فستیوال «کشورهایی که ماته به آن سفر کرد» به معرفی ایران و خاطرات ماته شیمونویچ ـ جهانگرد کروات ـ در جریان سفر به ایران در سال 1937 خواهد پرداخت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، ایوان جُگیچ، نویسنده کتاب پرفروش «ایران اکنون»، مسیر سفر ماته شیمونویچ Mate Šimunović را باردیگر بازسازی می کند و ضمن بازخوانی روایت های شیمونویچ از مشاهداتش در مسافرت به ایران، کشورمان را به مخاطبان در کرواسی معرفی خواهدنمود.
ماته شیمونویچ، جهانگرد معروف کرواسی سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر ورگوراس در جنوب شرقی کرواسی متولد شد و طی ۱۹ سال و مسیری ۳۶۰ هزار کیلومتری با قایق، دوچرخه و پیاده به ۷۰ کشور جهان سفر کرد و یادداشت هایی از مشاهدات خود بجای گذاشت. ماته در سال ۱۹۳۷ و در راه خود، مناطق مختلف ایران را بازدید کرد و تصاویری از این سفر نیز در آلبوم اختصاصی وی در ورگوراس موجود است.
وقایع جالب درباره ایرانِ گذشته و الان، روز یکشنبه ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۴ شهریور ۱۴۰۰) در تراس یکی از رستوران های شهر ورگوراسِ کرواسی روایت خواهد شد.
در حاشیه این برنامه با سرو غذای ایرانی و اجرای موسیقی سنتی توسط محمد پورصاحبقران از میهمانان استقبال می شود.
در برنامه دیگری، روز شنبه ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) و با همکاری کتابفروشی زنجیره ای Hoću knjigu، ایوان جگیچ به ارائه و معرفی کتاب خود در نزدیکی دریاچه یارون زاگرب در کنار باشگاه Aquarius خواهد پرداخت. ایوان جُگیچ نویسنده کتاب «ایران اکنون» که بتازگی چاپ دوم آن انتشار یافت، شهروند کروات است که در ایران زندگی می کند و در بخش گردشگری فعالیت دارد.