به گزارش عصر توریسم «دیوید استروناخ» دیرینه شناس و ایران شناس معروف اسكاتلندی كه سابقه كاوش در چندین محوطه تاریخی ایران همچون پاسارگارد را داشت، در سن ۸۹سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، تورج دریایی – ایران شناس و مورخ ایرانی و رئیس مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کالیفرنیا – در صفحه شخصی خود، خبر درگذشت پروفسور «دیوید استروناخ» را اعلام نموده است.
او نوشته است: «به یاد استروناخ که امشب (۲۷ ژوئن – ۷ تیر) فوت کرد. دیرینه شناس خوب و انسان خوب تر. از پاساردگاد تا تپه نوش جان»
دیوید استروناخ (David Stronach) دیرینه شناس اهل اسکاتلند و کارشناس تاریخ ایران و عراق و استاد دانشگاه برکلی بود. وی متخصص دوران تاریخی بود و در یافتن و کاوش محوطه پاسارگاد نقش مهمی داشت. کتاب او درباره پاسارگاد هنوز در ردیف کتاب های مرجع قرار دارد.
استروناخ مدرک کارشناسی ارشد خویش را در سال ۱۹۵۸ از دانشگاه کمبریج دریافت کرد و در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی مدیر موسسه بریتانیایی پژوهش های ایرانی در تهران بود. وی در دهه ۹۰ هم مبادرت به جستجوهای دیرینه شناسی در چندین بخش نینوا در بین رودان کرد.
استروناخ برنده سی و نهمین مدال انجمن دیرینه شناسی آمریکا بود و یکی از نویسندگان دانشنامه ایرانیکا به حساب می آید که مقالات گوناگونی را برای این دانشنامه نوشته است.
وی در بررسی های انجام داده در ملایر ارگ باستانی نوشیجان مربوط به دوره ماد را شناسایی و کاوش کرد که بدون تردید فصلی نو در پژوهش های مادشناسی ایفا کرد و ابهام های دوره ماد را تا حدودی روشن کرد.
پاسارگاد: گزارشی از جستجوهای انجام شده توسط موسسه مطالعات ایرانی بریتانیا، شکل گیری باغ سلطنتی پاسارگاد و تاثیر آن در باغ سازی ایران، پاسارگاد مرکز جهان، و نوشیجان ۱: بناهای بزرگ دوره ماد همچون پژوهش های مهم وی در زمینه ایران شناسی و دیرینه شناسی است.

دسته‌ها: توریسم