عصر توریسم: سامانه نقشه دیرینه شناسی کشور (تحت وب) رونمایی گردید و رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی با بیان نام کشورهای خارجی که همکاری مشترک دیرینه شناسی با ایران دارند، آخرین روند نقشه دیرینه شناسی کشور را تشریح نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد رکنی ـ کارشناس پژوهشکده دیرینه شناسی ـ در مراسم رونمایی از این سامانه که همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار داشت: سامانه نقشه دیرینه شناسی کشور برای مراکز استانی، مدیریت مدارک و مستندات بایگانی فعال شده و به تدریج باتوجه به فراوانی لایه های اطلاعاتی برای سایر پژوهشگران و مخاطبین بارگذاری خواهد شد.
او اضافه کرد: از با اهمیت ترین کارهای پژوهشکده دیرینه شناسی استفاده از ابزار دیجیتال برای تهیه نقشه دیرینه شناسی کشور بوده که از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی با به کارگیری، برآورد و برآیند با اهمیت ترین نرم افزارهای تخصصی و تدوین برنامه های مشخص صورت گرفت.
این کارشناس افزود: باتوجه به فراوانی لایه های اطلاعاتی، نیاز به مدیریت گسترده تر آن در سطوح استانی و کاربران پژوهشی احساس می شد، بدین جهت باتوجه به همان شیوه نامه های اجرائی، مدل داده بصورت بانک اطلاعاتی در قالب سامانه نقشه دیرینه شناسی کشور و تحت وب تهیه شده که این سامانه راه ارتباطی میان پژوهشکده دیرینه شناسی و مراکز استانی باشد و به سهولت با کمترین تجهیزات امکان بهره برداری و مدیریت لایه ها را داشته باشد.
رکنی اضافه کرد: به همین دلیل با همراهی تخصصی بخش سنجش از دورِ دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران این سامانه ایجاد و رونمایی گردید.

ایران با کدام کشورها همکاری دیرینه شناسی دارد؟
محمد مرتضایی ـ رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی ـ نیز به تشریح وظایف و عملکرد این مرکز در قالب گروههای پژوهشی پرداخت و تصریح کرد: نظارت، برنامه ریزی و ساماندهی پژوهش های دیرینه شناسی در سراسر کشور به عهده پژوهشکده دیرینه شناسی است.
او با اشاره به نقش حاکمیتی پژوهشکده در زمینه باستان شناسی، اظهار داشت: این مرکز با دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی بین المللی کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند و… همکاریهای گسترده دیرینه شناسی دارد که در قالب آن پروژه های دیرینه شناسی مشترک انجام می شود.
مرتضایی با اشاره به صدور ۱۲۰ مجوز باستان شناسی، چاپ چهار کتاب و پنج مقاله در سال پژوهشی گذشته توسط پژوهشکده باستان شناسی، اضافه کرد: از این تعداد مجوز، ۲۳ مورد بررسی باستان شناسی، ۵۳ مورد گمانه زنی و ۴۴ مورد پروژه کاوش بوده که با همکاری ادارات کل استانها انجام شده است.
رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی درباره پیشبرد نقشه دیرینه شناسی اظهار داشت: تا کنون هشت هزار نقطه توسط پژوهشگران دیرینه شناسی کشور در نقشه جانمایی و بازنگری شده است.
در ادامه این جلسه، کرامت الله زیارت ـ رئیس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ـ درباره همبستگی دانش جغرافیا و دیرینه شناسی سخنرانی کرد و سارا عطاچی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ نیز برنامه نویسی و تدوین سامانه نقشه دیرینه شناسی کشور (تحت وب) را تشریح کرد.
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با هفته پژوهش، عملکرد و دستاوردهای پژوهشکده ها و گروههای پژوهشی “زبان شناسی، کتیبه ها و متون”، “باستان شناسی”، “حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی”، “مردم شناسی”، “گردشگری و میراث طبیعی”، “ابنیه و بافت های فرهنگی ـ تاریخی” و “هنرهای سنتی” را تشریح می کند.

منبع: