به گزارش عصر توریسم همزمان با ثبت چشم انداز فرهنگی هورامان/اورامانات در لیست میراث جهانی یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، چشم اندازی از این سرزمین را با یادآوری نمایشگاه عکس «اورامان؛ دامان آسمان» مرور کرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی چکمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران خاطرنشان کرد: با همت خیلی خوب کارشناسان ایرانی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران ارجمند کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفتر نمایندگی ایران در پاریس این اتفاق فرخنده به ثمر نشست. همینطور باید از مدیران و مسؤولان و هنرمندان استانهای کردستان و کرمانشاه که در این راه تلاشهای قابل توجهی کردند، تشکر کنم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با بیان اینکه این پرونده از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردار بود، خاطرنشان کرد: هنرمندان ایرانی در این راه با همراهی در برگزاری برنامه هایی همچون نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» نقشی پررنگ در این اتفاق داشتند که از همه آنها تقدیر می کنم.
نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» در مهر سال ۱۳۹۹ با حضور حجت حسام مهدی، ارزیاب مصری پرونده اورامانات از جانب سازمان ایکوموس (نهاد مشورتی یونسکو در مورد نگهداری و پاسداری از میراث فرهنگی) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این نمایشگاه دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس ایرانی بخصوص عکاسان استانهای کرمانشاه و کردستان بود که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین های منحصر به فردی چون «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به تصویر کشید.
در ادامه مجموعه برنامه های در ارتباط با پرونده ثبت جهانی چشم انداز فرهنگی اورامانات، مجموعه آثار برگزیده این نمایشگاه در ۱۰۵ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه توسط کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران منتشر گردید.
هورامان یا اورامانات نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می شود.

معماری هورامان (اورامانات) به صورت کامل با کوهستان انطباق یافته و متکی بر ساخت وساز با استفاده از سنگ و به شکل خشکه چین است و خانه ها در روستاهای منطقه با عنایت به شیب تند دامنه های صخره ای به صورت پلکانی ساخته شده است، خانه ها در اغلب موارد در دو طبقه ساخته شده و بر مبنای معیشت، فضای خانه ها با یکدیگر متفاوت می باشد و خانه های افراد باغ دار، کشاورز و دامدار کمابیش با هم متفاوت می باشد. در خیلی از موارد طبقه همکف به محل نگهداری گله و انبار اختصاص دارد. فضای اصلی مسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش های مختلفی تشکیل می شود. ساکنان این منطقه هم به گویش هورامی سخن می گویند.
کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، این موفقیت بزرگ را به مردم شریف ایران زمین و تمام همکاران محترم دخیل در این پرونده جهانی، تبریک می گوید.
پرونده «چشم انداز فرهنگی هورامان/ اورامانات» در نشست امروز چهل وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰) در شهر فوجو چین مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، بعنوان بیست وششمین میراث ملموس کشورمان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.