عصر توریسم: معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با شکل گیری ساختار گردشگری خوراک بعنوان محصول و جاذبه ای جدید در صنعت گردشگری کشور، گامی مهم به سمت دستیابی هدف تنوع بخشی به محصولات گردشگری و توزیع سفر در کشور برداشته می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ولی تیموری در نشست هم اندیشی گردشگری خوراک که با حضور تعدادی از فعالان علمی و حرفه ای این حوزه در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: موضوع گردشگری خوراک از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارای اهمیت است که یکی از مهم ترین آنها برداشتن گامی دیگر به سمت تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه یعنی تنوع بخشی محصولات و توزیع سفر به شمار می آید تا طبق این موضوع، گردشگری خوراک خود بعنوان جاذبه ای جدید سبب هدایت گردشگران به سمت مقاصد متنوع و کمتر شناخته شده شود.
طرح شار به مفهوم شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی جاذبه ها، محصولات و مقاصد گردشگری طی دو سال اخیر یکی از مهم ترین زمینه های حرکت و سیاستگذاری در زمینه گردشگری بوده که از طرف معاونت گردشگری دنبال شده است. طبق پیشبرد این طرح که با همکاری مرکز تجارت جهانی (IPC) با هدف توسعه صادرات گردشگری انجام گرفته است؛ اولویت های کاری طبق عرضه و تقاضای این صنعت مشخص شده است. بدین جهت برمبنای برنامه ریزی صورت گرفته موضوع گردشگری کشاورزی و خوراک در صدر برنامه های مربوط به محصولات جدید قرار دارد.

وی اشاره کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته حاصل از پیشبرد طرح شار، زمان پرداختن به موضوع گردشگری خوراک در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود. قبل از این موضوع، گردشگری کشاورزی نیز با طی پروسه اداری و عملیاتی بعنوان محصول جدید معرفی و بسیار مورد توجه قرار گرفت. بدین جهت انتظار می رود موضوع گردشگری خوراک نیز همانند کشاورزی بتواند باتوجه به محبوبیت موضوع و در نظر گرفتن بحث عرضه و تقاضا دراین زمینه به سرعت به پروتکلهای اجرائی مورد نیاز برسد.
تیموری اشاره کرد: طبق روال کار، پروسه و مسیر حرکت جهت ورود رسمی گردشگری خوراک به یکی از جاذبه ها و محصولات جدید قابل عرضه در این صنعت، ابتدا تشکیل کارگروهی متشکل از صاحبنظران، فعالان وتشکل های حرفه ای است. سپس همزمان با شکل گیری دبیرخانه مربوطه، تهیه سند بخشی مربوط به توسعه محصول و بازار در زمینه گردشگری خوراک انجام خواهد گرفت و پس از آن تدوین دستورالعمل اجرائی صدور مجوزهای فعالیت در این عرصه صورت می پذیرد تا بعد از آن با ورود بخش های مربتط معاونت گردشگری همچون اداره کل آموزش یا دفتر بازاریابی و تبلیغات، همزمان اقداماتی ازجمله تعریف کارگاه های آموزشی و نیز تهیه بسته های تبلیغاتی انجام گیرد.
معاون گردشگری در ادامه سایر ابعاد اهمیت موضوع گردشگری خوراک در صنعت گردشگری را برشمرد و اظهار داشت: تنوع و غنایی که در خوراک و غذاهای محلی و خانگی وجود دارد؛ در رستوران ها و مراکز پذیرایی رسمی مورد توجه واقع نشده است؛ بدین جهت پرداختن به موضوع گردشگری خوراک می تواند این نقیصه را بصورت جدی رفع نماید و از ظرفیت های گوناگون آن در امتداد توسعه گردشگری کشور بهره گرفته شود.
تیموری اضافه کرد: هم اکنون گرایش قابل توجهی هم در بعد داخلی و هم بین المللی به موضوع غذا و جذابیت های آن در زمینه گردشگری وجود دارد که این دیدگاه می تواند در رشد و تکامل این شاخه مهم گردشگری در کشور موثر واقع شود.
تیموری با اشاره به این که یکی از اقدامات پیشین که سبب حفظ اهمیت موضوع غذا در تاسیسات گردشگری شده است، لحاظ کردن این مساله در پروسه ارزیابی خدمات گردشگری است؛ اظهار داشت: به موازات تدوین ضوابط تخصصی برای هر مرکز پذیرایی و گردشگری که غذاهای بومی و محلی را در منوی خود وارد کنند؛ امکان گرفتن رتبه بالاتر در پروسه ارزیابی لحاظ شده است.
معاون گردشگری موضوع گردشگری خوراک و نیز تشدید فعالیت ها در این عرصه را نشانه ای از اهمیت و جذابیت این مساله خواند که می تواند بعنوان ظرفیت ملی کشور بدان پرداخته شود و دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گسترده ای به همراه داشته باشد.