عصر توریسم: عتیقه شناس چگاسفلی همزمان با رونمایی از نقاشی هایی از آثار محوطه شش هزارساله جنوب غرب ایران با عنوان کتاب «چگاسفلای من»، با کودکان گپ و گفت می کند تا توجه آنها را به تاریخ و میراث فرهنگی ایران برانگیزد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، زمستان سال قبل یک ناشر کتاب های میراث فرهنگی برای معرفی و حفاظت و البته نجات محوطه تاریخی «چگاسفلی»، مسابقه نقاشی را برگزار کرد و از کودکان خواست آثار به دست آمده از این محوطه توسط باستان شناسان را نقاشی کنند تا بر آن اساس، کتابی منتشر شود.
کتاب «چگاسفلای من» مجموعه ای از نقش نگاه های کودکانه ایران است که حالا توسط انتشارات دادکین انتشار یافته و مقرر است روز پنجشنبه ۴ آذرماه با حضور عباس مقدم، سرپرست هیأت دیرینه شناسی چگاسفلی رونمایی شود. مقدم در ادامه برای کودکان، از اهمیت این محطوطه باستانی شش هزارساله سخن خواهد گفت.
اسماعیل یغمایی، عتیقه شناس پیشکسوت که کاوشگر محوطه باستانی ارجان بهبهان خوزستان است، از حامیان اصلی این کتاب معرفی شده است.
مراسم رونمایی از این اثر کودکانه باستان شناختی که بیشتر با هدف آشنایی بچه ها با آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران تهیه شده است، پنجشنبه این هفته در خانه موزه خیمه شب بازی برگزار می شود.
چگاسفلی یکی از مهم ترین محوطه های دیرینه شناسی کشف شده در بهبان خوزستان است که در کنار محوطه باارزش ارجان باستانی، هویت خلیج فارس ایران را بیش از پیش تثبیت می کند. این محوطه حدود شش هزار سال قدمت دارد و ریشه های تمدن بین النهرین در آن یافت شده و بگفته مقدم، از نادرترین مکان های آئینی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. با وجود این، همیشه و به بهانه های مختلف، محوطه و حریم آن مورد تعرض و تخریب بوده است.

منبع: