به گزارش عصر توریسم مراسم گرامیداشت و پاسداشت زحمات استاد دكتر محمود روح الامینی، اولین رئیس موزه دانشگاه تهران، در باغ موزه نگارستان برگزار می گردد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مراسم گرامیداشت و پاسداشت زحمات استاد دكتر محمود روح الامینی، اولین رئیس موزه دانشگاه تهران، در سالروز آسمانی شدن این چهره ماندگار ایران در رشته مردم شناسی، از جانب معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و با مشاركت دانشجویان این استاد فرهیخته، ۱۹ اسفند ماه جاری از ساعت ۱۷ در باغ موزه نگارستان برگزار می گردد.

زنده یاد دكتر محمود روح الامینی، در پنجم مهرماه ۱۳۰۷ خورشیدی در كوه بنان كرمان دیده به جهان گشود. پس از اتمام دوره دبستان، متوسطه و دیپلم به ترتیب در كوه بنان، كرمان و دارالفنون تهران برای ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی زبان و ادبیات فارسی وارد دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۳۴ خورشیدی موفق به پایان دوره كارشناسی و در سال ۱۳۳۸ موفق به دریافت مدرك كارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی از مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران شد.

وی بین سال های ۱۳۴۷-۱۳۳۹ خورشیدی برای گذراندن دوره مردم شناسی به پاریس رفت. در سال ۱۳۴۷ خورشیدی موفق به دریافت درجه دكترای مردم شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه تحت عنوان دكتری سیكل سوم در مردم شناسی با موضوع: یك تمدن قدیمی چوپانی «مسئله گوسفند داری در عشایر فارس ایران» در واقع: نقش گوسفند در زندگی اقتصادی عشایر فارس از دانشكده ادبیات و علوم انسانی پاریس شد.

این استاد فرهیخته، در سال ۱۳۴۸ خورشیدی بعنوان عضو پیوسته گروه آموزش جامعه شناسی دانشگاه تهران در آمد و از این زمان در دانشگاه های زیادی در داخل و خارج از ایران تدریس كرد. فعالیت آموزشی ایشان چندین سال پس از بازنشستگی (۱۳۷۹) ادامه پیدا كرد. هم چنین علاوه بر فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای فرهنگی، هنری و علمی پژوهشی بی شماری داشته است كه راه اندازی موزه مردم شناسی در كاخ گلستان، مشاركت در افتتاح موزه مردم شناسی حمام گنجعلی خان كرمان و موزه روستایی گیلان، آزمایشگاه علمی پژوهشی در دانشگاه تهران، تألیف و ترجمه كتاب های مختلف و چاپ مقالات تحقیقی یا تحلیلی در مجلات معتبر داخلی و خارجی از آن شمارند.

همچون فعالیتهای هنری این استاد و پژوهشگر فرهیخته مجموعه عكس ها و تصاویری است كه ایشان در كنار مطالعه فرهنگ و جامعه انسانی، فنون، آداب و رسوم، باورها و فعالیتهای شغلی را به تصویر كشیده است.

زنده یاد دكتر روح الامینی، در سال ۱۳۸۱ در دومین همایش چهره های ماندگار بعنوان چهره ماندگار مردم شناس ایران مورد تقدیر قرار گرفت. وی پس از ۸۲ سال عمر پربار در سال ۱۳۸۹ خورشیدی درگذشت.

دسته‌ها: توریسم