ایران با ارسال كلیپی از نحوه تهیه غذای سنتی قنبر (غمبر) پلوی شیرازی در كمپین تبلیغاتی سلایق غذایی یا (Gstronomy) كه از جانب سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برگزار گردید شركت كرد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، «محمد قاسمی» مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: گردشگری خوراک (Gastronomy Tourism) یکی از زیر مجموعه های گردشگری می باشد که در آن انگیزه اصلی سفر گردشگر، تجربه غذاهای جدید در مقصد مورد بازدید به شمار می آید. این نوع گردشگری در واقع بعنوان حافظ میراث فرهنگی کشور میزبان (میراث غذایی) عمل کرده و از این رهگذر فرصت هایی را هم در زمینه های مختلف همچون اشتغال زایی بخصوص در مناطق روستایی فراهم می آورد.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بعنوان بخشی از کمپین «فردا سفر کنید» (Travel Tomorrow)، از کشورهای عضو خواست در قالب استانداردها و ضوابط ابلاغی خود کلیپ هایی را در زمینه معرفی غذاهای سنتی خود تهیه و ارسال کنند. این اقدام UNWTO اساساً جهت مواجهه با چالش جهانی حاصل از شیوع کرونا در جهان و با هدف احترام به فرهنگ های مختلف و به صورت ویژه توجه به سلایق غذایی بعنوان بازتابی از فرهنگ، میراث، سنت و در عین حال انتقال احساس جامعه صورت پذیرفته است.
قاسمی با اشاره به اینکه در این راستا معاونت گردشگری با مشارکت بخش خصوصی مبادرت به تولید فیلم کوتاهی از نحوه طبخ یکی از غذاهای سنتی کشورمان کرد؛ افزود: این فیلم کوتاه که بعد از احراز شرایط و ضوابط سازمان جهانی گردشگری در سایت آن سازمان مورد پذیرش قرار گرفت، فرصت مغتنمی را جهت معرفی بخش های مختلف فرهنگ سرزمین ایران همچون معماری، پوشش دست بافته ها، موسیقی سنتی، ابزار و تجهیزات سنتی پخت خوراک و…. به جهانیان فراهم آورده است.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران در انتها تصریح کرد: ایران از حیث تنوع و طعم غذایی از قابلیت بی نظیری برخوردار می باشد و متأسفانه در جهت جذب توریست به آن پرداخته نشده است؛ امید است با تداوم چنین اقداماتی بتوانیم میراث غذایی خویش را به بهترین نحو به جهانیان بشناسانیم.

منبع: