به گزارش عصر توریسم همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: پرونده گنبد علویان برای ثبت در لیست میراث جهان اسلام(آیسسکو ) برای سال ۲۰۲۱ میلادی تدوین و ارسال شده است.
علی مالمیر چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران در کاروانسرای تاج آباد واقع در روستای تاج آباد شهرستان بهار، درباره اقدامات چند سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی استان همدان بیان نمود: ظرفیت علمی و تجهیزات استان با وجود آزمایشگاه هگمتانه بگونه ای است که سال ۹۶ استان در حوزه مرمت گر برتر و کارگاه مرمت استان نمونه کشوری شد.
وی با اشاره این که افزون بر ۱۸۰۰ اثر تاریخی در استان همدان شناسایی شده که ۱۰۰ مورد ثبت ملی شده است، اضافه کرد: حدود یک چهارم حرائم مصوب در ارتباط با سالهای ۹۶ تا ۹۹ است که به دنبال تعداد گمانه زنی در محوطه های تاریخی مشخص شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه پایگاه های استان در کنار پایگاه های هگمتانه، نوشیجان و بافت تاریخی پایگاه دستکندها هم اضافه شده است تا چارچوبی برای تداوم و استمرار تزریق اعتبارات فراهم گردد.
وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد فاز اول دستکند سامن امسال راه اندازی شود و دستکند ارزانفود را هم به نقطه مطلوبی برسانیم، تصریح کرد: یکی از پایگاه های پرارزش پایگاه بافت روستایی بود که با تمرکز بر پایگاه روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو فعالیت خویش را شروع کرد و درصدد هستیم پایگاه میراث طبیعی علیصدر هم به صورت رسمی راه اندازی شود.
مالمیر اظهار نمود: در حوزه پروژه های حفظ و احیاء در طول سالهای اخیر ۶۷ پروژه مرمتی انجام شد و پنج پروژه هم در هفته جاری اتفاق می افتد و بیشتر از ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت پروژه های مشارکتی مرمت دریافت شد.
وی با بیان این که از تعداد ۱۱۰۰ اثر غیرمنقول و ناملموس استان حدود ۱۸۶ اثر در دولت فعلی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در قالب مطالعات چهار بافت تاریخی در شهرستان های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان حدود ۶۰۰ اثر شناسایی شده و در واقع بناها تعیین تکلیف شدند.
مالمیر با اشاره به اینکه تعداد کاوش هایی که در هشت سال قبل در استان اتفاق افتاده، بیشتر از ۴۶ مورد است، اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج آباد شهرستان بهار اولین پرونده از استان همدان است که به یونسکو ارسال شده و پیشبینی می شود ارزیابان یونسکو تیرماه برای بازدید در کشور حضور پیدا کنند.
وی درباره پرونده «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» هم تصریح کرد: این پرونده در نوع خود منحصربفرد و خلاقانه است و روند کاری پرونده به صورت مستمر با وزارت میراث فرهنگی در ارتباط گذاشته می شود.
مالمیر با اشاره به اینکه این پرونده سال جاری نهایی نمی گردد، افزود: مطالعات «از حجر تا قجر» این پرونده خوب پیش رفته و مطالعات میراث ناملوس هم انجام شده است، آثار و ارزش های نهفته در بافت انجام شده و نقشه های به روز در حال تولید هستند، امیدواریم تدوین و فصل بندی تعریف پلان و کارهای پایانی هم بزودی به سرانجام برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه پروژه ثبت راه آهن را هم در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: امسال اعتباراتی برای دستکند سامن، یخدان میرفتاح، حمام کبابیان، زورخانه همه کسی و خانه آیت الله مدنی دریافت شده است.
وی مطرح کرد: حدود ۶۹ میلیارد در چارچوب اعتبارات موزه منطقه ای و موزه هگمتانه از مرکز و حدود ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای دو موزه نامبرده، زیرساخت فارسبان و دستکند ارزانفود دریافت شده همینطور حدود ۱۰۰ میلیارد برای موزه منطقه ای، هگمتانه و پروژه های مرمتی دریافت شده است.
مالمیر درباره معبد حاجی خان هم بیان نمود: میراث فرهنگی محدوده معبد را از تأسیسات منفک کرده و فعلا هیچ خطری مجموعه را تهدید نمی کند اما هم اکنون زیرساخت های حضور توریست در این محوطه وجود ندارد و به سه تا چهار میلیارد هزینه برای حفاظت نیاز دارد که هم اکنون امکان پذیر نیست.

منبع: