عصر توریسم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین دوره «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» پیام داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی به این شرح است: «تجربه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تمام عرصه های مدیریتی و اجرائی شهر را با مفاهیم، روش ها و ابزارها همراه کرده و با این کار چشم اندازهای تازه ای را برای کار و زندگی در فضاهای جمعی به وجود آورده است. دیگر شهر یک فضای کالبدی و یک سکونتگاه فیزیکی نیست، بلکه محل پالایش و اعتلای روح انسانی جامعه است. شهر خلاق یک ایده جهانی است که در همه جای جهان نمونه های مختلفی از آن طراحی و اجرا شده است. با معرفی این ایده بوسیله ادبیات ترجمه ای، اقدامات پراکنده و زیادی برای اجرای نمونه هایی از آن در شهرهای ایران انجام شده بود اما با اجرای این برنامه با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل و همکاری صمیمانه واحدهای مدیریت شهری همچون استانداری ها، فرمانداری ها و شهرداری ها و مشارکت گرم تشکل های فرهنگی و هنری، در تمامی استان های کشور، خطوط روشنی از یک روش و نظریه برآمده از بسترهای بومی آشکار شد. گرچه کاوش در این حوزه برای تبیین کامل این نظریه کاری طولانی مدت است اما در دو سال فعالیت، افق ها و چشم اندازهای نوین و امیدآفرینی را در مقابل عموم جامعه و به ویژه جامعه هنرمندان و مدیریت شهری گشوده است.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران یک چارچوب ساده و حداقلی در حد یک دارِ قالیبافی در اختیار شهرها قرار داد و از نخبگان فرهنگی و مدیریتی شهرها خواست که با ذوق و هنر و تجربه خود هر نقشی که در دل دارند بر آن دار ببافند. این دعوتی بود که نخبگان شهری را به هم نشینی، هم اندیشی و همکاری دعوت کرد. این برنامه میراث فرهنگی شهرها را زنده کرد و خاطرات فرهنگی را از میان داستان ها و قصه ها و تصاویری که شاید رو به فراموشی گذاشته بود، فراخواند و با آرزوها و خیال های امروزی جامعه در هم آمیخت. حاصل این بیداری و خودآگاهی، حضور ۳۶۷ شهر با برنامه های متنوع است که در ۳۰ استان، تعدادی از نخبگان محلی بمنظور توسعه پایدار شهر خودشان تصمیم به اجرای آن گرفته اند.
شبکه شهرهای خلاق می تواند اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و هنر را در شهرها رونق دهد. قبل از این کارهای پراکنده ای دراین زمینه در شهرهای معدودی انجام شده بود، اما این برنامه با هدف قرار دادن رونق اقتصاد خلاق، و ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل توسعه شهرهای موفق و فعال، گام های بلندی دراین زمینه برداشته است. اقتصاد صنعتی ناشی از امواج مختلف مدیریت متأثر از جریان های مدرنیته و جهانی شدن، در نیم قرن اخیر موجب تخریب صنایع فرهنگی خیلی از شهرها شده است. در طول اجرای برنامه آشکار شد که در همه شهرها، خوشبختانه خاطره ها و تجربه های زیادی هنوز در بین مردم وجود دارد که با اندک توجه و حمایتی می توانند باردیگر وارد میدان شوند و حتی خودرا برای حضور در عرصه های جهانی آماده کنند.
شبکه شهرهای خلاق یک میدان جدید برای فعالیت آماده کرد که امکان مشارکت طیف متنوع و ناهمگونی از بازیگران شهری را در جهت رسیدن به یک هدف فراهم آورد. این که مدیریت فرهنگی و اجرائی شهرها در کنار هنرمندان و اهالی فرهنگ بنشینند و مسیرهای جدیدی برای توسعه شهر را ترسیم کنند، اتفاقی است که در قالب های مرسوم مدیریت اداری و سازمانی کمتر می افتد. گشودگی همه این نیروها نسبت به نظر دیگری و همکاری برای اجرای برنامه های جدید، آن هم در وضعیت تفرق های فراگیر و موج دوقطبی های مصنوعی، فقط در بستر و پیرامون فرهنگ شکل می گیرد.
در شرایطی که دولت تلاش دارد تمرکززدایی را از یک شعار و برنامه به اقدامی ملموس تبدیل کند، برنامه شبکه شهرهای خلاق ایران الگوی تازه ای را برای این کار نمایان کرد. هر شهر به خودآگاهی تازه ای رسیده است و توان ترسیم راهبردها و طراحی برنامه ها را پیدا کرده است. این نوعی تمرکززدایی مبتنی بر توانمندسازی شهرهای کوچک و ایجاد بسترهای تعاملی میان شهرهای مختلف ایران است. در هر شهر علاوه بر آن که توانمندی ها و ظرفیت های خفته و پنهان زیادی کشف شد و به میدان آمد، جمع زیادی از کارشناسان و نخبگان هم میدان های جدیدی برای فعالیت در جهت توسعه شهر برای بهبود زندگی شهروندان پیدا کردند. به این ترتیب، تمرکززدایی از یک واگذاری ساده فراتر رفته و با توانمندسازی محلی و برانگیختن حس فعالیت و تعامل در شهرها همراه شد. شهرها آموختند که می توانند خودشان فعالانه وارد میدان شوند، خواسته ها و برنامه های خودشان را بیان کنند و در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. این برنامه نشان داد که اصل تمرکززدایی از پایتخت، جز با توانمند و فعال شدن شهرهای دیگر به اجرا نمی رسد.
برنامه شبکه شهرهای خلاق ایران شروع خوبی داشت و به نتایج مناسبی رسید. این برنامه با همه محدودیت هایی که داشت، توانست چارچوب اجرائی روشنی را برای تدوین برنامه توسعه شهرها فراهم آورد. سطح آگاهی شهرها بوسیله بحث و تبادل نظرهای جدیدی که با اجزا و ارکان خود داشتند و بوسیله آشنایی که با تجربه سایر شهرها و استانها داشتند، با یک جهش همراه بود. این که یک نیروی پاره وقت در یک شهر کوچک محروم و دور از مرکز به شناختی جدید از منطق توسعه برسد و همچون مدیران ادارات شهرهای بزرگ مرکزی و با همان چشم انداز و ادبیات تصمیم بگیرد، برنامه ریزی کند و یک صنعت فرهنگی را در شهر خودش مبنای توسعه شهر قرار دهد، از هر زاویه که بنگریم، اتفاق ساده ای نیست و افق های جدیدی را گشوده است.
امیدوار هستیم که شهرهای انتخاب شده با همین آگاهی و سازمانی که پیدا کرده اند، از راه تبادل تجربه های عملی و ایجاد و توسعه روش های خلاق و استفاده از منابع موجود برای گسترش زیرساخت ها و به ویژه تشویق نیروهای جوان و استفاده از توان و تجربه نخبگان فرهنگی و هنری، بتوانند برنامه هایشان را برای توسعه صنایع فرهنگی و هنری خلاق در شهرها به اجرا گذارند.»
مقرر است آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بصورت مجازی از ساعت ۱۴: ۳۰ روز یکشنبه (پنجم اردیبهشت ماه) اجرا شود.

شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هفت حوزه ادبیات، موسیقی، صنایع دستی و سنتی، مد و لباس، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی تشکیل می شود. بنا بر اعلام دبیرخانه این طرح، در این دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در دو حوزه چاپ و بسته بندی و رسانه و مطبوعات به سبب به حد نصاب نرسیدن تشکیل نمی‎ شود.

منبع: