به گزارش عصر توریسم پاسخ این پرسش که سفرهای نوروزی سبب شیوع بیشتر کرونا می شود پاسخ های متناقضی دارد، اما آنچه مسلم است که رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و رفتن سفرهای غیر ضروری، احتمال مبتلا شدن افراد به کرونا را بیشتر می کند.
گردشگری سه سال است که گیرو دار برخی مسائل و مشکلات همچون وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و دو سال هم شیوع گسترده ویروس منحوس کروناست بدین جهت نوروز ۹۸، ۹۹و ۱۴۰۰ که می توانست بهترین روزهای این صنعت نوپا در ایران باشد به بدترین روزهای آن تبدیل شد. مسئولان و رسانه ها نوروز ۹۸ که بخاطر وقوع سیل در چند استان کشور مردم را از سفر رفتن بر حذر داشتند سال ۹۹ نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سفر یک دفعه در تمام کشور ممنوع گردید.
نوروز امسال نیز بااینکه سفر تنها به چند استان از ابتدا ممنوع بود اما ویروس کرونا همچنان یکه تازی کرد و مسئولان از مردم خواستند سفر نروند. این تنها قسمتی از ماجرا است. بخش دیگر نیاز انباشته به سفر رفتن در مردم و کاهش نشاط اجتماعی و لطمه های ناشی از کرونا است.
بسیاری از مسئولان برای ممنوع نکردن سفر در نوروز ۱۴۰۰ دلایلی می آوردند، بعنوان مثال اینکه، امسال نباید سفر ممنوع شود چون قسمتی از مردم حتما به سفر خواهند رفت و ممنوعیت سفر و تعطیل کردن اماکن مجاز گردشگری فضا را برای اماکن بدون مجوز که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد و شیوع بیشتر کرونا می کند، باز می کند.
آنها معتقد هستند، ناکافی بودن حمایت دولت برای صنایع لطمه دیده از کرونا دلیل دیگر برای عدم ممنوعیت سفر در این روزها است. تاسیسات گردشگری در این دوران می توانند قسمتی از خسارات نبود کردشگر را جبران کنند.
حالا این روزها که به نیمه تعطیلات نوروز رسیده و تعداد مبتلایان و فوتی ها افزایش یافته اخبار متناقضی به گوش می رسد؛ برخی معتقدند دلیل این افزایش سفرهای نوروزی است و برخی دیگر معتقدند این افزایش به سفر مربوط نیست.
330 هزارنفر هفته نخست نوروز 1400 مراکز اقامتی رفتند
معاون گردشگری در گفت و گویی با ایرنا اظهار داشت: برمبنای آمارها در هفته نخست سال تنها ۳۳۰ هزار مسافر به مراکز اقامتی رفتند، اظهار داشت: در بازدیدهای میدانی نیز شاهد بودیم مسافران نوروزی و صاحبان مشاغل در رابطه با گردشگری نیز کامل شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند.
ولی تیموری در پاسخ به پرسشی در خصوص این که افزایش مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از این ویروس در ایام اخیر به سبب شیوع سفر های نوروزی است، اظهار داشت: برمبنای گفته های مسئولان بهداشتی از زمان افزایش مبتلاشدن تا موارد فوت شده حدود بیش از دو هفته زمان می برد و بنظر می رسد دلیل افزایش مبتلایان به کرونا مربوط به شلوغی ها و خریدهای قبل از نوروز است.

افزایش شیوع ویروس کرونا در پی سفرهای نوروزی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلان اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته، از روند شیوع بیماری کرونا در کشور در پی سفرهای نوروزی آگاهی داد.
علیرضا رییسی بعد از اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، عنوان کرد: هفته های قبل پیش بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی بطور قطع میزان بیماری کرونا افزایش می یابد و الان در بیشتر استانها روند صعودی بیماری را شاهد می باشیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آنرا نگیریم مشکلاتی را ایجاد خواهدنمود.
وی افزود: حالا میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی است.
رییسی گفت: شهرهای قرمز از تعداد ۹ شهر در ۲۵ اسفند حالا به ۲۳ شهر و شهرهای نارنجی از ۳۱ شهر به ۴۴ شهر افزایش یافته، همین طور شهرهای زرد از ۲۵ شهر به ۸۷ شهر و شهرهای آبی از ۱۱۳ شهر به ۹۴ شهر رسیده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد: از مردم عزیز که سفر نرفته اند تشکر می نماییم چون واقعا موقعیت خطرناکی است و افرادی که سفر رفته اند سفر را کوتاه کنند و بازگردند.

آنچه مسلم است که کرونا با هیچ فردی شوخی ندارد و با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی ممکنست نتایج زیان باری برای هریک از انسانها به همراه داشته باشد. اما تنها راه مردم، در بین حرف ها ضد و نقیض مسئولان، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نرفتن به سفرهای غیر لازم است.

دسته‌ها: توریسم