به گزارش عصر توریسم معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار داشت: توسعه ایده و مفهوم «خانه ایرانی» علاوه بر کاهش هزینه طراحی داخلی و چیدمان برای خانواده ها، منجر به گسترش تولیدات و فعالیت شاغلان حوزه صنایع دستی در سراسر کشور می شود.

پویا محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره طرح تجهیز و طراحی داخلی خانه های طرح اقدام ملی مسکن، اظهار داشت: با اعتقاد به اینکه صنایع دستی رمز اقتصاد مقاومتی است و باور به توان صنایع دستی ایران، طرح اقدام ملی مسکن با تمرکز بر ایده خانه ایرانی شکل گرفت؛ استفاده از محصولات اصیل صنایع دستی در طراحی و چیدمان خانه، علاوه بر آشناسازی مردم با هنرهای سنتی هر منطقه و دادن ایده به معماران و مهندسان ساخت و ساز و طراحان داخلی ساختمان، باعث ایجاد حس زیبایی شناسی و البته رونق فروش صنایع دستی می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: صنایع دستی ایران با عنایت به گستردگی، تنوع تولیدات(بیش از ۲۹۵رشته فعال) و تعداد بالای هنرمندان و صنعتگران شاغل در این صنعت، نیازمند حمایت و پشتیبانی تمامی دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی است؛ در همین راستا معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با نگاه به تاریخچه تولیدات و کاربرد آن در زندگی روزمره مردم از سالهای گذشته ایده خانه ایرانی را در کشور پیاده سازی و در نمایشگاه های مختلف در سرتاسر کشور معرفی و اجرا کرده است.

محمودیان ضمن اشاره به آغاز بهره برداری و واگذاری ۴۰ واحد از طرح اقدام ملی مسکن در استان یزد، تصریح کرد: ایده خانه ایرانی در جهت تجاری سازی صنایع دستی با حمایت دستگاههای اجرایی استان یزد و با تمرکز بر نمایش زیبایی شناسی و استفاده از محصولات صنایع دستی کشورمان با اولویت استفاده از صنایع دستی استان یزد بعنوان یکی از مراکز اصلی تولید هنرهای سنتی و البته بخشی از محصولات سایر استان ها اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن یزد دو واحد مسکونی بعنوان نمونه با محصولات صنایع دستی طراحی و تجهیز شده است، خاطرنشان کرد: در این خانه ها به غیر از لوازم الکترونیک و دیجیتال، بقیه لوازم از صنایع دستی ایران است؛ در این خانه ها از انواع منسوجات یزدی برای پرده و رومیزی و رومبلی و از زیلو از شهر جهانی میبد استان یزد بعنوان کف پوش و از سرامیک برای طراحی سرویسهای بهداشتی و حمام و از سفال برای تجهیز وسایل و ظروف آشپزخانه استفاده شده است. همینطور برای طراحی وسایل روشنایی مانند لوستر از محصولات مس و برای مبلمان، میزها و صندلی ها از تولیدات رشته چوب بکار برده شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: همه محصولات به کار رفته در چیدمان خانه های طرح اقدام ملی مسکن، حاصل ذهن خلاق و ساخته دستان هنرمندان صنایع دستی کشورمان است، هر یک از محصولات نمودی از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است. این محصولات علاوه بر کاربردی بودن در زندگی امروزی، نمایانگر بی نیازی کشورمان از واردات بی رویه محصولات دکوراسیون داخلی از سایر کشورها است.

محمودیان اضافه کرد: توسعه ایده و مفهوم خانه ایرانی در بین مردم و به وِیژه اهالی فن از معماران حوزه ساخت و ساز تا طراحان داخلی ساختمان علاوه بر کاهش هزینه طراحی داخلی و چیدمان خانه برای خانواده ها در نهایت منجر به گسترش تولیدات و فعالیت شاغلان حوزه صنایع دستی در سرتاسر کشور می شود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، اولین واحدهای مسکونی ساخته شده در چارچوب طرح اقدام ملی مسکن کشور روز سه شنبه (۱۷ فروردین ماه) در آیینی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی و تعدادی از مسئولان یزد، در این استان به بهره برداری رسید.
در این آیین ۴۰ واحد مسکونی طرح نواب که عملیات اجرای آن توسط اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره) در مدت ۱۱ ماه انجام شد، مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع: