به گزارش عصر توریسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اظهاراتی در خصوص ملی کردن اینترنت ایران با همکاری چین، این شایعات را بی اساس دانسته است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، شبکه ملی اطلاعات طرحی بود که در ابتدا از آن با عنوان اینترنت ملی یاد می شد اما با گذشت چند سال و تاکید مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا حدودی این نگرانی برطرف شد که بنا نیست حصاری میان شبکه داخلی و اینترنت جهانی ایجاد نماید. با این حال، هنوز هم میتوان تناقض هایی از گفتار مسئولان سیاسی و ارتباطی کشور درباره دیدگاهشان از شبکه ملی اطلاعات پیدا کرد.
برای مثال، محمدجواد آذری جهرمی –وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها تاکید کرده بود: ما در شبکه ملی اطلاعات دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم. اگر ایده هر کسی در کشور این باشد که چیزی به اسم «اینترنت ملی» ساخته شود، اصلا از نظر فنی امکان پذیر نیست. هیچ وقت یک اندیشکده با ظرفیت ۸۰ میلیون فکر از یک اندیشکده با ظرفیت ۸ میلیارد فکر برتر نیست و کسی که دنبال این برود، خیانت است.
در مقابل افراد دیگری ازجمله سیداحمد خاتمی -عضو شورای نگهبان- معتقدند: مسئولان خودشان اعتراف می کنند که ۸۰ درصد فضای مجازی در اختیار آمریکا است و این یک حقیقت است. چینی ها پیش از دیگران این را فهمیدند و فضای مجازیِ – به تعبیر آنها – «کالیفرنیایی» را به چین راه ندادند. خودشان فضای مجازی بومی ابداع کردند.
یا غلامرضا جلالی -رئیس سازمان پدافند غیرعامل- که بارها به تجربه چین در راه اندازی اینترنت ملی اشاره کرده و معتقد است: چین اینترنت ملی خویش را سال ها است که راه اندازی کرده و بستر متناسب با خویش را در آن گسترش داده و اگر ما هم در نهایت بخواهیم اقتصاد، فرهنگ، اقتدار و ارزش های خویش را حفظ نماییم باید یک نگاه ملی و بومی بر زیرساخت های فضای سایبر در تقاطع با همه حوزه ها ایجاد نماییم.
اما حالا و با آغاز فاز اجرایی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، برخی تحلیل ها و دیدگاه ها در فضای مجازی انتشار یافته که بعضا نگرانی و سوالاتی را میان کاربران اینترنتی بوجود آورده که امکان دارد الگوهای شبکه های داخلی چینی در ایران هم اجرا شود؟
هرچند مسؤلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش تر هم اعلام نموده اند که در تفاهمنامه و سند همکاری با چین چنین چیزی وجود ندارد اما به تازگی عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در اینستاگرام در پاسخ به سوال یکی از کاربران که نوشته بود «ظاهراً مقرر است با همکاری و کمک کشور چین، اینترنت ملی شود» اظهار داشت که این «شایعات بی اساس است.» حال باید دید استفاده از تجربیات چین که در اظهارات برخی مسولان به آن اشاره شده، چطور می تواند به برخورداری از تکنولوژی برتر جهانی کمک نماید.

دسته‌ها: توریسم