به گزارش عصر توریسم سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حذف برون سپاری، بازنگری فرآیندها، تولید زمینه های كارآفرینی، توجه به توزیع عادلانه جغرافیایی اجرای طرح ها، توسعه تفاهم نامه های داخلی و خارجی و توجه ویژه به هنرهای سنتی و گردشگری را از مهمترین برنامه های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال آینده معرفی نمود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بهروز عمرانی، كه در آیین افتتاح هفته پژوهش در موزه ملی ایران سخن می گفت، اولویت های پژوهشی را مهم ترین بخش در سیاست های كلان پژوهشگاه دانست و افزود: در ساختار پژوهشگاه، پنج پژوهشكده و سه گروه فعالیت دارند.

او با بیان این كه اولویت ها امسال به پژوهشكده ها اعلام گردید و سعی كردیم با عنایت به محدودیت های مالی از سایر دستگاه ها برای اجرای طرح ها استفاده نماییم، اظهار داشت: كمیته راهبردی طرح های پژوهشی مشترك با معاونت ها برپایه تاكید رئیس سازمان برگزار گردید و اولویت های معاونت بعد از تعیین و شناسایی در دستور كار قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری نشست های مختلف بین كارشناسان پژوهشگاه و معاونت گردشگری را كه نتایج و دستاوردهای خوبی به همراه داشت، اضافه كرد: عرضه طرح ساماندهی سواحل شمال و جنوب كشور از مهمترین ماموریت هایی بود كه از جانب معاونت گردشگری عنوان شد و در دستور كار پژوهشگاه قرار گرفت.

به گفته ی عمرانی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در میان ۴۲ پژوهشگاه در كشور در سال ۹۶ رتبه ۲۷ را از ان خود كرده بود، اما در سال ۹۷، به رتبه ۱۶ ارتقا پیدا كرده است.

او همینطور از تبدیل وضعیت دو گروه گردشگری و هنرهای سنتی به پژوهشكده اطلاع داد.

عمرانی حذف برون سپاری، بازنگری فرآیندها، تولید زمینه های كارآفرینی، توجه به توزیع عادلانه جغرافیایی اجرای طرح ها، توسعه تفاهم نامه های داخلی و خارجی، افزایش تعداد مقالات در مجلات علمی و مستندسازی هنرهای سنتی، تولید زمینه های درامدزایی، توجه ویژه به هنرهای سنتی و گردشگری و بهره مندی از توانمندی های هنرمندان پیشكسوت از برنامه های پژوهشگاه در سال آینده معرفی نمود.

مهمترین اصل در اقدامات پژوهشی، دفاع از حقوق موزه ملی ایران

جبرئیل نوكنده رئیس موزه ملی ایران هم در این آئین اظهار نمود: یكی از ماموریت های موزه ها انجام كارهای پژوهشی است و موزه ملی ایران هم بر همین مبنا دارای ۱۰ گروه پژوهشی است. در یك سال گذشته، ۱۰۱ نفر از ۴۰ مركز تحقیقاتی برای انجام كارهای پژوهشی به موزه ملی ایران مراجعه نموده اند كه مهمترین اصل در انجام این كارهای پژوهشی، دفاع از حقوق موزه ای موزه ملی ایران بوده است.

نوكنده با بیان این كه موزه ملی ایران در یك سال قبل اقدامات لازم برای پایش و حفاظت از ۵۹۵ اثر را در دستور كار قرار داده است، همینطور ۱۳ عنوان كتاب سال قبل در حوزه پژوهش در موزه ملی ایران انتشار یافته است و بیشتر از ۱۵ پژوهش از جانب كارشناسان موزه ملی ایران هم در این مدت انجام شده است.

او با بیان این كه برگزاری ۲۰ نشست تخصصی در حوزه دیرینه شناسی در یك سال قبل از دیگر برنامه های موزه ملی ایران در این حوزه می باشد، اضافه كرد: موزه ملی ایران علاقه مند به انجام اقدامات پژوهشی در حوزه استخوان و ابزارهای سنگی است.

رئیس موزه ملی ایران افزود: كارشناسان موزه ملی ایران در پروژه های دیرینه شناسی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همكاری دارد همینطور همكاری با اداره كل میراث فرهنگی استان ها در برنامه های موزه ملی ایران است.

نگاه ها به پژوهش در میراث فرهنگی جدی تر شده

مهرداد ملك زاده – دبیر علمی و اجرایی هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری – هم با عرضه ی آماری از اقدامات انجام شده در طول یك سال قبل در این مراسم اظهار داشت: در پژوهشگاه میراث فرهنگی چند سالی است كه نگاه جدی تری به حوزه پژوهش صورت می گیرد، پژوهش در حوزه میراث فرهنگی بنا بر شناخت ظرایف، پژوهشی برای رفع نیازهای سازمان میراث فرهنگی و ارتباط با كارشناسان این مجموعه است.

او هفته ی پایانی آذر ماه هر سال كه هفته ی پژوهش نام گذاری شده را نوروز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و افزود: تولید تعامل سازنده با معاونت های سازمان، توجه به سیاست های كلان پژوهشگاه، در دستور كار قرار دادن سیاست های اجرایی و انجام پژوهش های راهبردی و كلان برپایه تدوین اولویت ها در دستور كار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار داده شده است.

وی توسعه پژوهش های میدانی، توسعه همكاری های بین المللی با موسسات خارجی، مشاركت در تدوین راهبردها، برنامه ها و سیاست های كلان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در یك سال قبل را مورد توجه دانست و اضافه كرد: پژوهشگاه به سمت كمتر كردن طرح های امانی و اجرای طرح های موظفی حركت كرده است.

دبیر اجرایی و علمی هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این كه یكی از بخش های فعال در پژوهشگاه مدیریت برنامه ریزی و آمار است كه اقدامات حوزه های مختلف در این بخش پایش می گردد و برنامه ریزی برای آینده هم صورت می گیرد، اضافه می كند: پژوهشگاه ابنیه و بافت های تاریخی در حوزه زلزله، روابط بین الملل و دستكندها، طی سال قبل اقدامات و نشست های تخصصی پرباری را داشته است.

وی همینطور با اشاره به اینكه تفاهم نامه های مختلفی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی با موسسات و سایر دستگاه ها منعقد شده است، اضافه كرد: تعامل و ارتباط با موسسات داخلی و خارجی از برنامه های پژوهشگاه است.

ملك زاده همینطور نسبت به ضرورت مدیریت خطر در موزه ها تصریح كرد و برای تولید موزه های سبز درخواست داد.

در این آیین، كتاب ها و دو مجله تخصصی انتشار یافته در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی گردید.

هفته ی پژوهش به مدت چهار روز از شنبه ۲۴ آذر تا چهارشنبه ۲۸ آذر در كارگروه های مختلف برگزار می گردد. یكشنبه ۲۵ آذر با نام «باستان شناسی و گردشگری»، دوشنبه ۲۶ آذر روز «زبان شناسی، كتیبه ها و متون، ابنیه و بافت های تاریخی و میراث طبیعی و سه شنبه روز «مزردم شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی و هنرهای سنتی» نام گذاری شده و كارگروه های مرتبط به ارائة ی گزارش هایی درباره این مناسبت ها می پردازند.