به گزارش عصر توریسم «ولی تیموری»، معاون گردشگری کشور، تحقق و نهادینه سازی برند ملی گردشگری را با تدوین برنامه ای عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاههای اجرایی ذی ربط محقق دانست و اظهار داشت: تصویب این آئین نامه منجر به ایجاد تصویری مثبت از ایران در جامعه بین الملل، رونق اقتصادی و اشتغال زایی خواهد شد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث اریا، ولی تیموری درباره اهمیت برند ملی گردشگری که آئین نامه اجرایی آن روز گذشته ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰ در هیات وزیران تصویب گردید، اضافه کرد: برند ملی گردشگری ایران از سال ۹۸ بر پایه روش علمی و با مشارکت ذی نفعان و فعالان حوزه گردشگری همینطور صاحب نظران علمی و فرهنگی کشور انتخاب و در سازمان جهانی گردشگری UNWTO معرفی و به ثبت رسید. با این اقدام ایران برای نخستین بار دارای برند ملی گردشگری شد.
سیمرغی که نشان از ایرانی باشکوه دارد
تیموری با اعلان اینکه الگوی برند ملی گردشگری بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و عرضه ارزش و در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار قرار گرفت، اضافه کرد: چالش اساسی برندینگ و تعریف هویت برند ملی گردشگری ایران، وحدت بخشی به تنوع و کثرت جاذبه های مختلف گردشگری بود، که بعد از بررسی های عمیق و برگزاری جلسات اتاق فکر، همراه با صاحب نظران حوزه های مرتبط، سیمرغ بعنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری و ایران باشکوه: یک تجربه متفاوت Majestic Iran: A Different Experience بعنوان شعار و هویت کلامی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید.
معاون گردشگری کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته بعد از رونمایی از نشان و شعار برند ملی گردشگری اظهار داشت: طی این مدت بخشنامه استفاده از برند ملی گردشگری در تمامی محصولات، جاذبه ها، تولیدات و نظام بصری توسط مونسان به زیرمجموعه های تابعه ابلاغ گردید. همینطور بعد از ثبت برند در اقلام تبلیغاتی ایران علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی هم در مکاتبات و عرضه اقلام تبلیغاتی در رویدادهای داخلی و بین المللی، از آن استفاده می نمایند.
تیموری خاطرنشان کرد: معرفی به سازمان جهانی گردشگری و ثبت آن در وبسایت رسمی سازمان جهانی از دیگر اقدامات انجام شده است. همینطور در فازهای بعدی این پروژه، اقدامات ترویجی و تبلیغی خویش را در زمینه گردشگری در سطح بین المللی ارائه خواهیم کرد.
استقرار نظام برندینگ از راه استانداردسازی مقاصد و مصادیق تاسیسات گردشگری کشور اقدامی است که به قول معاون گردشگری در آینده ای نزدیک صورت می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت داشتن این نشان ملی برای گردشگری کشور، خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای مختلف با برنامه های منسجم به کارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی می پردازند و با سرمایه گذاری در ساخت برند ملی گردشگری برای ایجاد تصویری مثبت و برندی قدرتمند تلاش می کنند تا بتوانند از آن بعنوان ابزاری کارآمد برای ورود به بازارجهانی بهره بگیرند.
تیموری در ادامه به پتانسیل های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران اشاره نمود و اضافه کرد: در جهت ایجاد تصویری مثبت در اذهان جهانی ضروری ست که اقدامات موثر و جدی صورت گیرد، چونکه چنین تصویر مثبتی می تواند تأثیر قابل توجهی بر رونق اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات و به تبع آن افزایش توان اشتغال زایی کشور داشته باشد.
ضرورت تصویب آئین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت چیست؟
معاون گردشگری کشور توجه به برندینگ گردشگری در کشور را از مهم ترین اقدامات برای تصویرسازی مثبت در جوامع بین الملل برشمرد و اظهار داشت: به سبب ذات چندبعدی و چندکارکردی گردشگری، برای حداکثرسازی مشارکت ذی نفعان اصلی یک ساختار قوی، یکپارچه و منسجم برای ساخت، مدیریت و عرضه برند ملی گردشگری ایران نیاز بود. در جهت استقرار چارچوب حقوقی و قانونی برای حمایت، حفاظت و راهبری برند ملی گردشگری احتیاج به تصویب این آئین نامه در هیئت دولت بعنوان بالاترین جایگاه حقوقی و اجرایی کشور بود که این مهم انجام شد.
تیموری با تاکید بر اهمیت این اتفاق، خاطرنشان کرد: پیشبینی اعتبارات بودجه ای برای گرفتن همکاریهای مشورتی و تصمیمات اجرایی سایر دستگاه ها، لزوم تغییر نکردن برنامه ها و فرآیندهای توسعه برند ملی گردشگری با تغییرات مدیریتی کلان، تدوین چارچوب قانونی اعطای مجوزها و مشوق های حمایتی که فراتر از اختیارات دستگاه ها باشد، تبیین نقش و مسئولیت های دستگاه ها در رابطه با توسعه برند ملی گردشگری همینطور ضرورت گرفتن گزارش ها و اقدامات انجام شده در بازه های زمانی مشخص، ترویج مشارکتی، جریان سازی و جاری سازی برند ملی گردشگری در کشور همچون کارکردهای تصویب این مصوبه توسط هیئت دولت هستند.
تیموری در ادامه همکاری دستگاههای ذیربط را مهم ترین بند این آئین نامه عنوان نمود و اظهار داشت: برای ترویج و نهادینه سازی برند ملی گردشگری باید یک برنامه عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاههای اجرایی تهیه شود و دراین زمینه دستگاههای اجرایی موظفند اعتبارات مورد نیاز خویش را در بودجه سالانه پیشبینی کنند.

منبع: