عصر توریسم: عصر توریسم: مدیر توسعه گروه موزه های بنیاد مستضعفان با ارائه توضیحی درباره ی این که به اصالت یکی از تابلوهای منسوب به کمال الملک تردید وجود دارد درباره ی وضعیت گنجینه بنیاد توضیح داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در حاشیه بازدید تعدادی از خبرنگاران از ساختمان «دفینه» که چهار موزه هنر جهان، هنر اسلام، گوهر و آرایه های تاریخی و پول ایران را در بردارد، محسن قانونی ـ مدیر توسعه گروه موزه های دفینه (زیرنظر بنیاد مستضعفان) ـ با اشاره به تمرکز این گروه بر موزه داری در کنار توسعه موزه، اظهار داشت: برنامه اصلی گروه دفینه تمرکززدایی از تهران و راه اندازی موزه در شهرهای دیگر است و مهمترین آن راه اندازی موزه «تار و پود» در یزد است که گنجینه بافته های کویر ایران را به نمایش می گذارد. برنامه ریزی شده است این گنجینه در هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۳ رونمایی شود، هرچند تلاش می شود این موزه امسال به نتیجه برسد.
او افزود: گروه دفینه (موزه های بنیاد مستضعفان) در شهرهای کم برخوردار ورود کرده است، در عین حال که در مازندران، هتل قدیم رامسر را داریم، که در مرحله مرمت قرار دارد و تا سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد. در شیراز جهت راه اندازی موزه فرهنگ و هنر امکان سنجی هایی انجام شده و مقرر است در خراسان جنوبی و شهر بیرجند در باغ اکبریه یک موزه جدید ایجاد شود. همین طور در شهر تبریز جهت راه اندازی موزه فرش در حال امکان سنجی هستیم. پیگیری جهت راه اندازی چنین موزه ای در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با ثبت جهانی بازار تبریز، راه اندازی یک موزه درباره ی فرش را به یونسکو قول داده بود، اما تا کنون به نتیجه نرسانده است.
مدیر توسعه گروه موزه های دفینه با اشاره به امکان سنجی در باغ اکبریه بیرجند در خراسان جنوبی جهت راه اندازی موزه، اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده متوجه شدیم عمارت باغ اکبریه وضعیت مطلوبی به لحاظ نگهداری بنا ندارد. درحالی که این باغ ثبت جهانی شده است، ما به این جمع بندی رسیدیم با همکاری وزارت میراث فرهنگی این بنا برای موزه سازی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد تا در آن سرمایه گذاری کند و اولین پردیس موزه ای باغ ایرانی در اکبریه ایجاد شود.
قانونی افزود: در دیگر شهرها نیز امکان سنجی صورت می گیرد، نمونه آن شهر اهواز در خوزستان است که بنیاد مستضعفان آمادگی دارد در این شهر موزه سازی کند. باید توجه داشت که برخی از شهرها در موزه سازی پیشگام هستند و بیشتر رغبت نشان می دهند و این دست ما را باز می گذارد، مثل موزه تار و پود یزد. در برخی از شهرها هم سرعت پروسه راه اندازی موزه بیشتر است.

مدیر توسعه گروه موزه های بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه راه اندازی موزه به فراخور تجهیز و تامین مالی اتفاق می افتد، درباره ی شاخص راه اندازی و توسعه موزه اظهار داشت: یکی از رسالت های چهارگانه بنیاد مستضعفان، مسؤولیت اجتماعی است و از سویی بنیاد دارایی های موزه ای دارد و نص صریح است که این آثار در معرض نمایش قرار گیرد.
او درباره ی تعیین وضعیت ساختمان «تماشاگه تاریخ» که در نزدیکی ساختمان دفینه واقع شده و در گذشته محلی برای نمایش گنجینه تاریخ معاصر ایران و وسایل شخصی ناصرالدین شاه بود، اظهار داشت: ساختمان تماشاگه تاریخ تقریباً از دهه ۷۰ در اختیار گروه موزه ها نیست و در اختیار سازمان املاک بنیاد مستضعفان قرار دارد، البته بحث هایی برای واگذاری آن مطرح گردیده است، ولی بطور کل تمرکز اصلی ما روی شهرستان هاست.
قانونی در ادامه اظهار داشت: از چندصدهزار شیء که در گنجینه بنیاد مستضعفان نگهداری می شود، شاید حدود پنج درصد اشیاء به معرض نمایش گذاشته شده و بقیه در مخازن است و این آثار بر طبق رده بندی و تنوع و در موزه های تخصصی به تدریج به نمایش درمی آیند.
مدیر گروه موزه های بنیاد مستضعفان همین طور اظهار داشت: در گنجینه های بنیاد مستضعفان نزدیک به چندصدهزار شیء تاریخی وجود دارد، درحالی که شاید حدود ۱۰ هزار شیء تاریخی به معرض نمایش گذاشته شده باشد. هیچ ساختار و گروهی نمی تواند ادعا کند هر آن چه را در گنجینه دارد به نمایش می گذارد، اما احصاء و نگهداری از آثار و نمایش آثار شاخص به انجام می رسد.

آثار غیراصل و تقلبی در موزه های بنیاد مستضعفان نمایش داده نمی شود
او درباره ی پروسه اصالت سنجی آثار و شناسایی آثار غیراصل توضیح داد: اصالت سنجی یک پروسه بین رشته ای است و تکنولوژی علمی روز و دستگاهها و تصویربرداری های علمی به آن کمک نماید. در گروه دفینه یک کارگروه اصالت سنجی وجود دارد و تمام اشیاء برای اینکه وارد موزه شوند باید پروسه اصالت سنجی را طی کنند. باتوجه به این رویه ما مطمئنیم اثر غیراصیل در موزه های بنیاد مستضعفان به معرض نمایش گذاشته نمی گردد، مگر اینکه درباره ی آن نظر نسبی وجود داشته باشد، بطورمثال درباره یکی از آثار منسوب به کمال الملک بعد از آزمایش های مختلف متوجه شدیم همچون کارهای مستقیم کمال الملک نیست و مکتب کمال الملک است. ما هنوز در حال مطالعه این اثر هستیم، چون در مطالعات نشان داده شده است از بوم های وارداتی استفاده شده، درحالی که در دوره کمال الملک بوم وارداتی نداشتیم. درباره ی اشیاء فلزی و سفالی هم همچنین است و از کارشناسان و دانشگاه ها کمک گرفته می شود.
مدیر توسعه گروه موزه های دفینه درباره انتقادهایی که در زمان راه اندازی موزه خودرو باتوجه به مرمت غیراصولی برخی خودرو ها مطرح شده بود، با اعتقاد بر اینکه آن چه در زمان افتتاح موزه خودرو راه افتاد یک پروپاگاندای رسانه ای بود، اظهار داشت: ما درباره ی اشیائی صحبت می نماییم که نهایت عمرشان ۱۰۰ سال است. البته حساسیت دوستداران و کارشناسان خودرو را رد نمی کنم اما شیوه مرمت خوردو با یک سفال خیلی متفاوت می باشد. تعدادی از خودرو ها در دوره هایی با تغییراتی روبه رو شده بودند که از اصالت اولیه خودشان خارج شده بودند. رنگ خودرو تغییر نکرده است، شاید به اصل خودش برنگشته باشد. شاید بهتر بود در زمان راه اندازی موزه خودرو، این نکات به خوبی توضیح داده می شد که هر کدام از این خودرو ها چه فرایندی را طی کرده اند.

قانونی اظهار داشت: در پنج سال اخیر نگاه موزه داری در بنیاد نسبت به قبل تفاوت زیادی داشته است. در این دوره تحول جدی تری اتفاق افتاده شد. در حقیقت بنیاد از سال ۷۴ موزه داری را آغاز نموده است، ولی در چند سال اخیر تعداد زیادی موزه به مجموعه های آن افزوده شد.
مدیر گروه موزه های بنیاد مستضعفان همین طور درباره ی مبلغ ورودی موزه های زیر نظر این گروه، که در ساختمان دفینه با چهار موزه حدود ۷۰ هزار تومان است و به نظر خبرنگاران بیش از رقم دیگر موزه ها بوده و به نسبت درآمد خانوار رقم بالایی شمرده می شود، در عین حال که برخی راهنمایان گردشگری معتقدند این مبلغ برای توریستهای خارجی که ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده نیز بالاست، اشاره کرد: مبلغ ورودیه برای خارجی ها در دفینه بالا نیست، با نرخ امروز ۱۰ دلار می شود. همین طور برای خانوار ایرانی در مقابل دیگر هزینه ها مبلغ ورودیه موزه بالا نیست.