عصر توریسم: مسؤولان حج ایران و ترکیه در نشستی مجازی درباره روند حج آینده تبادل نظر کردند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، دراین نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی ـ، علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ، پروفسور علی ارباش ـ رئیس سازمان امور دینی و بعثه حج ترکیه ـ و رمزی بیرجان ـ مدیرکل حج و عمره این سازمان ـ به بیان نقطه نظرات خود درباره حج آینده پرداختند و آمادگی خودرا برای مشورت و تبادل نظر در امتداد فراهم کردن زمینه مناسب با هدف برگزاری حج، در شرایطی که کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده است، اعلام نمودند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اعلان اینکه ایران و ترکیه بعنوان دو کشور همسایه و پیشگام می توانند نقش فراوانی درحوزه های حج و عمره در جهان اسلام ایفا کنند، اشاره کرد: تشکیل و همکاری کارگروه ها می تواند به استفاده از تجربیات دو کشور برای بهینه سازی حج منجر شود.
نواب با اشاره به آغاز تست انسانی واکسن کرونای ساخت ایران، اظهار نمود: اقدامات لازم برای کسب نظر مراجع عظام تقلید برای برگزاری حج در وضعیت اضطرار ناشی از کرونا انجام شده و از نظر بهداشتی نیز شیوه نامه ها و راهکارهای لازم آماده شده است. همین طور سازمان حج و زیارت جهت بررسی نحوه عملکرد در وضعیت اضطراری ۲۱ کارگروه تشکیل داده تا در وضعیت کرونا حج به خوبی صورت گیرد.
پروفسور آرباش نیز شیوع ویروس کرونا را سبب محروم شدن مسلمانان از اجتماع در خانه خدا و مسجد نبوی در سال قبل دانست و از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه حج استقبال کرد.
رئیس سازمان امور دینی ترکیه از ایران و ترکیه بعنوان دو کشور پیشتاز در حوزه حج یاد کرد و اضافه کرد: اقدامات و آمادگی های دو کشور الگویی برای سایر کشورهای اسلامی است.
رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز همکاری بین کشورهای اسلامی و عربستان را برای برگزاری فریضه حج یک ضروت دانست و اظهار داشت: ما آمادگی داریم با مسؤولان حج ترکیه همکاری و دستورالعملی را در موضوع حج تهیه نماییم.
او با اشاره به آمادگی و انتظارات زوار دو کشور در سال قبل و اعلام دیرهنگام برگزار نشدن حج، اظهار نمود: طرف عربستانی تا حالا به صورت رسمی زمان برگزاری مذاکرات حج آینده را چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری مشخص نکرده است.
مدیرکل حج و عمره سازمان امور ترکیه هم به اقدامات صورت گرفته برای تقویت ارائه آموزش های لازم به زوار این کشور در سایه استمرار کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به فرصت تعطیلی حج، به دنبال تقویت زیرساخت های خود در این عرصه هستیم.
بیرجان از برنامه ریزی برای برگزاری نشستی بین المللی با دعوت از دست اندرکاران امور حج در ماه آوریل آینده آگاهی داد و اضافه کرد: در وضعیت کنونی در حال بررسی نحوه مقابله با کرونا هستیم.
این جلسه درحالی انجام شد که عربستان همچنان تکلیف حج آینده را مشخص نکرده است. این کشور که با برگزاری باردیگر عمره قصد داشت مرزهایش را به روی حاجیان خارجی باز کند، با اوج گرفتن باردیگر ویروس کرونا در جهان و شیوع نوع جدیدی از این ویروس، بار دیگر مرزهایش را بست و الان درحال برگزاری عمره با جمعیت محدود از داخل این کشور است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم