عصر توریسم: در صورتیکه 7 نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در تهران شناسایی شده و سه نفر بر اثر مبتلاشدن به این ویروس فوت کردند، نمایشگاه گردشگری تهران با کمترین رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است.

گروه جامعه؛ علیرضا زالی فر مانده عملیات مقابله با کرونا در تهران روز چهارم اسفند ماه خبر داد: تابحال ۳ فوتی قطعی ناشی از ابتلاء به ویروس جهش یافته داشتیم. همینطور هفت نفر مبتلا به ویروس انگلیسی شناسایی شده اند.
این آمار نشان داده است تهران از گزند کرونای انگلیسی هم در امان نماند. با این وجود چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی در تهران از روز ۵ اسفند ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شده است.
پیش از برگزاری این برنامه، مسؤلان وزارت میراث فرهنگی اعلام نموده بودند که اجازه برگزاری این نمایشگاه را از ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته اند.
همچنین در پوسترهای تبلیغی این نمایشگاه آمده که برنامه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اجرا می شود. خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی گردشگری که مسئولیت برگزاری نمایشگاه را بر عهده دارد، هم گفته بود که در نمایشگاه فاصله اجتماعی، ضدعفونی افراد و تب سنجی صورت خواهد گرفت همینطور نمایندگانی از ستاد کرونا هم در برنامه حضور خواهند داشت.

همه تمهیدات برای شکست کرونا!
اما آنچه که در روز اول افتتاحیه قابل مشاهده بود، نشان می داد که رعایت این موارد به علت ازدحام جمعیت امکان پذیر نیست و یا به صورت کامل اجرایی نمی گردد.
به این علت که در زمان برگزاری مراسم افتتاحیه، باآنکه صندلی های حضار با فاصله یک متری از هم قرار داده شده بود، اما باز هم عده ای سرپا ایستاده و سالن بدون تهویه پر شده بود.
پس از آن جمعیت به همراه وزیر میراث فرهنگی و سفرا به درب ورودی سالن ۳۸ برای بریدن روبان افتتاح رفتند. جمعیتی که کنار هم دوش به دوش ایستاده بودند تا روبان پاره کردن را ببینند. این جمعیت در همان ابتدا وارد سالن شدند و هر کجا که وزیر می رفت به همراهش بودند. در همان ابتدا به علت سیل جمعیت هیچیک از نکات بهداشتی رعایت نشد. اما بعد از خروج دولتی ها از نمایشگاه، هنگام ورود با این که تونل ضدعفونی کننده وجود داشت اما مواد آن در ساعات میانی نمایشگاه به پایان رسید. ورودی سالن ها یک نفر تب سنجی را انجام می داد.

تجمع افراد هنگام مصاحبه خبری وزیر میراث فرهنگی
زمانی هم که قرار بود وزیر میراث فرهنگی مصاحبه در بین خبرنگاران داشته باشد، افرادی غیر از خبرنگاران وی را احاطه کرده بودند به نحوی که تجمع جمعیت در آن محدوده بسیار زیاد شده بود.
نمایشگاه مردمی یا تخصصی؟
با اینکه اعلام شده که این نمایشگاه تخصصی خواهد بود اما ورود به محل دائمی نمایشگاه برای عموم مردم با سخت گیری انجام نمی شد این در حالی بود که ستاد کرونا اعلام نموده بود، نمایشگاه های تخصصی باید بدون حضور مردم برگزار گردد.

با این حال بسیاری از غرفه داران به تبلیغ برای پیوستن مردم به نمایشگاه می پردازند. همینطور صنایع دستی که برای فروش در نمایشگاه گذاشته شده، خریداری غیر از مردم نخواهد داشت. چون هنرمندان با همین هدف وارد نمایشگاه شده اند!
مدل هوشمند سفر کجاست؟
پیش از این مسؤلان گردشگری کشور گفته بودند که در این نمایشگاه به علت نزدیکی به ایام عید نوروز و سفرهای نوروزی، مدلهای سفر هوشمند یا سفر ایمن عرضه می شود. در حالیکه هیچیک از غرفه ها به این مورد نپرداخته بودند. در واقع هیچکدام حتی مراکز اقامتی ایمن خویش را هم معرفی نکرده بودند تا مردم بتوانند برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی کنند.

البته اگر قرار بود این نمایشگاه برای مردم باشد و آنها بتوانند برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی کنند، باید به این نمایشگاه می آمدند اما مگر اعلام نشده بود که نمایشگاه تخصصی است و مردم نمی توانند حضور داشته باشند؟!
نمایشگاه های گردشگری خارجی لغو یا آنلاین شده اند
نمایشگاه گردشگری تهران در حالی برگزار شد که همه نمایشگاه های گردشگری خارجی لغو شده و یا به صورت آنلاین برگزار می گردد. ازاین رو تنها نمایشگاه ایران است که به صورت حضوری برگزار گردید. اما واقعاً با چه عوایدی و چه اصراری؟
آیا اصرار بر این بود که هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری سفر ایمن و صنایع دستی بفروشند؟ به چه کسانی؟ مردمی که نمی توانند به نمایشگاه بیایند؟

یا آژانس های مسافرتی و اداره های میراث فرهنگی استان ها که یا حضور ندارند و یا در وضعیت ناپایداری برای میزبانی از گردشگران، حتی سفرهای نوروزی نیستند؟
اگر با این هدف چنین نمایشگاهی برگزار شده است، چرا پکیج سفر ایمن از جانب استان ها عرضه نشد؟
رویکردی که قابل ملاحظه نبود
موضوع دیگر شعار گردشگری و توسعه روستایی رویکرد نمایشگاه سال جاری بود که در پوستر آن هم اشاره شده است اما آن چیزی که از غرفه های نمایشگاه برمی آید، نشان می داد به تنها موردی که اصلاً توجه نشده اتفاقاً همین شعار و رویکرد است!

سالنی که همیشه پر بود!
در واقع اداره های کل میراث فرهنگی در استان ها تنها به عرضه محصولات صنایع دستی و معرفی جاذبه های خود پرداخته اند و روی این مورد کار نکرده بودند.
هر چند که با معرفی جاذبه های گردشگری که معمولاً در روستاهاست، شاید بتوانند توجیهی برای آن پیدا کنند اما به واقع برنامه ای برای توسعه روستایی در این نمایشگاه عرضه نشد.
رقابت در بالا بردن صدای موسیقی
متولیان گردشگری در کشور گفته بودند که در این نمایشگاه خبری از برگزاری سیاه چادرها و فروش آش و غذا و موسیقی در فضای سربسته نیست. با وجود اینکه درفضای باز نمایشگاه سیاه چادری برپا نشد اما داخل نمایشگاه رقابت برای بالا بردن صدای موسیقی حتی از بلندگوها به حدی است که امکان مذاکره بین دو نفر به سختی امکان پذیر است.
مورد دیگر حضور پرحاشیه بعضی از استانهاست. بعنوان مثال فعالان رسانه ای در استان خوزستان اعلام نموده اند که اداره میراث فرهنگی این استان به علت کمبود بودجه نتوانسته در نمایشگاه حضور پیدا کند اما در عوض سازمان منطقه آزاد اروند به نمایشگاه رفته است برخی دیگر هم می گفتند که تنها استان قم و خوزستان به علت شرایط ناپایدار و قرمز در این نمایشگاه حاضر نشدند.
در کنار بقیه استان ها، استان مازندران با وجود اینکه مدتهاست چندین شهر پر خطر دارد، در نمایشگاه حضور پیدا کرده اما نه به صورت کامل. این استان برنامه ساری ۲۰۲۲ را دارد اما حتی به توضیح یا تبلیغی در اینباره نپرداخته است.
استان هرمزگان درغرفه خود به معرفی پروژه های حاشیه دار اقامتی در جزیره هرمز بعنوان یکی از پروژه های سرمایه گذاری پرداخته است این در حالی بود که این پروژه هنوز بهره برداری هم نشده است.

منبع: