جای خالی گردشگری در پروژه های اقتصاد مقاومتی، ثبت ۵ میلیون نفر شب اقامت در تعطیلات خرداد و بی سرانجامی وام گردشگری مناطق آزاد همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ؛ در این هفته پیرو گزارش هایی درباره وعده های بی سرانجام معاون گردشگری و فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد کشور خبرنگار مهر درباره شعار اختصاص وام ۲۰ میلیون تومانی که شورایعالی مناطق آزاد برای آن با یک بانک قرض الحسنه تفاهم کرده و قرار بود به گردشگران مناطق آزاد تعلق گیرد، پیگیری لازم را انجام داد و به این نتیجه رسید که این وام برای همیشه مسکوت مانده است. چون از اساس طرح چنین موضوعی بدون مطالعه انجام گرفته بود.
گردشگری جزو پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی لحاظ نشد
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حالی ۸۳ پروژه اولویت دار سال ۹۹ را به ۱۹ دستگاه عضو این ستاد ابلاغ نمود که در بین هیچ یک از این پروژه ها به مبحث گردشگری و صنایع دستی پرداخته نشده است.
اواخر اردیبهشت سال جاری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به وزرا و رؤسای ۱۹ دستگاه و وزارتخانه عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ۸۳ پروژه اولویت دار اقتصاد مقاومتی را ابلاغ نمود.
در بخشی از این نامه آمده: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، به استناد مفاد مصوبه سال ۹۴ هیأت وزیران، در جهت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و بیانات نوروزی سال ۹۹ که توسط معظم له بعنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، با هدف مقاوم سازی اقتصاد کشور، پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی سال ۹۹ را مورد تصویب قرار داد.
اجرای پروژه های مزبور هم به رعایت ۷ مورد ملزم شده است. در این موارد اعلام شده که باید منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه ها تأمین و طبق زمان بندی پیش رود. همینطور باید آن دستگاه مجری به صورت ماهانه گزارش اقدامات انجام شده را به دبیرخانه ستاد اعلام نماید و همه دستگاه ها موظف به انجام همکاری لازم هستند.
در این ۸۳ پروژه اعلام شده مواردی همچون توسعه و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه خدمات الکترونیک، بهره برداری و تکمیل محورهای اولویت دار شبکه بزرگراه ها، بازبینی و اصلاح نظام آموزش عالی و … به دستگاه مجری اعلام و ابلاغ گردیده است اما در بین هیچ یک از آنها مبحث گردشگری و صنایع دستی نیست چون وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در بین ۱۹ دستگاه عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، حضور ندارد.
آغاز ثبت خطی میراث جهانی ایران
در این هفته همینطور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در دیدار با نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ثبت خطی پرونده ها مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور را آغاز کردیم، تا همه آثار در چارچوب یک پرونده به ثبت جهانی برسد. سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم، با عنایت به گستردگی آثار، مجبور هستیم برخی از پرونده ها را به شکل مشترک با سایر کشورها ثبت نماییم تا سهمیه باز شود. آغاز به ثبت خطی پرونده ها مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور کردیم، تا همه در چارچوب یک پرونده به ثبت جهانی برسد. باید از سهمیه های مشترک حداکثر بهره را ببریم.
نقض حریم گنبد نمکی پس از گذشت چند ماه حل نشد
مدیر ژئوپارک جهانی قشم اظهار داشت: باآنکه تنها در مدت کوتاهی فعالیت مزرعه پرورش میگو متوقف شده بود اما بازهم سرمایه گذاران آغاز به کار کرده و حریم ژئوسایت گنبد نمکی را مورد تعرض قرار دادند.
علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم به خبرنگار مهر اظهار داشت: با وجود پیگیری های زیاد در حوزه امور اراضی کشوری و یا تهیه مستندات و مدارک لازم برای توقف پروژه پرورش میگو در حریم ژئوپارک قشم؛ اما همچنان این فعالیت ها ادامه دارد و ژئوسایت گنبد نمکی قشم در معرض خطر قرار دارد.
وی اضافه کرد: به رغم اینکه تنها مدت کوتاهی فعالیت ها متوقف ماند اما هنوز نتوانستیم دستوری برای لغو ایجاد مزرعه پرورش میگو بگیریم. تمام مدارک ما مستند است و دادستان هم تنها ۱۵ روز دستور توقف داد. ما می خواهیم اتمام حجت نماییم که اگر اتفاقی در سطح بین المللی افتاد و ژئوپارک قشم از لیست یونسکو خارج شد، اعلام نماییم هر آنچه که در توان ما بوده انجام داده ایم اما گویا منافع شخصی چند سرمایه گذار بر منافع ملی ارجح است.
ارسال پرونده خوشنویسی ایران به یونسکو
معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: اگر ترکیه پرونده میراث ناملموس خوشنویسی را هم تهیه کرده باشد برای سال ۲۰۲۰ مطرح نمی کند ضمن اینکه فروردین سال جاری پرونده خوشنویسی ایران به یونسکو ارسال شد.
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در واکنش به انتشار خبری درباره تهیه پرونده ثبت جهانی خوشنویسی توسط ترکیه در گفتگویی تلویزیونی بیان نمود: خبری از قول دیلی صباح ترکیه نوشته شده که در آن نوشته اند ترکیه پرونده خوشنویسی را برای سال ۲۰۲۰ فرستاده اند اما برای ما این مورد مبهم بود پس بلافاصله در سایت یونسکو نگاه کردیم و متوجه شدیم که ترکیه در لیست میراث جهانی سه پرونده دارد که یکی از آنها مشترک است و در میان آنها اصلاً خوشنویسی مطرح نیست. امکان دارد این پرونده را تهیه کرده باشند اما برای سال ۲۰۲۰ نیست.
وی اظهار داشت: حتی فیلمی که برای خوشنویسی قرآنی و اسلامی وجود دارد فیلم مقدماتی در وزارت فرهنگ آنهاست و همه اینها در حد یک خبر بوده است پس برای ۲۰۲۰ چنین پرونده ای ندارند از سوی دیگر پرونده خوشنویسی ایران در روزهای نوروز به همراه چهار پرونده دیگر به یونسکو فرستاده شده تا برای سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ مطرح شود.
ثبت بیشتر از ۵ میلیون نفرشب اقامت در خردادماه
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: «تعداد اقامت کنندگان درمجموع ۵ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۷۹ نفرشب در مراکز اقامتی رسمی کشور شامل هتل، هتل سرای سنتی، اقامتگاه بوم گردی، زائرسرا، خانه مسافر، هتل آپارتمان، میهمان پذیر و مجتمع های گردشگری از یکم تا ۳۱ خرداد ۹۹ به ثبت رسیده است.»
او با اشاره به تعطیلات مناسبتی در خرداد گذشته، به حجم نسبتاً خوب سفرها و انجام بازدیدهای نظارتی در سطح گسترده اشاره نمود و اظهار داشت: «بیش از ۱۱ هزار بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری شامل مراکز اقامتی، رستوران ها، مراکز پذیرایی، بین راهی و دفاتر خدمات مسافرتی در سطح ۳۱ استان انجام شده است که مبین توجه هم زمان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مقوله سفر و ایمنی سفر است.»

منبع: