به گزارش عصر توریسم 27 سپتامبر برابر با ششم مهر روز جهانی گردشگریست. هر سال در ایران به این مناسبت یك گردهمایی برای تجلیل از فعالان گردشگری برگزار می شد و بازدید از موزه ها هم برای مردم نیم بها و گاهی مجانی بود. اما شیوع ویروس كرونا شكل این مناسبت را نه تنها در ایران، بلكه در سرتاسر جهان تغییر داده است. در خیلی از كشورها جشنواره های گردشگری برگزار نخواهد شد و یا به یك وبینار و گردهمایی مجازی محدود می شود. در ایران معاون گردشگری هم گفته است: برنامه های روز جهانی گردشگری باید مجازی، نیمه مجازی و یا در فضای باز باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، روز جهانی گردشگری در ایران معمولا پر سر و صدا نیست. با آن که در سال هایی بجای یک روز، یک هفته به این مناسبت اختصاص داده شده اما رویکرد برنامه ها چندان عمومی و مردمی نبوده است و رویدادها متمرکز بر جامعه تخصصی گردشگری بوده، بطوریکه هر سال یک گردهمایی با حضور دست اندرکاران گردشگری و مقامات دولتی برگزار می گردد و بعد از شرح وضعیت صنعت گردشگری در ایران و مرور برنامه ها و اهداف متولیان، از تعدادی فعال گردشگری نیز تجلیل می شود و در حاشیه هم از یک تمبر به مناسبت روز جهانی گردشگری و چند پروژه آماده شده رونمایی می شود. آنچه مردم در ایران از این روز جهانی لمس می کنند همان بازدید نیم بها و یا رایگان از موزه ها می تواند باشد که امسال محدودیت های کرونا شاید این فرصت را هم از آنها بگیرد.
در جهان هر سال این روز به میزبانی کشوری خاص جشن گرفته می شود. رویکرد جشن معمولا شعاری است که سازمان جهانی جهانگردی برای آن سال انتخاب نموده است. در دیگر کشورها باتوجه به مزیت اقتصادی قابل توجهی که گردشگری دارد اهتمام می شود با ارائه تخفیف هایی در اقامت، حمل و نقل و سرگرمی ها، مردم بیشتری در جشن روز جهانی جهانگردی شریک شوند.
امسال در ایران آنچنان که معاون گردشگری گفته بجای یک روز، یک هفته به این مناسبت اختصاص داده شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز جزئیات آنچه در آن یک هفته مقرر است اتفاق افتد را اعلام نکرده است اما ولی تیموری، معاون گردشگری این وزارتخانه خواسته که از این فرصت یک هفته ای برای احیای گردشگری که در هفت ماه گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با رکود روبه رو شده است، استفاده گردد.
معاون گردشگری اظهار داشت: هفته گردشگری فرصتی مغتنم برای بازگرداندن گردشگری به جامعه است و از این بهانه باید حداکثر استفاده را ببریم و با بهره گیری از ظرفیت های موجود در صداو سیما، رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی امید، نشاط و طراوت را به گردشگری بازگردانیم.
او اظهار نمود: امسال برای نخستین بار روز ملی گردشگری در تقویم رسمی کشور ثبت شده است و باید از این فرصت برای معرفی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری به خوبی استفاده گردد. برند و شعار ملی گردشگری و سند توسعه گردشگری که برای نخستین بار آماده شده اند باید مورد توجه قرار گیرد.
تیموری درباره چگونگی بزرگداشت روز جهانی گردشگری در استانها همزمان با انتشار ویروس کرونا، اظهار داشت: باتوجه به شرایط خاص امسال استانها با ابتکار عمل و خلاقیت باید این روز را به شکلی ارج نهند که منافاتی با اهداف ستاد ملی مقابله با کرونا پیش نیاید. رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری مراسم به صورت مجازی، نیمه مجازی و در فضاهای باز موارد حائز اهمیتی هستند که باید مورد توجه تمام استانها قرار گیرد. رعایت نکردن این نکات می تواندابعاد منفی داشته باشد.
معاون گردشگری به نقش سفیران و رایزن های فرهنگی در مناسبت روز جهانی جهانگردی هم اشاره نمود و اضافه کرد: با توجه به این که گردشگری تنها در ابعاد داخلی قابل تعریف نیست رایزنان فرهنگی و سفارتخانه ها در این روز برنامه هایی را با موضوع گردشگری در کشورهای مقصد برگزار می کنند که این برنامه ها در معرفی جاذبه های گردشگری کشور مثمرثمر خواهد بود.
تجلیل از فعالان گردشگری در طول یکسال گذشته از دیگر اقداماتی است که معاون گردشگری به آن اشاره نمود و اظهار داشت که برنامه های امسال باتوجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی برگزار می شود.
وی افزود: گردشگری و توسعه روستایی، شعاری است که برای امسال نامگذاری شده و در معاونت گردشگری حجم کارهایی که در حوزه گردشگری روستایی انجام شده قابل توجه است. تمام تلاشمان بر این است که با رفع خلاءهای موجود به سطحی از استاندارد در این عرصه برسیم و به دنبال همیت بیشتر نسبت به مقوله توسعه گردشگری در روستاها و نواحی کم برخوردار خواهیم بود.
او بیان کرد: گردشگری باتوجه به ابعاد داخلی و خارجی که در اختیار دارد یکی از اهرم هایی است که می تواند سبب احیا و بازیابی اقتصاد جهان شود. در عرصه جهانی روی این مساله فکر می کنند و ما نیز در کوشش برای اثبات این جنبه گردشگری هستیم.
تیموری اشاره ای هم به جلسه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر بهداشت داشت و اظهار داشت: با برگزاری این جلسات محدودیت ها برای انجام سفر به حداقل رسیده است. وزارت بهداشت مخالف سفر نیست، آنچه که مورد مخالفت این وزراتخانه است سفرهای بی برنامه و بدون نظارت است. سفرهایی که در قالب تور و با نظارت وزارت گردشگری انجام می شود، لطمه زا نخواهد بود. با سپردن سفرها به آژانس های مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز، ایمنی تضمین و نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا برطرف می شود.
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: آمار شورای جهانی سفر نشان میدهد یک میلیون و سیصد هزار شاغل در حوزه گردشگری ایران وجود دارد که این تعداد به اضافه خانوارهای آنها جمعیت قابل توجهی است که بوسیله حوزه گردشگری ارتزاق می کنند. در شرایط کنونی و بحرانی که با آن مواجه هستیم این مساله می تواند در تصمیم گیری ها موثر باشد.
تیموری با اشاره به فرصت ۶ ماهه اول سال که از دست رفت، اظهار داشت: تعداد سفرها در طول این مدت به صورت حداقلی صورت گرفت. در نیمه دوم سال با ایجاد انگیزه و تنوع در بازاریابی و محصولات گردشگری باید گردشگری داخلی حفظ شود. تعطیلی دانشگاه ها و بسته بودن مرزها ظرفیت هایی هستند که با برنامه ریزی و مدیریت علمی می تواند این بازار نیمه جان را التیام داد.
او افزود: آژانس های تخصصی برای هفته گردشگری سفرهای متنوعی را در سطوح ملی و استانی برنامه ریزی کرده اند. همین طور در سطح ستادی تاکیدمان این است که دفاتر چندگانه برنامه های خودرا داشته باشند و برای خروج از رکود با مراکز دانشگاهی، علمی، تشکل ها و بخش خصوصی برنامه های مشارکتی ترتیب داده شود.
تیموری با اشاره به ابلاغ احکام سند توسعه گردشگری توسط معاون اول رئیس جمهور به تمامی دستگاه ها اظهار داشت: با توجه به این که تکالیفی در سطح استانها در نظر گرفته شده است باید از فرصت هفته جهانی برای معرفی سند توسعه گردشگری استفاده گردد.

منبع: