عصر توریسم: پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر تاریخی و گردشگرپذیر شیراز از سال 97 کلید خورده اما با گذشت بیش از سه سال هنوز از سرنوشت نهایی این خیابان خبری نیست و معین نیست این طرح با ماهیت قبلی به بهره برداری خواهد رسید یا سرنوشتی دیگر برای آن رقم می خورد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، بیش از سه سال پیش با مصوبه شورای شهر شیراز خبر ایجاد شهر غذا در یکی از خیابان های این کلانشهر با هدف ساماندهی اغذیه فروشی های سیار سر و صدایی به پا کرد و اعضای شورای شهر شیراز و مدیران وقت گفتند که با توجه به این که خیابان غذا بعنوان جاذبه گردشگری برخی کشورها و شهرهای بزرگ جهان به شمار می آید، در آینده نزدیک این خیابان در شیراز نیز راه اندازی خواهد شد اما با گذشت سه سال از زمان این وعده هنوز خبری از افتتاح و بهره برداری از این خیابان نیست و اظهارات مسئولان حاکی از بررسی دوباره این طرح به دست مدیران جدید شهری دارد و سرنوشت آن معین نیست.
صرف غذا در رستوران های شیک و لوکس تجربه جالبی است اما خوردن غذاهای محلی و خیابانی وسوسه ای است که باعث شده خیابان و گذرهای بسیاری در مرکز شهرهای گردشگرپذیر و مدرن جهان ایجاد و غذاهای متنوع و رنگارنگ به دست مشتریان داده شود.
بازار این نوع کسب وکارها با زندگی شبانه خیلی از شهروندان و گردشگران در سراسر دنیا گره خورده و به تنهایی برخی از این خیابان ها و گذرهای غذا بعنوان مقصد اصلی خیلی از گردشگران تبدیل گشته است.
غذاهای ساده ای با رنگ و بویی محلی و در بعضی موارد طعمی از نوع غذاهای مدرن، شهروندان و گردشگران را حین صرف آن به دور از تجملات رستوران های لوکس مشغول به تماشای زندگی جاری در شهر و نظاره فرهنگ و سنت های اصیل یک سرزمین می کند.
رد گذر غذا در عهد باستان
برخلاف تصور خیابان های پر از دکه و ماشین های سیار فروش غذا، یک پدیده مدرن نیست و رد پای این نوع گذرها را می توان در اکتشافات دیرینه شناسی نیز مشاهده کرد به نحوی که رومی ها در عهد باستان با فروش ماهی های سرخ کرده بر روی چرخ دستی های ساده سنگ بنای اولیه این کار هوشمندانه را زدند تا غذایی ساده را به سرعت در اختیار مشتری قرار دهند و در ادامه عثمانی ها نیز با بیان حمایت حکومتی از این نوع کسب وکارها این نوع پیشه ها و گذرها را در سراسر امپراطوری خود خصوصا در پایتخت گسترش دادند.
در حال حاضر خیابان و گذر غذا در کشورهایی ازجمله هند، فرانسه، مالزی، ترکیه، تایلندی، آمریکا و خیلی از کشورهای دیگر جهان به وجود آمده و سالانه پول های هنگفتی از این طریق به جیب مردم این کشورها سرازیر می شود و خیلی ها را برای چشیدن طعم خوراکی های خیابانی از سراسر جهان به سمت این مقاصد رهسپار می شوند.
چند سالی است که سر و کله خیابان ها و گذرهای غذا در شهرهای بزرگ و توریست پذیر ایران نیز پیدا شده که سراغ آنرا می توان در خیابان غذای سی تیر، خیابان غذای باب همایون در تهران، خیابان غذای لشکرآباد در اهواز، خیابان غذای باهنر، میدان خیام و مجموعه پدیده شاندیز مشهد، بوستان غذای گل نرگس در کرج و خیابان غذای شریعتی شمالی در بجنورد گرفت.
بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز این روزها در راستان رونق صنعت گردشگری و همین طور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ایجاد حرکت های فرهنگی درحال و هوای تدارک یک خیابان غذا هستند که ازجمله این شهرها می توان به گرگان، رشت، تبریز، سبزوار و لاهیجان اشاره نمود.
این روزها تب ایجاد خیاباهای غذا به جان بسیاری از شهرهای ایران افتاده تا شاید بتوان بواسطه آن رونق تازه ای به گردشگری داد.
۳ سال گذشت و خبری که از آینده نزدیک نیست…
خبر ایجاد خیابان غذا در شیراز موجبات خوشی فعالین فرهنگی و گردشگری شیراز را ایجاد کرد اما با گذشت بیش از۳ سال از تصویب این طرح در پارلمان شهری این کلانشهر اما هنوز خبری از بهره برداری از این گذر جذاب نیست.
۲۷ شهریورماه ۱۳۹۷، رییس وقت کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز خبر از ایجاد خیابان غذا در آینده نزدیک و در پی مصوبه شورا و با هدف ساماندهی اغذیه فروشی های سیار، در یکی از خیابان های شیراز داد.
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ نیز معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز اعلام نمود که خیابان مشکین فام باتوجه به توانمندی های محیطی همچون مجاورت با بوستان بزرگ آزادی، وجود بازار انقلاب و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی و نداشتن نقش عمده جابجایی ترافیکی گزینه مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذا در شیراز است.
نظر شورای ششم و شهردار جدید، مساله این است؟
باوجود مصوبه شورا و اقدامات عمرانی که بگفته مدیران شهری شیراز انجام شده و در مرحله ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد اما بهره برداری از این خیابان گویی پشت درب شورای ششم شهر شیراز و مدیریت شهری جدید این شهر که چندماهی از شروع کار آنها بیشتر نگذشته مانده است و مدیران شهری جدید باردیگر درحال بررسی این طرح هستند.
گذر غذای شیراز به مشکین فام رسیده اما ماندگاری آن در ابهام
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در این زمینه به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ایجاد و طراحی خیابان غذا در شیراز در پی مصوبه شورای پنجم در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفت و در جلسه بررسی طرح ها مطرح و محل ایجاد این سازه شهری در خیابان مشکین فام تعیین شد.
جواد بهادری اضافه کرد: از اواخر سال ۹۸ کار طراحی خیابان غذا در شیراز به پایان و این طرح برای شروع عملیات اجرائی به شهرداری منطقه یک این کلانشهر واگذار شد.
وی افزود: هم اکنون مجری این طرح شهرداری منطقه یک است و یک مرحله نیز عملیات اجرائی این پروژه به سبب ایجاد مشکلات متوقف و بنابر گزارشات اخیر باردیگر کار ساخت این خیابان توسط پیمانکار از سر گرفته شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز عنوان کرد: محل ایجاد خیابان غذا بر طبق مصوبه شورای شهر خیابان مشکین فام است و تا حالا نیز قسمتی از هزینه های مورد نیاز در این محل صرف شده است و هم اکنون نیز کار ساخت این سازه ادامه دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباب میزان هزینه های صرف شده برای اجرای این پروژه و زمان اتمام عملیات اجرائی اظهار داشت: اطلاعی این جزییات طرح ندارم برای اینکه کار اجرای این پروژه در اختیار شهرداری منطقه است.
هزینه های میلیاردی و مشکل آفرینی پیمانکار
شهردار منطقه یک شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ابتدا عملیات اجرائی گذر غذا شیراز از طرف شهردار شیراز با تفویض اختیار به مدیر پروژه و عامل ۴ و در ادامه به پیمانکار واگذار شد که کار با این پیمانکار گرفتار مشکل شد و از نظر زمانی و کیفیت کار این پیمانکار مورد تایید واقع نشده است.
غلامرضا نامورچی اضافه کرد: کار اجرای این پروژه از سال ۹۸ شروع شده اما در نهایت حدود ۴۰ روز پیش کار ادامه عملیات عمرانی و اجرای این پروژه از عامل ۴ گرفته و در اختیار شهرداری منطقه یک شیراز قرار گرفته است.
تعریف و نقش عامل چهارم در مدیریت پروژه ها
در کشور ما بیشتر پروژه ها با نظام ۳ عاملی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) اجرا می شود و در این نظام، وظیفه هماهنگ کردن و مدیریت امور با کارفرما است و این وظیفه باتوجه به گستردگی فعالیت ها و وظایف و مشغله ی کارفرما به خوبی صورت نمی گیرد و این مساله موجب تأخیر در زمان و افزایش هزینه های پروژه شده است. جهت حل این مشکل نظام ۴عاملی که مدیریت پروژه بعنوان عامل چهارم به ۳ عامل دیگر افزوده شده در سال ۱۳۷۸ از جانب سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شد.
در این نظام وظایف کارفرما در قالب قراردادی به یک شرکت تخصصی مدیریتی واگذار می شود و عامل چهارم، در حقیقت به هماهنگی سه عامل دیگر می پردازد.
خیابان غذای شیراز ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار ساخت آن تمام است
شهردار منطقه یک شیراز افزود: حدود ۴۰ روز پیش خاتمه پیمان پیمانکار قبلی این پروژه اعلام و شکایتی نیز در این زمینه تهیه و در کمیسیون ماده ۳۸ مطرح شده و کمیته فنی شهرداری نیز پیمانکاری جدید را انتخاب و الان کف فرش خیابان مشکین فام که قبلا به طور خشکه چینی بود جمع آوری و باردیگر به طور ملاتی فرش شده است و پیاده رو این خیابان نیز تمام شده و این پروژه هم اکنون ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهردار منطقه یک شیراز با اعلان اینکه برای طرح اولیه خیابان غذای شیراز هفت کانکس سرو غذا پیش بینی شده است، اظهار داشت: این طرح طی روزهای آینده تکمیل و آماده بهره برداری است و باید دید شورا و شهردار جدید شیراز چه تصمیمی برای این پروژه خواهند گرفت.
سرنوشت غذا به دست شورا و شهردار جدید است
وی در پاسخ به هزینه های صرف شده برای ایجاد خیابان غذا در شیراز اظهار داشت: قرارداد پیمانکار اول این پروژه سه میلیارد تومان و پیمانکار دوم نیز حدود ۲ میلیارد تومان بوده است.
نامورچی تورم و مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا را در معطل ماندن چندساله این پروژه موثر دانست.
وی در ادامه گفت: پروژه خیابان غذای شیراز حالا در مراحل پایانی کار اجرا قرار دارد و و الان جزییات این طرح و این که به چه نحوی اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد موضوعی است که تصمیم گیری درباره آن در اختیار شورا و شهردار جدید است.
عاقبت خیابان غذای شیراز درحال بررسی است
رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدامات تخصصی پیرامون تصمیم گیری درمورد خیابان غذای شیراز در کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز درحال بررسی است.
مهدی طاهری اضافه کرد: رویکرد شورای اسلامی ششم شهر شیراز در امور گردشگری و زیارتی به عنوان نگاهی کلی حامل جهت گیری مشخص است و در اولویت کار این شورا قرار دارد.
وی افزود: این که آیا این پروژه با نگاهی که شورا و شهردار قبلی شیراز برای آن ترسیم کرده اند مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت یا خیر، امری است که باید مورد بررسی تیم مدیریت شهری جدید شیراز قرار گیرد.
رییس شورای شهر شیراز: با ایجاد خیابان غذا موافقم
رییس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه اظهار داشت: از نظر شخصی معتقدم که این پروژه خوبی است و برای شهروندان شیرازی و گردشگران این شهر خصوصا برای دوران پسا کرونا می تواند مفید واقع شود.
وی افزود: شهرهایی مانند شیراز که مقصد گردشگری هستند باید امکاناتی مانند خیابان غذا وجود داشته باشد که گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.
صدای منتقدان و توسعه تحرک مضر شبانه
وی افزود: ایجاد خیابان غذا منتقدینی هم دارد که معتقدند باتوجه به توصیف شب و زمانی برای استراحت، ایجاد این نوع پروژه ها برای شهر دارای تحرک مضر است.
طاهری عنوان کرد: هنوز اعضای شورای ششم شهر شیراز به جمع بندی نهایی برای سرنوشت خیابان غذا نرسیده اند.
وی اظهار داشت: امیدوار هستم پروژه خیابان غذای شیراز مسیر خودرا با توجه به این که بخش عمده از منابع مالی شهر در این محل هزینه و یکبار هم به دلیلهای فنی تخریب شده به نتیجه رسیده و مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

منبع: