شد. آنان باید اطمینان حاصل می كردند كه اخبار را به صورت صحیح از پایتخت به شهرهای اطراف مخابره می كنند بنابراین سیستم های جاده ای متفاوتی را در اطراف مرزهایشان بنا كردند.»
«دونمز» اعتقاد دارد ایرانیان موقعیت های مكانی بخصوصی را برای ساخت پست خانه در نظر گرفتند.
بعد از آن كه این منطقه كاوشی در سال ۱۹۹۸ كشف شد، كاوش ها در تپه «اولزو» از سال ۲۰۰۷ شروع شد. جستجوهای این دوره با همكاری ۵ استاد دانشگاه، ۳ دیرینه شناس و ۱۵ كارآموز دیرینه شناسی و یك دانشجوی مرمت بناهای تاریخی از دانشگاه های مختلف تا آخر این ماه ادامه خواهد داشت.