عصر توریسم: کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر با هدف هم اندیشی در پروسه جذب حداکثری تماشاگران این رویداد با مشارکت مناطق آزاد کشور تشکیل شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، ولی تیموری معاون گردشگری کشور با حضور در اولین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه های اجرائی مرتبط و نهادهای فرابخشی روز سه شنبه دوم دی ماه در محل معاونت گردشگری برگزار شد، عنوان کرد: باتوجه به برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، نخستین جلسه “کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر” با هدف هم اندیشی در پروسه جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.
او در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام جهانی پیش رو، اظهار نمود: کشوری که میزبان این رویداد به شمار می آید، در همسایگی ایران است و چندان از وسعت زیادی بهره مند نیست، پس زمینه این امکان وجود دارد تا تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده اند، بتوانند به سایر مقاصد گردشگری حاشیه همچون کشور ما نیز سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و کارهای اجرائی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارت خانه ها و همکاری دستگاه های فرابخشی مرتبط و تأثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، بدین سان تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است، می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی گوناگون دیدن کند.
معاون گردشگری کشور با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، تصریح کرد: باتوجه به عدم محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آنها به سایر استان های کشور را ایجاد نماییم.
وی با اشاره به این که بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: طرفداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولاً به بهانه پشتیبانی از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز پس از برگزاری مسابقه ها در کشور میزبان حضور دارند و در روزهایی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولاً از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری استفاده می نمایند. همین طور معمولاً افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می کنند از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، بدین جهت باتوجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه قبل از کرونا و چه حالا تحت تأثیر نتایج پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهدنمود.
تیموری با اشاره به اینکه یکی از روش های مؤثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، اظهار داشت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد همچون این اهداف به شمار می آید.
وی اعلام نمود: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجهند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت کننده است، بسیار تأثیرگذار است.
معاون گردشگری کشور با اشاره به این که روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به سبب صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دست یابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می آید، افزود: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر توریست به صورت متوسط ۳ الی ۱۰ دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت گردشگری که سال هاست در این عرصه فعال می باشند و محصول خودرا به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند، برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می کنند.
وی اشاره کرد: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به شکلی است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر توریست بسیار پایین است. در نتیجه قدرت اجرائی برای حضور در رسانه ها و فضاهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه ای از آن به شمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.
تیموری با شرح این که آنچه طی سالهای اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده است نتایج قابل قبولی بهمراه داشته است و هر توریست خارجی که ایران را بعنوان مقصد سفر انتخاب نموده است، موجب ورود چندین توریست دیگر نیز شده است، اشاره کرد: این دستاورد به شکلی است که در دولت دوم ریاست جمهوری کنونی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار توریست به ایران وارد شده است که این رقم در سال قبل به رغم اینکه طی سه ماه نهایی آن تحت تأثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفتیم، در ۹ ماهه سال ۹۸ با هشت میلیون و ۸۶۰ هزار توریست ورودی روبه روشدیم، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان رقم جذب گردشگران ورودی دو برابر شد.
وی بیان کرد: تحلیل نتیجه رشد صعودی و تصاعدی مذکور بی گمان تحت تأثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آنها شامل امنیت، ایمنی، میهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. این در حالیست که هر گردشگری که راضی به کشور خود بازگردد، می تواند سبب جذب بین شش الی هشت توریست شود و چنانچه ناراضی به مبدا برگردد، می تواند مانع سفر بین ۱۱ الی ۱۳ نفر شود.
معاون گردشگری کشور افزود: نگاه وزارت در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به شکلی که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار مؤثر و تأثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می شود.
وی اضافه کرد: الان دیدگاه بازاریابی مذکور در عرصه داخلی محقق شده است، بطوریکه سعی کردیم شهرها و روستاها را بواسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.
تیموری همین طور خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه، تصریح کرد: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکار می تواند فضای عملیاتی جهت استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.
وی با اشاره به این که بی گمان از طرف کشورهای گوناگون تلاش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، اظهار نمود: بعضی از کشورها جهت استفاده از این فرصت مبادرت به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف خواهند کرد که لغو روادید نمونه ای از آن به شمار می آید.
به گفته معاون گردشگری کشور با تعریف بموقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توان از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز مجدد صنعت گردشگری بعد از پاندمی کرونا بهره برد و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شد.
وی عنوان کرد: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در روزهای برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران بعنوان مقصدی امن، مؤثر عمل نماییم.

منبع: