به گزارش عصر توریسم، مازندران غار اسپهبد خورشید ازجمله نقاط باستانی است که افسانه های بسیاری در خود جا داده است به طوریکه افسانه هایی از ثروت اسپهبد خورشید در این غار و در نهایت مرگ همه آنها گرفته تا طاق عایشه گرگیلی دژ و حضور راهزنان در این غار قرار گرفتند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی اسپهبد خورشید سوادکوه با اعلان اینکه نخستین فصل از کاوش در غار اسپهبد خورشید شروع شده است، اظهار داشت: هم اکنون فعالیت یکی از معادن در حریم این میراث ملی متوقف شده و مجوز سایر معادن پس از ۱۴۰۶ تمدید نخواهد شد.

مهدی عابدینی عراقی با اشاره به آنکه طی ماه جاری اولین فصل کاوش غار اسپهبد خورشید کلید خواهد خورد، اضافه کرد: بمحض دریافت مجوز کاوش از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اولین فصل کاوش در غار اسپهبد خورشید را آغاز خواهیم کرد. در این غار فضای معماری فاخر داریم که چند هزار متر مربع است.

عابدینی عراقی اشاره کرد: ابتدا آواربرداری به انجام می رسد و این کار از بخش غربی غار آغاز خواهد شد تا پلان های معماری و بخش های مختلف آن مشخص شود.

وی اضافه کرد: برای انجام مرمت نیاز است تا کاوش انجام گیرد و مسیر مرمت به مرمتگران داده شود. باید کاوش را شروع کرد تا ببینیم با چه پدیده های معماری و پلان هایی روبه رو می شویم.

این عتیقه شناس درمورد فعالیت معادن در حریم و نزدیکی غار اسپهبد خورشید هم تصریح کرد: موفق شدیم فعالیت یکی از چهار معدنی که در حریم غار قرار دارند را متوقف نماییم. از آنجائیکه این معادن مجوز فعالیت ۱۰ ساله شان را در سال ۱۳۹۶ از اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران دریافت کرده اند بدین جهت امکان متوقف کردنشان نیست این درحالی است که تمام این معادن در حریم ثبت ملی غار فعال می باشند.

این مسئول اشاره کرد: با همکاری استانداری و دادستان بر آن شدیم تا بمحض اتمام اعتبار زمان مجوز هریک از این معادن، دیگر مجوز آنها تمدید نشود. اعتبار فعالیت یکی از این معادن تمام شده بود که دیگر تمدید نشد و سه معدن هم تا سال ۱۴۰۶ فعال خواهند بود و مجوز فعالیت آنها تمدید نخواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی اسپهبد خورشید درمورد صدمه ای که فعالیت معادن در حریم می تواند به این میراث فرهنگی وارد کند، اظهار داشت: این صدمه بیشتر در حوزه صدمه منظر خواهد بود چونکه حریم منظر مخدوش می شود البته ضربه های سنگ شکن هم لرزه هایی به وجود می آورد که می تواند باعث صدمه به غار شود.

وی افزود: ضمن آنکه تردد ماشین آلات سنگین معادن در جاده های محوطه غار صدمه زننده است و حریم منظر را مخدوش می کند.

او همینطور از آزادسازی بخشی از عرصه غار اسپهبد خورشید اطلاع داد که در تملک یکی دیگر از معادن بود و بیان کرد: با کمک منابع طبیعی آن منطقه نهال کاری شده. در انتظار تأمین اعتبار برای اجرای مسیر دسترسی هستیم. باتوجه به آنکه اعتبارات قطره چکانی دولتی کفاف ساخت مسیر را نمی دهد، یکی از معدن کاران خارج از حریم برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است.

منبع: