ایرنا- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ضمن اشاره به ثبت ملی قله شاهوار، اظهار داشت: مجوز بهره برداری از معدن در شاهوار با عنایت به ثبت ملی این اثر طبیعی باید محدود و زمان آن تمدید نشود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، حمیدرضا دوست محمدی روز شنبه در نشست خبری در محوطه خانه تاریخی طاهریان، عنوان کرد: برای بهره برداری از محوطه اطراف قله شاهوار راهبرد تعیین می شود و در صورت اجرای راهبردها اطراف قله هم بعنوان محوطه ثبت ملی خواهد شد.
وی ضمن اشاره به لزوم حفاظت از جنگل ابر بعنوان یک اثر طبیعی ثبت جهانی شده، اظهار داشت: لزوم دارد به منظور کاهش تخریب جنگل از جانب عامل انسانی تمهیدات ویژه اندیشیده شود.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تعریف برنامه و راهبرد و عرضه مشاوره همراه دیگر متولیان در حفاظت از آثار پرارزش طبیعی است.
کاروانسرای شاه عباسی سمنان از بند زندان تا بند ضوابط اداری
دوست محمدی بیان نمود: در گذسته کاروانسرای شاه عباسی شهر سمنان در بند زندان بود هم اکنون در بند ضوابط اداری است.
وی خاطرنشان کرد: کاروانسرای شاه عباسی روزگاری در راه جاده ابریشم به کاروانیان خدمت رسانی می کرد و در سال ۶۰ ۱۳تا ۶۳ ۱۳به وسیله اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحال تکمیل بود تا محل کار این اداره شود، اما با عنایت به شرایط بعنوان زندان استفاده مورد استفاده قرار گرفت.
دوست محمدی خاطرنشان کرد: کاربری کاروانسرای شاه عباسی در گذشته زخم های عمیقی را بر بدنه آن ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: با وجود مجوز صادر شده از جانب رئیس قوه قضائیه اما کاروانسرای شاه عباسی سمنان هنوز در گیر و دار ضوابط است.
به نقل از ایشان، فروش آثار تاریخی تشکل های اداری به غیر ممنوع می باشد و باید به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شود و برای واگذاری به شهرداری باید روند قانونی طی شود.
دوست محمدی بیان نمود: کاروانسرای شاه عباسی تحت مدیریت میراث فرهنگی قرار بگیرد تا زیر نظر صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی باشد و پس از مرمت به مزایده گذاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: حالا حذف الحاقی های کاروانسرا زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی در حال انجام می باشد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: طبق مصوبه شورای ترافیک تردد خودرو در خیابان امام (ره) محدود می شود، اما حذف کامل تردد خودرو در این راه در گرو همراهی کاسبان این خیابان و مردم است.

لزوم همراهی مردم در توسعه گردشگری
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: برگزاری فن تور برای آشنایی شهرداران در زمینه احیای بافت تاریخی کمک کننده است و برگزاری چنین توری در استان پیگیری می شود.
وی افزود: میراث فرهنگی با تعیین راهبرد و انجام طرح های مطالعاتی شرایطی را تعریف کرده است که طبق مطالعات نمای بنا در بافت تاریخی باید متناسب و متعارف باشد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: حفظ آثار تاریخی و توسعه گردشگری در گرو فرهنگ سازی و همراهی مردم است و برای تحقق این راهبرد رسانه نقش موثر دارد.
شاهوار در معرض صدمه از معدنکاری
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، شاهوار با حدود چهار هزار متر ارتفاع بلندترین قله استان سمنان و در مرز استان های سمنان و گلستان، در منطقه البرز شرقی واقع است.
جلوگیری از برداشت از معدن بوکسیت در کوه شاهوار در چند سال قبل به یکی از مهم ترین چالش های مردم بخصوص دوستداران محیط زیست در شهرستان شاهرود تبدیل گشته بود. به قول مخالفان، برداشت از معدن باعث نابودی ذخیره گاه های آب و آلودگی آن به مواد معدنی خطرناک و نابودی زیستگاه درخت کمیاب ارس کوهی و هم حیوانات درحال انقراض مانند خرس در منطقه می شود.
با پیگیری های انجام شده و مطالبات مردمی الان این معدن به صورت موقت تعطیل می باشد اما گروه های مردم نهاد حامی محیط زیست و دیگر اقشار مردم نگران ادامه فعالیت معدن هستند، به همین خاطر تلاش می کنند تا تعطیلی معدن دایمی شود.
حال با ثبت ملی شاهوار به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم شاهرود درمورد پیشگیری از تخریب این اثر پاسخ داده شد، چون که در نامه مونسان خطاب به استاندار سمنان آمده است که اثر مورد اشاره ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم آن بر عهده این وزارت خانه خواهد بود. همینطور هرگونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع می باشد.
استان سمنان دارای بیشتر از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است.