عصر توریسم: نمایشگاه های مجازی «مرگ در نمک، روایت باستان شناسانه از سرزمین پارس» به میزبانی موزه معدن آلمان بوخوم و «انسان در جستجوی معادن: گزیده ای اژ آثار معدن کاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» به میزبانی موزه ملی ایران فردا – چهارشنبه ۱۸ فروردین – گشایش خواهد یافت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذرماه ۱۳۹۹ از وورد بیشتر از ۲۰۰ اثر از موزه معدن کاوی بوخوم آلمان به ایران اطلاع داده بود و گفته بود مقرر است این آثار در چارچوب نمایشگاهی در موزه ملی ایران به معرض نمایش گذاشته شود.

وزیر میراث فرهنگی، همان زمان اعلام نمود: بر مبنای برنامه ریزی که انجام شده مقرر است نمایشگاه متقابل ایران در موزه معدن کاوی بوخوم آلمان که مشتمل بر آثاری از یافته های دیرینه شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان است برگزار گردد.

به گفته وی برگزاری رویدادهای فرهنگی میان دو موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان، حامل پیام های نوید بخش برای جهانیان در این شرایط خاص است و این تعاملات فرهنگی میان موزه ها باعث آشنایی و دوستی پایدار ملت ها نسبت به یکدیگر می شود و تبادلات فرهنگی و هنری را بارورتر و غنی تر می سازد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا از روابط عمومی موزه ملی ایران، جبرییل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران درباره برگزاری دو نمایشگاه مجازی همزمان در تهران و بوخوم اظهار داشت: موزه ملی ایران و موزه معدن آلمان در بوخوم در جهت تفاهمنامه همکاری که در سال ۱۳۹۶ به امضا رسید با همدیگر همکاریهای موزه ای دارند و در جهت تعاملات و برنامه های مشترک این دو موزه در صدد برگزاری نمایشگاه های فیزیکی متقابلی از آثار تاریخی و فرهنگی یکدیگر در رابطه با مبحث معدنکاوی باستان بوده اند.

رییس کل موزه ملی ایران عنوان کرد: با عنایت به ادامه محدودیت های ناشی از همه گیری بیماری کرونا در مرحله اول نمایشگاه ها به صورت مجازی و هم زمان از راه وبگاه های هر دو موزه برای بازدیدکنندگان در سرتاسر جهان قابل بازدید خواهد شد.

نوکنده در مورد نمایشگاه آثار ایرانی اظهار داشت: نمایشگاه مرگ در نمک، روایت باستان شناسانه از سرزمین پارس به فعالیتهای دیرینه شناسی و یافته های دیرینه شناسی معدن نمک چهر آباد زنجان می پردازد و در وبگاه موزه معدن آلمان در شهر بوخوم آماده بازدید مجازی است.

وی در باره نمایشگاهی که موزه ملی ایران میزبان آن شده است بیان نمود: نمایشگاه انسان در جستجوی معادن -گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم – در وبگاه موزه ملی ایران قابل بازید مجازی است در این نمایشگاه بیشتر از ۲۰۰ قلم آثار تاریخی و فرهنگی با مبحث تاریخچه معدنکاوی از بیست کشور جهان از دوره پارینه سنگی تا دوره معاصر به نمایش در آمده است.

رییس کل موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: این نمایشگاه های مجازی ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸: ۳۰ به صورت هم زمان در ایران و آلمان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور رونمایی خواهد شد و این مراسم از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران به صورت زنده پوشش خواهد داشت.

نوکنده در بیان اهداف این رویداد فرهنگی بین المللی مجازی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های متقابل از فعالیتهای مهم و رسالت های موزه ملی ایران در سالهای اخیر بوده و با عنایت به همه گیری بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن همکاری موزه ها در قالبی مجازی ادامه یافته و از طرفی دیگر برگزاری رخدادهای این چنین بازتاب نقش موزه ها یعنی حضوری التیام بخش در بحران ها را روشن می سازد که همان ایجاد حسی از آرامش و امنیت در مقابله با سایه تجارب تلخ اجتماعی است.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این نمایشگاه ها بعد از رونمایی به صورت مجانی و با پیوندهای “انسان در جستجوی معادن: گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم از راه وبگاه موزه ملی ایران و «مرگ در نمک، روایت باستان شناسانه از سرزمین پارس» در وبگاه موزه معدن آلمان در بوخوم در دسترس علاقمندان خواهد بود.
“انسان در جستجوی منابع” عنوان نمایشگاه مشترک موزه معدن آلمان در بوخوم و موزه ملی ایران است که به هدف نمایش پیشینه و سرگذشت تجارب و دستاوردهای انسان در استخراج معادن، تأمین منابع برای ساخت ابزار، بهبود کیفیت و توانایی های فنی، کوشش برای سلطه بر طبیعت اطراف، استخراج منابع و افزودن آنها به دارایی ها و داشته های بشری است که منجر به گسترش فناوری ها، شکل گیری حرفه ها، داد و ستد و تخصصی شدن صنایع گردید.
در این نمایشگاه بیشتر از ۲۰۰ اثر از مناطق مختلف جهان همچون یافته های معادن نمک اتریش یا نقش برجسته لینارس از اسپانیا که هر یک نماد پرارزش تعامل انسان با میراث طبیعی است، به نمایش درآمده است.