مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: بر اثر بارندگی ها و سیل اخیر لطمه ˮجدیˮ و ˮشدیدیˮ به آثار باستانی و تاریخی روستای تیس وارد شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، عدنان حسینی با اشاره به بازدیدی که از قلعه تاریخی تیس، از مهم ترین قلعه های چابهار داشته است، اظهار نمود: متاسفانه قسمت هایی از برج و باروهای حصار قلعه بر اثر بارندگی شدید در چند روز اخیر از بین رفته است.
او افزود: لطمه به دیوارها و فضاهای داخلی این قلعه نیز وارد شده است، به همین دلیل از همه گردشگران و مردم چابهار تفاضا داریم برای حفظ اثر و جلوگیری از لطمه های بیشتر به این اثر تاریخی روی دیوارها و بقایای آن تردد نکنند.
حسینی اظهار داشت: دیگر آثار باستانی و تاریخی روستای تیس لطمه دیده اند که کار بررسی و برآورد میزان خسارات در دستور کار است.
تا کنون ۳۳ اثر تاریخی و طبیعی چابهار در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
قلعه تیس که به آن قلعه پرتغالی ها نیز گفته می شود متعلق به دوران اسلامی است که در زمان شاه سلیمان صفوی تولید شده و در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است. قبل از این بارها نسبت به سرعت تخریب این قلعه و همچین درباره مرمت های غیراصولی آن در سالهای قبل از طرف باستان شناسان هشدار داده شده بود.
بارندگی های شدید در ایام گذشته به خیلی از روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده و خیلی از خانه ها گرفتار آبگرفتگی شده است.