به گزارش عصر توریسم دو هفته از زمانی كه معاون اول رئیس جمهور قول اختصاص ۳۸ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از كرونا را به فعالان گردشگری داد گذشت ولی هنوز ریالی از آن پرداخت نشده است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: روز ۱۶ فروردین ماه سال جاری همزمان با شیوع كرونا و قرنطینه خانگی و تعطیل شدن كسب و كارهای در رابطه با گردشگری بود در این میان بیشترین ضرر را فعالان گردشگری كردند چون در طول سال ۹۸ منتظر بودند تا اتفاقات مختلف پشت سر گذاشته شود و برای جبران آنها از محل سفرهای نوروزی درآمدی كسب كنند، اما كرونا اجازه نداد حتی افراد از خانه های خود بیرون بروند چه برسد به اینكه سفر برنامه ریزی شده ای را با تورها گردشگری داشته باشند.
در این میان بعد از آخر ایام عید وزارت میراث فرهنگی جلسه ای را با معاون اول رئیس جمهور برگزار كرد تا درباره هر سه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و ضرر و زیانی كه این سه حوزه كرده بودند، در حضور فعالان این سه حوزه بررسی كند و به نتایجی برسد.
با وجود اینكه در این نشست تنها از فعالان گردشگری دعوت شده بود و درباره حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی تنها به بیان عملكرد این وزارتخانه پرداخته شد با این وجود با تكیه به صنعت توریسم، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خواست تا با درخواست و پیشنهاد این وزارتخانه برای در نظر گرفتن چند روز تعطیلی عمومی پس از مهار كرونا باهدف ایجاد نشاط اجتماعی و هم جبران زیان های واردشده به حوزه گردشگری و صنایع دستی موافقت كند.
فعالان گردشگری قادر به بازپرداخت تسهیلات نیستند
وی اظهار داشت: شیوع كرونا سبب صدمه هایی به صنعت توریسم شده است و اگر دولت كمك نكند شاهد ورشكستگی در این عرصه خواهیم بود. هم اكنون ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت توریسم فعال می باشند كه عدم حمایت و برنامه ریزی از این صنعت می تواند سبب بی كاری ۸۰ هزار نفر در كشور شود.
مونسان افزود: از شما چند تقاضا دارم، نخست این كه پیشتر درخواست تخصیص رقم ۳۸ هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت های ناشی از كرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتیم كه ۳۰ درصد آن به صورت بلاعوض و ۷۰ درصد آن به صورت تسهیلات است؛ حال پیشنهاد من این است كه این رقم در با نظارت مستقیم دستگاه های متولی و نظارتی، در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه كرد: در شرایط فعلی كه خیلی از فعالان حوزه گردشگری گرفتار مشكل شده اند به نظر می آید مهم ترین موضوعی كه می تواند به آنها كمك نماید این است كه پس از مهار كرونا با ایجاد محرك هایی برای سفر، بخشی از زیان های واردشده به این قشر جبران شود كه بدین منظور برگزاری سفرهای اقساطی برای كارمندان دولت و هم تعیین چند روز تعطیلی عمومی در یك فرصت مناسب (به عنوان مثال مانند عید فطر) می تواند سبب رونق مجدد سفر و گردشگری در كشور شود.
انتقاد فعالان صنایع دستی به جلسه
پس از این جلسه فعالان صنایع دستی كه متوجه شدند هیچ نماینده ای از جانب خودشان در این نشست حضور نداشته انتقاد كردند كه چرا صادركنندگان و تولیدكنندگان این صنعت نادیده گرفته شده اند. از طرفی هر چند روز از یكی از گوشه كنارهای كشور خبر تخریب بناهای تاریخی به گوش می رسید و نشان می داد كه عده ای از افراد در زمان عید و قرنطینه خانگی از فرصت بهره برده و اهداف تخریبی خویش را دنبال كرده اند.
چند روز بعد باردیگر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگویی اعلام نمود كه پیگیر تخصیص ۳۸ هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت زیرساخت های گردشگری می باشد.
او بیان نمود: با عنایت به این كه سال ۹۹ از جانب مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده است، صنعت توریسم باید هر چه زودتر بعد از مهار شیوع كرونا فعال شود تا شغل هایی كه صدمه دیده اند با كمك دولت بتوانند بخشی از خسارت های خویش را جبران كنند و شاهد رونق باردیگر و اشتغال زایی بیشتر در این صنعت باشیم.
سیل بیكاری در سال جهش تولید در راه است
چهار روز بعد باردیگر مونسان كه گویا پیگیری هایش نتیجه ای نداده بود، در مصاحبه ای اظهار داشت: با عنایت به این كه در ماه های اسفند و فروردین اوج فعالیت مراكز گردشگری برای جذب توریستهای خارجی و داخلی بود با شیوع كرونا و تعطیل شدن مراكز و تأسیسات گردشگری به علت قطع زنجیره انتقال آن، صدمه های مالی زیادی به این بخش وارد شد. در صورت تخصیص پیدا نكردن ۳۸ هزارمیلیارد ریال اعتبار برای جبران بخشی از این خسارت ها، شاهد سیل عظیمی از بیكاری در سال جهش تولید خواهیم بود.
او خاطرنشان كرد: صاحبان مراكز و تأسیسات گردشگری در این شرایط به وجود آمده تمایلی به تعدیل نیروهای خود ندارند، اما امكان دارد در صورت تخصیص پیدا نكردن اعتبار مجبور شوند خیلی از نیروهای خویش را اخراج كنند. امیدواریم هر چه زودتر این ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شود تا از همین حالا تأسیسات گردشگری بتوانند برنامه ریزی لازم را برای رونق باردیگر این صنعت و اشتغال زایی بیشتر انجام دهند.
اگر چه فعالان گردشگری در روزهای عید زمانی كه جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، از توجه دولت به این بخش خوشحال بودند اما پیشنهادات برای دادن تسهیلات چندان هم به مزاج آنها خوش نیامد چون از وام ۱۲ درصدی اطلاع داده بودند كه نمی توانست مشكل آنها را حل كند از طرفی ۳۸ هزار میلیارد ریالی كه وزیر میراث فرهنگی روی آن تاكید می كند؛ به زعم فعالان گردشگری راهگشا نخواهد بود.
این ۳۸ هزار میلیارد ریال مقرر است برای راهنمایان گردشگری، آژانس های مسافرتی، هتل ها و… در نظر گرفته شود و یا فعالان صنایع دستی را هم منتفع خواهد نمود و از میراث در معرض تخریب و یا تخریب شده در روزهای عید حمایت می كند؟ از همه مهمتر اینكه هیچگاه رقم اعلام شده برای تخصیص اعتبار عیناً به همان اندازه داده نشده است بلكه تنها بخشی از آن تعلق گرفته است این دفعه هم بعید به نظر می آید تمام مبلغ اعلامی اختصاص پیدا كند. با این وجود زمان تخصیص این اعتبار چندان روشن نیست حتی برای وزیر میراث فرهنگی كه مدام در مصاحبه های خود تاكید دارد تا عنوان كند كه پیگیر است.