به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در نشست مجازی با مدیران کل استانی بعنوان دبیران ستادهای اجرایی خدمات سفر ۳۱ استان کشور به تبیین شرایط فعالیت و هماهنگی در نوروز ۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تشریح روند فعالیت ستادهای اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۰ از ابلاغ دستورالعمل هماهنگی- اجرایی مدیریت و مسئولیت پذیری در سفرهای نوروزی در شرایط بیماری کرونا اطلاع داد و اظهار داشت: مأموریت اصلی ستادهای اجرایی خدمات سفر در تعطیلات پیش رو پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در زمینه سفرهای ایمن و مسئولانه است.
معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به ابلاغ دستورالعمل هماهنگی – اجرایی مدیریت و مسئولیت پذیری در سفرهای نوروز در شرایط بیماری کرونا به ۲۲ دستگاه اجرایی عضو ستاد سفر و مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان دبیران ستاد اظهار داشت: هدف از ابلاغ صورت گرفته هماهنگی در اجرای وظایف دستگاههای متولی سفرهای نوروزی با هدف مسئولیت پذیری در شرایط کرونا به شمار می آید.

تیموری تصریح کرد: در قالب مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، موظف هستیم تمهیدات لازم را برای انجام سفرهای احتمالی در بستری ایمن و مدیریت شده بعمل آوریم. در همین راستا دستگاههای عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر باید آمادگی لازم را داشته باشند تا در صورت نیاز، فرایند خدمات رسانی به صورت روان و برنامه ریزی شده انجام پذیرد.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: رعایت پروتکلهای بهداشتی، اطلاع رسانی سیاست های اجرایی ستاد سفر، اجرای دقیق وظایف هر دستگاه به صورت مشخص و هم فراهم آوردن زمینه بهره مندی هموطنان از تعطیلات نوروز۱۴۰۰ و افزایش نشاط مسئولانه در جامعه ضمن پیشگیری از بازگشت روند صعودی بیماری همچون شاخصه های دستورالعمل هماهنگی، اجرایی مدیریت و مسئولیت پذیری در سفرهای نوروزی در شرایط بیماری کرونا به شمار می آید.

سیاست کلی ستاد سفر عدم تبلیغ و تشویق هموطنان به سفر است

تیموری همینطور با اشاره به اینکه سیاست کلی ستاد سفر عدم تبلیغ و تشویق هموطنان به سفر است؛ اضافه کرد: باوجود این رویکرد، از وظایف ذاتی دستگاه متولی سفر این است که آمادگی کامل برای مدیریت بحران های احتمالی پیش رو را داشته باشند و در صورت بروز هر گونه اختلال در روند سفرهای مسئولانه احتمالی، در کنترل پیشامدها اهتمام کنند و غافلگیر نشوند.

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور تصریح کرد: ما در وزارت گردشگری بعنوان عضوی از ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، بازویی برای اجرای صحیح مصوبات آن ستاد در زمینه مدیریت مسئولانه سفر در شرایط کرونا هستیم تا ضمن پشتیبانی از فعالان صنعت توریسم، تمهیدات لازم را برای انجام سفرهای احتمالی در بستری ایمن و به صورت مسئولانه در نوروز ۱۴۰۰ فراهم آوریم.

تیموری افزود: بر اساس دستورالعمل مصوب، سفر در شهرهای زرد، آبی و سفید با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی انجام خواهد گرفت و سفارش اکید می نماییم تا هموطنان از اماکن غیر مجاز استفاده نکنند. هدف اصلی در این فرایند این بوده است که ضمن رعایت پروتکل ها از سرمایه گذاران رسمی حوزه گردشگری هم حمایت شود.

او تصریح کرد: در شرایط کنونی کوشیده ایم تا ضمن به خدمت گرفتن همکاری و مجوزهای لازم از جانب ستاد ملی کرونا مانع از اسکان در مراکز اقامتی متفرقه همچون سالن های ورزشی، مدارس، کمپ ها، چادر، پارک ها و غیره شویم و تنها اقامت در مراکزی که از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای مجوز هستند و پروتکلهای بهداشتی در آنها رعایت می شود؛ امکان پذیر خواهد بود.

تیموری خطاب به دبیران ستادهای اجرایی سفر در استان های کشور خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که هم اکنون رنگ ها به شهرها اختصاص می یابد. یعنی شهرهای زرد، آبی، سفید، قرمز و نارنجی داریم و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، استان، رنگ ویژه ای نمی گیرد. در نتیجه انتظار می رود مقامات ملی و استانی در مصاحبه ها و اقدامات خود مصوبه و دستورالعمل ابلاغی از جانب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و قرارگاه عملیاتی آنرا مبنا قرار دهند.

ورود خودرو های شخصی پلاک شخصی غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است

معاون گردشگری همینطور در تشریح بخش مهم دیگری از دستورالعمل ابلاغ گردیده اظهار داشت: سفر در شهرهای قرمز و نارنجی این گونه است که از ورود خودرو های شخصی جلوگیری خواهد شد؛ منظورخودروهای پلاک شخصی غیر بومی است. اما سفرهای ضروری و کاری هموطنان با وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، قطار و هواپیما به این شهرها با شرط استقرار در مراکز اقامتی مجاز امکان پذیر است.

تیموری اضافه کرد: همراهی ستاد ملی کرونا در پیشبرد سفرهای برنامه ریزی شده و کنترل شده با هدف اصلی حمایت و کمک به فعالان حوزه گردشگری بوده است که در این ایام با خسارت های بسیاری روبه رو شده اند.

او تصریح کرد: در مراکز گردشگری زیر مجموعه وزارت گردشگری پروتکل ها به صورت کامل اعمال می شود. ما از آغاز سال به صورت مستمر نسبت به رعایت اصول بهداشتی اقدام نموده ایم. وزارت بهداشت هم متمم هایی را لحاظ کرده است. در نتیجه متولیان استانی درصدد باشند تا ضمن تشدید نظارت ها، اصول و فرایند پروتکل ها درهمه بخش ها بخصوص مراکز زیر مجموعه نصب و در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

معاون گردشگری خطاب به مدیران کل استانی اظهار داشت: تعطیلات پیش رو به شکلی آزمون مهمی برای فعالان صنعت توریسم کشور به شمار می آید؛ چونکه باید در عمل هم نشان دهیم چگونه در تاسیسات گردشگری پروتکلهای بهداشتی رعایت می شود و ضمن کسب رضایت هموطنان سلامت آنها تضمین می شود.

بنا به قول معاون گردشگری کشور الان دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و ستادهای اجرایی خدمات سفر در سطح کشور با نظارت دقیق بر روند فرایند و پروتکلهای تعریف شده فعال است و هموطنان می توانند در طول تعطیلات نوروزی پیش رو ضمن کسب اطلاعات مورد نیاز و انعکاس پیشنهادات و شکایات احتمالی با سامانه ۰۹۶۲۹ تماس برقرار کنند.