به گزارش عصر توریسم ایسنا/یزد بسته شدن در خانه موزه ی فرخی یزدی روزنامه نگار و شاعر لب دوخته ی یزدی در حالیكه چندی از گشایش آن بعد از سال ها می گذرد، گلایه هایی را به دنبال داشته ولی میراث فرهنگی می گوید: برای این خانه طرحی گردشگری به صورت دائمی داریم.
مرمت و احیای خانه تاریخی و فاخر فرخی یزدی بعد از گذشت 10 سال و بازگشایی آن همزمان با سالروز شهادت این روزنامه نگار آزادی خواه، اتفاق میمون و مباركی برای جامعه ادیب، فرهیخته و فرهنگی یزد بود اما دیری نپایید كه بنا به دلایلی مجدداً در این خانه ی تاریخی به روی گردشگران و علاقمندان بسته شد و همین مبحث گلایه هایی را به همراه داشت.
دكتر «محمود رشیقی فیروزآبادی» چشم پزشك یزدی ساكن تهران كه از اعضای هیات مدیره خانه فرخی یزدی است، در گفتگو با خبرنگار ایسنا راجع به این مورد می گوید: تعطیلی و توقف فعالیت خانه فرخی یزدی بنا به پیشنهاد اداره كل میراث فرهنگی استان و به منظور برخورداری این خانه پرارزش از طرح دائمی گردشگری و دارای جنبه اقتصادی برای تامین هزینه های این مكان، صورت گرفت.
وی اضافه می كند: فعالیت این مكان با محورهای فرهنگی، ادبی و مطبوعاتی اساسا با عرضه و پذیرش طرحی مناسب مجدداً از سر گرفته خواهد شد.
البته «حسین مسرت» پژوهشگر یزدی و دیگر عضو هیات مدیره خانه ی فرخی از بسته شدن این مجموعه گلایه و اظهار می كند: درهای این مجموعه باید به روی علاقمندان و گردشگران باز شود.
وی به لزوم تعجیل در انتخاب طرح مناسب برای این مجموعه از جانب میراث فرهنگی تاكید و بیان می كند: هم اكنون مراجعات زیادی به این مجموعه دارند ولی با بسته بودن این مكان كه چندی قبل افتتاح شده، مواجه می شوند و لازم است كه این مكان به صورا دائمی گشایش یابد.
اما «سیدمصطفی فاطمی» مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان این كه این مكان تاریخی به روی تورها، گردشگران و علاقمندان به بازدید از آن گشوده است، به خبرنگار ایسنا می گوید: این مجموعه نیازمند طرحی جامع و و دائمی است و پیشنهاد عرضه طرح هم به اعضای هیات مدیره و سایر هنرمندان و علاقمندان و سرمایه گذاران داده شد.
وی اعلام می كند: جلسه بررسی طرح های عرضه شده در هفته آتی با حضور اعضای هیات مدیره به منظور تصمیم نهایی برگزار و طرح مورد نظر با برنامه ای مشخص در جهت بازگشایی كامل و دائمی این مجموعه به روی گردشگران، هنرمندان، فرهنگیان و فعالان ادبی و عموم مردم اجرایی می شود.
این مسئول خانه موزه ی فرخی را بخشی از محور گردشگری ادبی شهر جهانی یزد معرفی می كند و می گوید: این خانه ی تاریخی بخشی از محور گردشگری ادبی شهر با عنوان فرخی یزدی است و این ظرفیت غنی مورد استفاده گردشگران قرار خواهد گرفت.
فاطمی در ادامه یزد را مهد پرورش شعرای بزرگ و صاحب سبك ایران می خواند و عنوان می كند: یزد مهد شعرای بزرگی همچون وحشی بافقی، ریاضی یزدی، شارق یزدی، غیاث الدین نقش بند، مجد همگر، جیحون و سیحون است كه در این نوع گردشگری علاوه بر معرفی آنها، محورهایی برای گردشگری ادبی هم تعریف خواهد شد.
وی در ارتباط با محور گردشگری فرخی در یزد هم تصریح می كند: مسیر این محور گردشگری شامل خانه فرخی یزدی در محله گازرگاه، دارالحكومه(اداره كل میراث فرهنگی) بعنوان محل محاكمه و دوخته شدن دهان این شاعر و زندان شهربانی كه محل زندانی شدن وی است، خواهد بود.
مدیر كل میراث فرهنگی یزد در انتها هم تاكید می كند: مجموعه خانه موزه ی فرخی یزدی كه از جانب «رضا سخندان» عموزاده این شاعر و آزادیخواه یزدی به اداره كل میراث فرهنگی واگذار شده و بزودی با طرح جدید و به صورت دائمی فعالیت خویش را از سر خواهد گرفت.