به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری اظهار داشت: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی مغتنم برای تصویرسازی ایران و جذب توریست است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری در اولین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی در محل این معاونت برگزار شد، خاطرنشان کرد: با عنایت به برگزاری جام جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و لزوم بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین جلسه «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هم اندیشی در فرایند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.
وی در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام جهانی پیش رو اظهار نمود: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار دارد، وسعت زیادی ندارد، بنابراین این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده اند، به سایر مقاصد گردشگری حاشیه همچون کشور ما هم سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیتهای اجرایی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارتخانه ها و همکاری دستگاههای فرابخش مرتبط و اثرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، بدین سان تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف دیدن کند.
تیموری همینطور ضمن اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اضافه کرد: با عنایت به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آنها به سایر استان های کشور را سبب شویم.
او با اشاره به اینکه بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت توریسم کشور در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: طرفداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه پشتیبانی از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز پس از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روزهایی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری استفاده می نمایند. همینطور معمولا افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می کنند از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، ازاین رو با عنایت به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه قبل از کرونا و چه حالا تحت تأثیر نتایج پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد نمود.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه یکی از روش های موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، اظهار داشت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت توریسم دنبال می کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد همچون این اهداف به شمار می آید.
او اضافه کرد: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجهند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت کننده است بسیار اثرگذار است.
تیموری با اشاره به اینکه روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به علت صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می آید، اظهار داشت: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر توریست به صورت متوسط ۳ تا ۱۰ دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت توریسم که سال هاست در این عرصه فعال می باشند و محصول خویش را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیشتر از این رقم را هزینه می کنند.
وی افزود: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی بگونه ای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر توریست بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه ها و بسترهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه ای از آن به شمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.
تیموری اظهار داشت: آنچه در سالهای اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت توریسم کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر توریست خارجی که ایران را بعنوان مقصد سفر برگزیده است سبب ورود چندین توریست دیگر هم شده است. این دستاورد بگونه ای است که در سالهای ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد گردشگران ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۹۸ با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان، رقم جذب گردشگران ورودی دوبرابر شد.
معاون گردشگری در ادامه اظهار داشت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی گمان تحت تأثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آنها شامل امنیت، ایمنی، میهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. تحقیقات هم تایید می کند هر گردشگری که راضی به کشورش بازگردد، می تواند سبب جذب بین ۶ تا ۸ توریست شود و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد می تواند مانع سفر بین ۱۱ تا ۱۳ نفر شود.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، بگونه ای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار موثر و اثرگذار در توسعه صنعت توریسم و هم تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می شود. هم اکنون دیدگاه بازاریابی گردشگری بگونه ای است که تلاش می نماییم شهرها و روستاها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.
تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این نشست اظهار داشت: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و عرضه راهکار می تواند بستر عملیاتی جهت استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.
او با اشاره به اینکه بی گمان از جانب کشورهای مختلف تلاش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، اضافه کرد: بعضی از کشورها جهت استفاده از این فرصت به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف دست خواهند زد که لغو روادید نمونه ای از آن به شمار می آید. ما با تعریف بموقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز باردیگر صنعت توریسم بعد از پاندمی کرونا استفاده نماییم و انتفاع بخش خصوصی صنعت توریسم کشور را سبب شویم.
تیموری اظهار داشت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران بعنوان مقصدی امن، موثر عمل نماییم.
بیست و دومین جام جهانی فوتبال مقرر است از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ماه ۱۴۰۱) در قطر برگزار گردد. اولین دفعه است که کشوری از خاورمیانه میزبان این جام جهانی خواهد بود. همینطور شرایط اقلیمی این منطقه سبب شده زمان برگزاری جام جهانی برای نخستین بار به پاییز موکول گردد. ایران از سال قبل رسما تمایل خویش را برای پذیرش بخشی از تماشاچیان و مسافران این جام اعلام نموده است. کیش هم رایزنی و مذاکراتی با قطری ها داشته است.

منبع: