به گزارش عصر توریسم ایرنا- بر مبنای اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اولین پیست اتومبیلرانی فرمول یک کشور بزودی در شهرستان زرندیه به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا و نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان» روز چهارشنبه در این خصوص عنوان کرد: این پیست با قابلیت برگزاری مسابقات فرمول یک کشوری و بین المللی و مطابق با استانداردهای فدراسیون اتومبیل رانی راه اندازی شده است که روند پیشرفت قابل توجهی دارد.
وی اضافه کرد: این پیست بین المللی سرزمین ایرانی ها در زمینی به مساحت ۸۵ هکتار با طول حدود پنج کیلومتر با ۱۸ پیچ در دست راه اندازی است که در طراحی آن از جذاب ترین پیچ های معروف پیست های مشابه در دنیا نظیر سیانگ مالزی، آلمان، آسیا فرانکور شامپ بلژیک، کاروسل آلمان، ژاپن و سیلوراستون بریتانیا الگوبرداری شده است و حداکثر سرعت در این پیست بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
به گفته او، پیست اتومبیلرانی سرزمین ایرانی ها با مشاوره یکی از شرکتهای معتبر آلمانی که تابحال ۱۰ پیست مشابه در جهان را طراحی و راه اندازی کرده است، درحال ساخت می باشد.
مرزبان در مورد میزان پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت: تابحال ۹۰ درصد پیست و ساختمان اصلی آن ساخته شده است و پیشبینی می نماییم که تا آخر ماه جاری به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: این پروژه با اعتباری افزون بر سه هزار و ۵۰۰ میلیاردریال و منابع ارزی یک و نیم میلیون یورویی درحال تکمیل است و برای ۲۰۰ نفر هم اشتغالزایی خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار نمود: امکانات موجود در این مجموعه نویدبخش حضور به روزترین خودرو های فرمول یک و رانندگان حرفه ای باشد و برای هموطنان تجربه ای جدید از هیجان و سرعت خواهد بود.
مرزبان اظهار داشت: با عنایت به استانداردهای بین المللی، اصول طراحی حرفه ای و ایمنی در روند ساخت این پیست به صورت کامل بر مبنای شبیه سازی حرکت و سرعت ماشین ها و نوع پیچ ها در فضای مجازی صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: تمام مقررات و آئین نامه های در رابطه با ایمنی راننده و تیم همراه هم در دوره های آموزشی کوتاه و بلندمدت بسته به نوع استفاده از پیست، آموزش داده می شود.
مرزبان ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت بالای ورزش اتومبیلرانی در صنعت توریسم، خاطرنشان کرد: بهره برداری از این پیست می تواند فضای مناسب برای ایجاد هیجان در کنار خانواده ایجاد نماید و به جلب سرمایه های ورزشی، ارز آوری و سرمایه گذاری خارجی منجر شود.

منبع: